زندگی «پاواروتی» اسطوره دنیای اپرا در فیلم مستند «ران هاوارد»

تهران (پانا) – جدیدترین ساخته ران هاوارد مستندی به نام «پاواروتی» است که به زندگی و حرفه یکی از بزرگترین آوازه‌خوانان دنیای معاصر «لوچیانو پاواروتی» می‌پردازد.

کد مطلب: ۹۲۸۸۰۹
لینک کوتاه کپی شد
زندگی «پاواروتی» اسطوره دنیای اپرا در فیلم مستند «ران هاوارد»

ران هاوارد فیلمساز امریکایی که فیلم‌های سینمایی «یک ذهن زیبا»، «آپولو 13»، «کد داوینچی» و «فراست نیکسون» را کارگردانی کرده است، تابستان امسال فیلم مستند «پاواروتی» را بر پرده سینماها برده است.

هاوارد در این مستندِ پرتره به زندگی و آثار «لوچیانو پاواروتی» خواننده اپرای ایتالیایی و اسطوره دنیای موسیقی کلاسیک پرداخته است.

هنرمندانی چون «بونو» رهبر گروه U2، و «پلازیدو دومینگو» و «خوزه کارِراس» دو اپراخوان نزدیک به پاواروتی و «نیکولتا مانتوانی» همسر او در این مستند از زندگی، دوستی و همکاری خود با این آوازه‌خوان می‌گویند.

تصاویری از دیدار یا همکاری بزرگانی چون نلسون ماندلا، پرنسس دایانا، استیوی واندر، اسپایک لی و کوفی عنان با پاواروتی در فیلم نشان داده می‌شود که همه از عاشقان صدای این خواننده تنور بودند.

درباره پاواروتی

لوچیانو پاواروتی در اکتبر 1935 در شهر مودنا (ایتالیا) متولد شد. بعد از چندسال تمرین صدا و تئاتر، اولین نقش حرفه‌ای خود را در اپرای «لابوهم» پوچینی اجرا کرد. در سال 1965 بعد از آشنای با «جوان ساترلند»، خواننده سوپرانوی استرالیایی، فعالیت جهانی لوچیانو آغاز شد. از سال 1970 در بهترین سالن‌های اپرای سراسر دنیا به صحنه می‌رفت و هنر اپرا را به مردم معرفی می‌کرد. امروز حتی کسانی که مخاطب اپرا نیستند و چیز زیادی از آن نمی‌دانند، پاوراروتی و آوازش را می‌شناسند.

او در سال ۱۹۹۰ همراه با خوزه کارراس و پلازیدو دومینگو، دو خواننده تنور اسپانیایی، گروهی به نام «سه تنور» تشکیل داد. آنها در فینال جام جهانی فوتبال یک کنسرت تلویزیونی در رم اجرا کردند که آلبوم آن در سال بعد جایزه گرمی را از آن خود کرد. این تیم سه نفره محبوبیت زیادی یافت و در مناسبت‌های زیادی از جمله مراسم فینال جام جهانی لوس آنجلس در ۱۹۹۴، پاریس در ۱۹۹۸ و یوکوهومای ژاپن در ۲۰۰۲ برنامه اجرا کردند. آلبوم‌های گروه «سه تنور» از جمله پرفروشترین آثار کلاسیک جهان به‌شمار می‌آیند.

او کتاب زندگینامه خود را به نام‌های «پاواروتی: داستان خود من» در سال ۱۹۸۱ و «پاواروتی: دنیای من» در سال ۱۹۹۵ منتشر کرد.

پاواروتی در ۱۳ مارس ۲۰۰۴ در سالن متروپولیتن نیویورک با اجرای آخرین برنامه‌اش رسماً از دنیای اپرا خداحافظی کرد. لوچیانو پاواروتی در سپتامبر 2007 بر اثر سرطان لوزالمعده در خانه‌اش در مودنا درگذشت.

مترجم: عاطفه بزرگ‌نیا

منبع: تلگراف، آی ام دی بی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار