گزارش پانا از دومین جشنواره استانی آلبالو در تسوج آذربایجان شرقی

آذربایجان شرقی 15 درصد سطح زیر کشت باغات آلبالو در سطح کشور را دارد

صادرات محصولات فرآوری شده آلبالو به کشورهای حوزه خلیج فارس،آسیای میانه و روسیه

تبریز (پانا) - دومین جشنواره استانی آلبالو در تسوج با حضور مقامات کشوری و استانی در سالن تختی این شهرستان برگزار شد.

کد مطلب: ۹۲۸۷۳۰
لینک کوتاه کپی شد
آذربایجان شرقی 15 درصد سطح زیر کشت باغات آلبالو در سطح کشور را دارد

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی در دومین جشنواره استانی آلبالو در سالن تختی شهرستان تسوج آذربایجان شرقی بیان کرد: در مدت دو روز سفر به استان آذربایجان شرقی از کشت گیاهان دارویی، گردو، زعفران در شهرستان های مرند و شبستر بازدید کردم و امید دارم این روند ادامه یابد.

محمدعلی طهماسبی با بیان این که، وزارت آمادگی دارد از زنجیره آلبالو در تسوج حمایت کند، گفت: با توجه به تعداد افراد حاضر شده در این جشنواره از مناطق گوناگون دو استان آذربایجان شرقی و غربی می توان گفت که دومین جشنواره آلبالو در استان آذربایجان شرقی در حد بین المللی است.

وی گفت: نمایشگاه برگزار شده در حاشیه این جشنواره ، توانمندی های منطقه را در معرض نمایش گذاشته است و امید است د رسال های بعد نیز این روند ادامه داشته باشد.

برداشت 10278 تن آلبالو از باغات استان

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز بیان کرد: از گذشته های دور سنت حسنه آیین شکرگزاری بعد از برداشت محصول بین کشاورزان رایج بوده است و با توجه به تنوع محصولات در استان نیز جشنواره های مختلفی که همان سنت شکرگزاری است، برگزار می شود.

اکبر فتحی در خصوص وضعیت باغات آلبالو استان گفت: میزان تولید آلبالو در سال گذشته 10 هزار و 278 تن و برای سال جاری نیز بیش از 11 هزار و 676 تن برآورد می شود و ارقام بومی 90 درصد سطح زیر کشت استان را تشکیل می دهد و 10 درصد نیز ارقام اصلاح شده اعم از آلبالو مجاری رقم سیگانی و بوترمو هستند.

وی ادامه داد: استان آذربایجان شرقی از مجموع بیش از 15 هزار هکتار آلبالو حدود 15 درصد سطح زیر کشت باغات آلبالو در سطح کشور را دارد و مقام دوم کشور را به خود اختصاص داده است.

شبستر و مرند، قطب های مهم آلبالو در استان

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان این که بیشترین سطح زیر کشت آلبالودر شهرهای شبستر، مرند، جلفا است، افزود: شبستر و مرند، قطب های مهم آلبالو و فرآورده های آن در استان هستند و شهرستان شبستر با 867 هکتار و تولید بیش از 5 هزار و 200 تن آلبالو رتبه اول استان را در اختیار دارد.

فتحی اضافه کرد: حدود 30 درصد تولید آلبالو در استان یعنی معادل 350 هزار تن جهت مصرف محصولات خانگی اعم از مربا و شربت مصرف می شود و 70 درصد بقیه معادل 11 هزار و 326 تن به صورت فرآوری در واحدهای فرآوری مصرف می شود.

وی گفت: صادرات این محصول به طور عمده در کارخانجات فرآوری میوه به صورت فرآوری شده اعم از تولید کنسانتره آلبالو، تهیه مربا و شربت و پوره فعالیت می کندکه قسمت اعظم محصولات تولیدی به کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیای میانه، روسیه صادر می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان در ادامه گفت: با توجه به این که امسال سال رونق تولید از سوی مقام معظم رهبری نام گرفته است، تولیدکنندگان و کشاورزان، سربازان جنگ اقتصادی نابرابر در شرایط تحریم کنونی هستند و در خط قدم امنیت غذایی هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار