در نشست خبری

کدخدایی:نظر شورای نگهبان ختم کلام است

شورای نگهبان برای کسی فرش قرمز پهن می‌کند

تهران (پانا) - قائم مقام دبیر شورای نگهبان اعلام کرد که نیمی از 51 مصوبه مجلس در طول یک سال گذشته از شورای نگهبان برگشت خورده است.

کد مطلب: ۹۲۸۶۴۲
لینک کوتاه کپی شد
کدخدایی:نظر شورای نگهبان  ختم کلام است

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان گفت: «از تیرماه گذشته تاکنون 51 مصوبه از مجلس به شورای نگهبان ارسال شده که از میان 23 مصوبه برگشت خورده و در حال اصلاح و بررسی است.»

او ادامه داد: «در این مدت 94 نامه از سوی دیوان عدالت اداری برای فقها ارسال شد که فقط موضوع مطرح در شش نامه خلاف شرع شناخته شده است.»

مطابق تبصره 2 ماده 84 قانون دیوان عدالت اداری «هرگاه مصوبه مورد شکایت به لحاظ مغایرت با موازین شرعی برای رسیدگی مطرح باشد موضوع جهت اظهارنظر به شورای نگهبان ارسال می‌شود. نظر فقهای شورای نگهبان برای هیأت عمومی و هیأت‌های تخصصی لازم‌­الاتباع است.»

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره روند ارسال مدارک برای شورای نگهبان گفت: «اگر مدرکی هست و به ما برسد بررسی می‌شود ولی این روزها همه می‌گویند ارسال کرده‌اند ولی به کجا ارسال شده است، نمی‌دانیم.»

او همچنین در پاسخ به سوالی درباره حذف گزارش انتخاباتی 88 از سایت شورای نگهبان و اختلافات اماری موجود نیز بیان کرد: «آن ادعای مضحک قابل پاسخ نیست. باید آن‌ها را کنار گذاشت چون اصلا قابل پاسخ نیست. نظر شورای نگهبان نظری قاطع و پایانی و ختم کلام است و اگر نسبت به آن نظری هست، باید مدارک خود را ارسال کنند.‎»

او همچنین درباره برخی مطالب مطرحی شده مبنی بر خرید و فروش رای با 200 هزار تومان بیان کرد: «خرید و فروش رای جرم است و پرونده به قوه قضائیه ارسال می‌شود ولی درباره مصادیق که هر کسی هرچیزی را می‌گوید، نمی‌دانیم چه بگوییم.‎»

کدخدایی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره معرفی محمد دهقان به عنوان حقوقدان شورای نگهبان از سوی رئیسی به مجلس نیز گفت: «ما در این زمینه اختیاری نداریم و مجلس می‌تواند تصمیم‌گیری کند ولی اعضای شورای نگهبان بدون دخیل کردن نظرات شخصی به فعالیت می‌پردازند.»‎

شورای نگهبان ورود کسی را تضمین نمی‌کند

او در ادامه درباره اظهارات یکی از فعالان سیاسی مبنی بر لزوم تایید صلاحیت 80 درصد فعالان اصلاح‌طلب نیز گفت: «ملاک شورای نگهبان مر قانون است. شورای نگهبان نه ورود کسی را (به انتخابات) تضمین می‌کند و نه برای کسی فرش قرمز پهن می‌کند.»

او درباره پیشنهاد اخیر خود مبنی بر تشکیل نهاد ملی به منظور نظارت بر شوراها و ویژگی‌های آن نیز گفت: «ویژگی‌های آن به قانون مربوط است ولی مهم است که اکنون نهادی وجود ندارد و تجربه نشان داده واگذاری آن به مجلس موفق نبوده است. از جهت قانونی نهاد قانونی می‌تواند تشکیل شود.‎»

قائم مقام شورای نگهبان درباره لابی با اصلاح‌طلبان برای تایید صلاحیت نیز اظهار کرد: «ما گوشمان برای شنیدن نظرات باز است و تفاوتی بین جناح‌ها نیست. ما نسبت به باج‌خواهی و زیاده‌خواهی و لابی، گوش‌های‌مان ناشنوا می‌شود.»‎

او افزود: «رفت و آمدها طبیعی است و از گذشته وجود داشته ولی شورای نگهبان ملاکش قانون است، قانون است و قانون.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار