در نشست‌های تجربه‌نگاری و توسعه کسب و کارهای دیجیتال مطرح شد

جشنواره تصویر صادرات به دنبال آشکارکردن حلقه صنایع خلاق است

تهران (پانا) - مسئول جشنواره‌های موضوعی مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی و تخصصی قبل از جشنواره‌ها را گامی در جهت تجربه نگاری و شکوفا شدن رویدادهای چون جشنواره تصویر صادرات عنوان کرد

کد مطلب: ۹۲۸۷۷۴
لینک کوتاه کپی شد
جشنواره تصویر صادرات به دنبال آشکارکردن حلقه صنایع خلاق است


زیر چتر جشنواره تصویر صادرات انجام می‌گیرد؛
/به فردای تحریم ها باید فکر کرد
نشست‌های تجربه‌نگاری و توسعه کسب و کارهای دیجیتال/سهم ویژه‌ برای مشوق‌های صادراتی صنایع خلاق

و گفت:نشست های تجربه نگاری صادرکنندگان محتوای دیجیتال و باز نشر آن می تواند کلید سوالات سایر صاحبان محتوا دیجیتال باشد.

«علی خانزاده» روز چهارشنب در نشست هم اندیشی نخستین جشنواره تصویرصادرات با گروه و فعالان عرصه رسانه‌های دیجیتال، گفت: باید به صنایع خلاق به منظور خلاقیت بیشتر و اشتراک نگاه‌ها و تجاری سازی نگاه ویژه‌ای کنیم.
وی با اشاره به توانمندیها و ظرفیت‌های موجود درمرکز رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: این آمادگی وجود دارد که با دعوت از فعالان عرصه فضای مجازی و رسانه های دیجیتال، قوی و ُپرقدرت در جشنواره پیش رو و دیگر جشنواره ها شرکت کنیم.
خانزاده درعین حال تاکید کرد: براین باوریم که نشست های تجربه نگاری ذیل جشنواره های مختلف فرهنگی وهنری، رسانه ای می تواند راهگشا باشد.

شکل گیری نمایشگاه بی تو بی

مسئول جشنواره های موضوعی مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درادامه سخنان خود با اشاره به برگزاری نخستین دوره نمایشگاههای «بی تو بی» در استان قم طی ماههای گذشته، سه نمایشگاه دیگر نیز تا پایان سال برگزار می شود.
خانزاده درادامه از همه فعالان در عرصه رسانه ها یدیجیتال و فضای مجازی دعوت کرد که حضوری پُررنگ و قوی در جشنواره های پیش رو داشته و توانمندی و ظرفیت های موجود خود را به معرض نمایش بگذارند.

رویکرد مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال در برپایی نمایشگاه های b۲b

خانزاده رویکرد مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال در برپایی نمایشگاه های b۲b (توسعه کسب و کارهای فرهنگی دیجیتال) نقطه عطف مشوق های لازم برای توسعه دهندگان محتوای دیجیتال است.

این مسئول در زیر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درعین حال تصریح کرد: نمایشگاههای توسعه کسب و کارهای فرهنگی و دیجیتال (b۲b) برای نخستین بار در کشور برگزار می شود و تجربه ای بسیار عالی در جهت درآمد زایی و سرمایه گذاری برای همه فعالان عرصه رسانه های دیجیتال خواهد بود.

رایزن‌های اقتصادی، حضورشرکت‌های فرهنگی هنری دربازار جهانی را هموارکنند
سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه به دنبال آن هستیم تا سهم ویژه‌ای برای مشوق‌های صادراتی صنایع خلاق در نظر بگیریم، گفت: رایزن‌های بازرگانی واقتصادی باید همواره کردن مسیر، خدماتی که به شرکت‌های فرهنگی وهنری برای حضوردر بازارهای بین‌المللی می‌دهند بیش از خدمات رایزن‌های فرهنگی باشد.
«محمدرضا مودودی» هم درادامه این نشست با فعالان و تولیدکنندگان عرصه رسانه های دیجیتال، اظهارداشت: باید به صنایع خلاق به منظور خلاقیت بیشتر واشتراک نگاه‌ها و تجاری سازی نگاه ویژه‌ای کنیم و نباید فعالیت‌های شرکت‌ها و صنایع خلاق ایرانی در خارج از کشور پراکندگی داشته باشند.
وی افزود: وقتی امروز موضوع ۵۰ میلیارد دلارصادرات خدمات فنی، مهندسی، صنایع خلاق و… مطرح است همه ارکان و بخش‌های نظام پای کارآمده تا اقتصاد بهبود پیدا کند.

به فردای تحریم ها باید فکر کرد

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران، تصریح کرد: ما باید به فرادی تحریم‌ها فکر کنیم زیرا تحریم‌ها از بین خواهند رفت این در حالی است که درهمین دوران تحریم‌ها، اقتصاد کشورمان رو به رشد و جلو بوده است به طوری که درسه ماه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل قدرت تولید و صادرات جمهوری اسلامی ایران افزایش پیدا کرده است.
وی اظهارداشت: باید از وجود وظرفیت تعداد بالای همسایگان استفاده مطلوبی ببریم زیرا ایران بعد از روسیه دارای بیشتری تعداد همسایگان است.

بازگشت پول به ایران با روش ساده کردن شیوه‌ها

مودودی با تاکید براینکه به دنبال ساده‌کردن شیوه‌های بازگشت پول به ایران هستیم، اظهارداشت: با رایزنی صورت گرفته با قوه قضائیه و استقبال معاون اول دستگاه قضا، قرار است همراهی و مشاوره‌های حقوقی و قضایی آنان با شرکت‌های فعال ایرانی که در زمینه صادرات تلاش می‌کنند وجود داشته باشد تا این شرکت‌ها بتوانند کمترین مشکل را در بخش حقوق بین‌الملل داشته باشذد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور صادرات، درادامه سخنان خود، تصریح کرد: رایزن‌های بازرگانی و اقتصادی باید خدماتی که به شرکت‌های فرهنگی وهنری برای حضوردر بازارهای بین‌المللی می‌دهند بیش از خدمات رایزن‌های فرهنگی باشد.

درنظر گرفتن مشوق های صادراتی

مودودی، گفت: به دنبال آن هستیم تا سهم ویژه‌ای برای مشوق‌های صادراتی صنایع خلاق درنظربگیریم.
وی با بیان اینکه شرکت‌ها وصنایع خلاق در خارج از کشور باید شناخت خوبی را از بازارهای هدف داشته باشند افزود: تلاش ما برای جبران بخش‌هایی از هزینه‌های این صنایع است و سازمان توسعه تجارت در این مسیر گام‌ها خوبی برداشته است.
سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران درعین حال، تصریح کرد: وقتی ظرف مدت ۲۰ سال صادرات غیرنفتی ایران از۲ میلیارد دلار به ۵۰ میلیارد دلار رسیده این امر نشان می‌دهد که صادرات صنایع خلاق هم می‌تواند بهبود چشمگیری داشته باشد.

ترسیم چشم انداز ۱۰ ساله برای صادرات ۳۰ میلیارد دلاری

مودودی اضافه کرد: باید با ترسیم چشم‌اندازی ویژه در ۱۰ سال آینده به ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار صادرات صنایع خلاق فکر کرد فقط باید این صنایع باد شرایط و قواعد بازارهای بین‌المللی آشنا باشند.
سرپرست سازمان توسعه تجارت گفت: به دنبال راه‌اندازی مدرسه صادرات و اعطای گواهینامه به شرکت‌ها هستیم و مدیران آنها با آموزش‌های لازم با فرآیند صادرات و توسعه محصول در بازار آشنا شده و در نهایت گواهینامه به نام شرکت صادر می‌شود نه شخص.

جشنواره تصویر صادرات به دنبال آشکارکردن حلقه صنایع خلاق

رییس میز صنایع خلاق و نوآورانه و دبیر اجرایی جشنواره تصویرصادرات هم در ادامه این نشست با اشاره به برگزاری جشنواره تصویر صادرات در اسفند سالجاری، گفت: به دنبال آن هستیم که حلقه صنایع خلاق که مفقود باقی مانده است را پیدا کرده و در این زمینه گام‌های اساسی برای بهبود آن برداریم.
«محمد ولی» با تشریح جزئیات و روند شکل این جشنواره، اظهارداشت: این جشنواره در۸ گروه برگزارمی‌شود که بخش رسانه‌های دیجیتال با پویانمایی، شبکه‌های اجتماعی وتولید محتوا با کارکردهای ویژه آن دراین جشنواره حضور خواهد داشت.

تاکید برارج نهادن به مالکیت فکری و معنوی برای برگزاری جشنواره

رییس میز صنایع خلاق و نوآورانه و دبیر اجرایی جشنواره تصویرصادرات تصریح کرد: باید به مالکیت فکری ومعنوی ارج بنهیم تا جشنواره صنایع خلاق به بهترین شکل ممکن برگزارشود.
وی اظهارداشت: معرفی توانمندی‌های صادراتی صنایع کشور درحوزه خلاقیت‌ها هدف اصلی برگزاری این جشنواره است.
ولی گفت: دراین جشنواره دربخش استانی ۳۱ محصول از تمامی استان‌های کشور به نمایش درمی‌آید که قراراست هر استان مزیت‌های خود را به دیگران معرفی و برترین استان در صنایع خلاق اعلام شود.

از نکوداشت تا حضور دیپلمات های خارجی در جشنواره

وی خاطرنشان کرد: نکوداشت ۲ تن از پیشکسوتان و برترین‌های هر بخش و تقدیر از سرمایه‌گذاران صنایع خلاق یکی از بخش‌های جنبی این جشنواره است.
رییس میز صنایع خلاق و نوآورانه و دبیر اجرایی جشنواره تصویر صادرات، افزود: برپایی کارگاه‌های تخصصی استفاده از ابزارهای تبلیغاتی موثر برای صادرکنندگان یکی از موارد برنامه‌ریزی شده برای هم اندیشی و همفکری برای تبادل تجارب است.
رییس میز صنایع خلاق و نوآورانه و دبیر اجرایی جشنواره تصویر صادرات گفت: قرار است دیپلمات‌های خارجی حاضر در تهران در یک از روزهای برگزاری این جشنواره بازدید کنند ضمن اینکه با تمرکز بر فعالیت‌ها رایزن‌های اقتصادی و بازرگانی ایران در خارج از کشور صنایع برتر به خارج از جمهوری اسلامی معرفی شوند.
درادامه این نشست فعال بخش خصوصی در تولید محتوای دیجیتال اظهار داشت: کارتون‌های ژاپنی با یک برند در سطح دنیا پخش شده و به فروش رسیده‌اند لذا باید از این تجربه استفاده کرده و یک شرکت بزرگ را با سرمایه‌گذاری جمعی تاسیس کرد.
«امیرشریفیان»، افزود: می‌توانیم تمامی محتواهای تولید شده دیجیتال را درآن شرکت یک کاسه کرده و درسطح بین‌الملل عرضه کرد.
وی افزود: به نظر می‌رسد که مردم ایران از اینکه بتوانند از نقدینگی خود در این شرکت سرمایه‌گذاری کنند استقبال خواهند کرد.
صراف مدیرعامل فیلم نت، گفت: زیرساخت‌های لازم در ایران برای تبادلات مالی در عرصه بین‌الملل وجود ندارد و برای شرکت‌ایرانی که در زمینه صنایع خلاق و تولید محتوای دیجیتال دارند نگران کننده است متاسفانه برخی از کشورهای خارجی از اینکه با شرکت‌های ایران کار کنند ترس دارند زیرا تحریم‌ها می‌تواند برای آنها دردسرساز باشد.
در ادامه این نشست مدیرعامل شتابدهنده آواگیم هم گفت: تلاش‌های فراوان ما منجر به آن شده که موفق به صادرات بازی و گیم به آمریکا شویم.
مزروعی تصریح کرد: باید مشکلات‌ها را با حمایت و پشتیبانی از شرکت‌ها و صنایع فعال حل و فصل شود و دغدغه‌های آنها برای حضور بی دردسر در عرصه بین‌الملل مرتفع شود.
همچنین مدیرعامل شناسا دراین نشست، گفت: باید در فرایند توانمندی‌ها شناخت لازم را برای تامین نیازمندی‌ها صورت گیرد تا بتوانیم در خارج از کشور محصولات دیجیتال را عرضه کنیم.
ساجدی خاطرنشان کرد: شرکت‌ها و گروه‌های ایران فعال در حوزه تولید محتوای دیجیتال می‌توانند با اشتراک توانایی‌هایشان بر حجم قدرت خود بیفزایند تا توان رقایت بالاتری نسبت به رقبای خارجی پیدا کنند.
مدیرعامل شناسا با تاکید براینکه افزایش درآمدهای ارزی در شرایط فعلی که تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه کشورمان وجود دارد می‌تواند راهگشا باشد، گفت: استفاده ازظرفیت ارزهای دیجیتال منجر به بهبود فرآیند کار دفاتر و شرکت‌های داخلی با خارجی شود.
در ادامه این نشست نوری مدیرتوسعه صنایع خلاق شورایعالی مناطق آزاد اظهارداشت: باید از مزایای موجود در مناطق آزاد حداکثر استفاده را برای ورود به بازارهای دنیا صورت گیرد.
نوری گفت: طبق برنامه‌ریزی قبلی این شورایعالی قرار است خدمات ارزی ویژه‌ای به فعالان فرهنگی برای صادرات ارائه دهد که ظرف مدت یک ماه آینده این خدمات رسانی آغاز می‌شود تا خدمات ویژه ارزی به شرکت‌های فعال در عرصه فناوری، فرهنگی، هنری و محتواهای دیجیتال ارائه شود تا صادرات در این بخش افزایش پیدا کند.
مدیرعامل نواک در این نشست گفت: محتواهای صوتی و تصویری و سرگرمی زیادی توسط ما به عرصه بین‌الملل عرضه شده است این در حالی است که ۶ هزار محتوا تاکنون تولید کرده‌ایم.
احسان رزازی افزود: با ۳۰ پلتفرم دنیا همکاری نزدیک کرده و برای کشور درآمدزایی خوبی داشته‌ایم.

وی دراین نشست از اینکه قانون کپی رایت در ایران وجود ندارد انتقاد کرد.
مدیرعامل نواک گفت: تاکنون ۲ میلیون دلار درآمد ارزی داشته‌ایم ولی برای انتقال پول به کشور دچار دردسرهای زیادی شده‌ایم و بهتر است سازمان توسعه تجارت در این زمینه خدماتی را ارائه دهد چرا که قرار است از این پس محصولات صنایع خلاق به خارج از کشور صادر شود.
در ادامه این نشست هم اندیشی شماری از تولید کنندگان، عرضه کنندگان و توزیع کنندگان محتواهای دیجیتال و همچنین فعالان رسانه های دیجیتال به ایراد سخن و همچنین بیان نقطه نظرات و ارائه پیشنهادت و انتقادات خود پرداختند.
نخستین جشنواره تصویر صادرات درعرصه های مختلف فرهنگی وهنری، سینمایی، تئاتر، محصولات فرهنگی، رسانه های دیجیتال، گردشگری و صنایع دستی، هنرهای نمایشی، تجسمی، موسیقی و… اسفند ماه ۹۸ به همت و تلاش سازمان توسعه تجارت ایران و مجوعه های همراه برگزار می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار