ممنوعیت جنگ با ایران در انتظار تصویب مجلس سنای آمریکا

تهران (پانا) - مجلس نمایندگان آمریکا برای دومین بار به مصوبه‌ای رای داد که براساس آن کاخ سفید نمی‌تواند بدون مجوز کنگره به جنگ با ایران بپردازد. این طرح برای تصویب نهایی نیاز به تایید مجلس سنا دارد.

کد مطلب: ۹۲۸۵۸۵
لینک کوتاه کپی شد
ممنوعیت جنگ با ایران در انتظار تصویب مجلس سنای آمریکا

مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا که اکثریت آن دست دموکرات‌ها است، دو هفته بعد از رد نخستین طرحش برای بستن دست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری این کشور در زمینه جنگ با ایران و منوط کردن این موضوع به مجوز کنگره، شب گذشته طرح دیگری را با این مضمون به تصویب رساند.

مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه (۲۱ تیر، ۱۲ ژوئیه) متممی را تصویب کرد که براساس آن اعلان جنگ به ایران به مجوز کنگره نیاز است. براساس آنچه که دویچه وله منتشر کرده، این طرح با ۲۵۱ رای موافق در مقابل ۱۷۰ رای مخالف به تصویب مجلس نمایندگان آمریکا رسید.

طرح تصویب شده در مجلس نمایندگان، متممی به لایحه بودجه دفاعی آمریکا است که بر اساس آن از هرگونه تامین مالی جنگ با ایران خودداری می‌شود.

با این‌حال این مصوبه شامل «حمله محدود» به ایران نمی‌شود. حمله محدود براساس قوانین ایالات متحده آمریکا زمانی که منافع این کشور به خطر افتد، کاربرد دارد. رئیس‌جمهوری آمریکا در چنین زمانی می‌تواند بدون مجوز دست به حملات محدود علیه کشورهای مختلف بزند. البته این حملات محدود باید در چارچوب دفاع از امنیت ملی آمریکا صورت گیرد و اعزام محدود نیروی نظامی نیز نیازی به مجوز کنگره ندارد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مجلس نمایندگان که اکثریت آن را دموکرات‌ها در اختیار دارند، با تصویب این متمم، قصد دارند لایحه خود در سیاست دفاعی کشور را به تصویب برسانند و بودجه وزارت دفاع ایالات متحده را کاهش دهند، موضوعی که جمهوری خواهان به شدت با آن مخالفند.

گرچه دموکرات‌های آمریکا اکثریت را در مجلس نمایندگان در اختیار دارند اما در سنا در اقلیت هستند. کنگره مجموعه اعضای مجلس نمایندگان و سنا را در برمی‌گیرد. براساس آنچه که یورونیوز نوشته، طبق قوانین واشنگتن، مصوبه مجلس نمایندگان برای تبدیل شدن به قانون به تایید یا تصویب در مجلس سنا نیازمند است. هرچند که در صورت تصویب سنا نیز دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهوری می‌تواند آن را وتو کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار