۸۰ رقم زراعی جدید به کشاورزان اردبیلی معرفی شد

اردبیل (پانا) - رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی اردبیل گفت: در سه سال گذشته بیش از ۸۰ رقم زراعی به جامعه کشاورزی معرفی شده است.

کد مطلب: ۹۲۸۷۳۶
لینک کوتاه کپی شد
۸۰ رقم زراعی جدید به کشاورزان اردبیلی معرفی شد

حسین کربلایی خیاوی در جلسه شورای تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اردبیل اظهار داشت: مهمترین رسالت حاکمیتی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نقش‌آفرینی در تأمین امنیت غذایی و ارتقای کمی و کیفی تولیدات بخش کشاورزی است.

او افزود: با توجه به اهمیت بخش کشاورزی در تأمین امنیت غذایی جامعه باید حمایت جدی از بخش کشاورزی به عمل آید تا این بخش با جذب نیروهای متخصص به سمت کشاورزی صنعتی و علمی هدایت شود که این امر زمینه افزایش تولید و حفظ امنیت غذایی کشور را فراهم می‌کند.

بیر شورای تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان بیان کرد: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی همواره به عنوان پیشگام علم و فناوری بخش کشاورزی کشور مطرح بوده و بی‌تردید بروندادها و دستاوردهای تحقیقاتی سازمان اثربخشی مهمی بر عرصه‌های کشاورزی و منابع طبیعی کشور دارد.

کربلایی خیاوی با بیان اینکه سیاست سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اجرای تحقیقات کاربردی با خروجی اثربخش است، گفت: تاکنون بیش از 300 دانش فنی حاصل از دستاوردهای تحقیقاتی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به بخش خصوصی واگذار شده که به‌طور میانگین به ازای هر دانش فنی دو میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی و 142 فرصت شغلی ایجاد می‌شود.

او با بیان اینکه یکی از نهاده‌های مهم در تولید، بحث رقم است و معرفی هر رقم زراعی به طور متوسط بین 8 تا 14 سال زمان می‌برد، افزود: در طول 5 سال گذشته میزان تولید رقم در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بیش از سه برابر شده و در این مدت بیش از 80 رقم زراعی به جامعه کشاورزی معرفی شده است.

کربلایی خیاوی با اشاره به رشد دو برابری میزان تولیدات کشاورزی گفت: راهبرد اصلی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در حوزه آموزش و ترویج کشاورزی در موضوعاتی همچون افزایش ضریب نفوذ دانش در واحدهای بهره‌برداری، مدیریت دانش و تولید رسانه‌های آموزشی و ترویجی، توانمندسازی اشتغال محور زنان و جوانان روستایی و عشایری، ساماندهی مراکز جهاد کشاورزی و شبکه ترویج و آموزش و توانمندسازی سرمایه انسانی بخش کشاورزی است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان با اشاره به بحث انتقال یافته‌های تحقیقاتی بیان کرد: خوشبختانه با هماهنگی مدیریت ترویج استان برنامه روز مزرعه و انتقال یافته‌های تحقیقاتی به نحو احسن انجام می‌شود.

اوبا اشاره به اقدامات این مرکز در زمینه انتقال دستاوردهای تحقیقاتی به بهره‌برداران اظهار کرد: 37 نفر از محققان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل در راستای انتقال یافته‌های تحقیقاتی به بهره‌برداران و مروجین کشاورزی به عنوان محقق معین در مراکز خدمات کشاورزی حضور مستمر دارند.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان نقش پژوهشگر مروجان ارشد را در حکم حلقه اتصال دهنده بین انتقال دانش و بخش اجرا مهم خواند و بر ضرورت برنامه‌ریزی هدفمند برای تقویت نقش‌آفرینی آنان در نظام نوین ترویج تأکید کرد.

کربلایی خیاوی با اشاره به برنامه‌های اثربخشی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بیان کرد: برون‌داد نهایی طرح‌ها، یافته‌های تحقیقاتی قابل ترویج، مقاله مرز علم و یافته‌های قابل تجاری‌سازی است که در این صورت پیامدهای پروژه‌های تحقیقاتی افزایش درآمد کشاورزان، بهبود امنیت غذایی و پایداری اکوسیستم است.

دبیر شورای تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان تعامل با حوزه اجرا، بخش خصوصی و ارتباط مؤثر با دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی را رویکرد مهم سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برشمرد و تصریح کرد: تلاش حداکثری برای انتقال دانش فنی و افزایش ضریب نفوذ دانش در بین تولیدکنندگان و برقراری ارتباط بین محققان و کشاورزان جزو اولویت‌ها بوده و باید در این زمینه اقدام شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار