مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران در گفت‌وگو با پانا خبر داد

پایتخت فقط 10 دستگاه سنجش آلاینده «اُزن» دارد

تهران (پانا) - مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به افزایش آلاینده اُزن در هوای پایتخت گفت از میان دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا فقط ۱۰ دستگاه امکان سنجش آلاینده اُزن را دارد که این نشان می‌دهد در گذشته حساسیت چندانی درخصوص سنجش اُزن وجود نداشته است.

کد مطلب: ۹۲۸۸۸۱
لینک کوتاه کپی شد
پایتخت فقط 10 دستگاه سنجش آلاینده «اُزن» دارد

سیدنواب حسینی‌منش در گفت‌وگو با پانا درباره افزایش آلاینده اُزن در شهر تهران اظهار کرد: «هر سال از خردادماه تا اواسط مرداد این مشکل به دلیل درجه حرارت دما به وجود می‌آید. البته صحت سنجش این آلاینده امسال در تهران ارتقا پیدا کرده است و ممکن است در سال‌های گذشته نیز به همین میزان مشکل اُزن وجود داشته است.»

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران به مهار ذرات ۲.۵ میکرون در هوای پایتخت طی سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: «در این سال‌ها به برخی از آلاینده‌ها به ویژه آلاینده اُزن توجهی نشده است. از میان دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا فقط ۱۰ دستگاه امکان سنجش آلاینده اُزن را دارد که این نشان می‌دهد در گذشته حساسیت چندانی درخصوص سنجش اُزن وجود نداشته است.»

وی با بیان اینکه تجهیز ایستگاه‌های سنجش در دستور کار قرار دارد و هشدارهای لازم در این زمینه به مردم داده می‌شود، گفت: «همان‌طور که طی سال‌های گذشته آلاینده‌های منواکسید کربن، سولفورها کنترل و مهار شد و سال گذشته نیز کارنامه موفقی در کنترل ذرات معلق داشتیم با همین حساسیت باید به فکر کنترل و مهار آلاینده اُزن باشیم.»

حسینی‌منش درباره عامل ایجاد آلاینده اُزن گفت: «هنوز بین کارشناسان درباره آنچه عامل ایجاد اُزن در سطح زمین است اختلاف فاحشی وجود دارد و به یک عامل واحد نرسیده‌اند اما بر اساس اظهارنظرهای کارشناسان آنچه باعث بالا رفتن اُزن طی دو هفته گذشته در تهران بوده است، افزایش نسبی دما در تهران بود که نسبت به سال گذشته ۱.۹ درجه دمای هوا افزایش پیدا کرده است. همچنین کاهش میزان ابرناکی شهر تهران نسبت به سال گذشته محسوس بوده است. ابر باعث کاهش تابش خورشید می‌شود، بنابراین افزایش تابندگی و کاهش ابرناکی عامل محرک تولید اُزن بود اما چه عاملی این آلاینده را تولید کرده است. برخی آن را «ناکس» می‌دانستند و برخی آن را آلاینده «BOC». ناکس از ذرات معلق خودروها تولید می‌شود و «BOC» مربوط به تبخیر بنزین است.»

وی ادامه داد: «از آنجا که طی این دو هفته شاهد افزایش تعداد خودروها نیستیم بنابراین نمی‌توان ناکس را عامل اصلی افزایش آلاینده اُزن دانست.»

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای درباره تبخیر بنزین به عنوان عاملی برای افزایش آلاینده اُزن گفت: «در این زمینه سه منبع وجود دارد، نخستین منبع ذخیره‌سازها تانکرهای سفیدی هستند که در حاشیه شهر چند میلیون لیتر بنزین را در خود نگهداری می‌کنند و در گرمای بالا حرکت مولکولی بنزین افزایش پیدا کرده و تبخیر آن نیز بالا می‌رود. دومین منبع پِرتی بنزین است که در جابجایی‌ها تا جایگاه وجود دارد و حتی به جایگاه‌ها سوبسید تبخیر بنزین را نیز می‌دهند یعنی به نوعی سوبسید آلودگی هوا و دیگری تبخیرهایی که در جایگاه‌های بنزین رخ می‌دهد.»

وی افزود: «برخلاف ذرات معلق ۲.۵ میکرونی که در بدن رسوب می‌کنند و همیشه برای انسان خطرآفرین هستند، آلاینده اُزن تا زمانی برای شهروندان مشکل‌آفرین است که در معرض آن قرار بگیرند یعنی اگر در فاصله زمانی که آلاینده اُزن در شهر افزایش پیدا می‌کند و پیک گرما در معرض نور خورشید قرار نگیرند و در منازل بمانند، مشکل و خطری آنها را تهدید نمی‌کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار