سرپرست شرکت غله منطقه 12 کشور: حاشیه سود اندک انگیزه کشاورزان گندمکار را کاهش داده است

نگران استفاده از گندم در مصارف غیرانسانی هستیم

تهران (پانا) - سرپرست شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۱۲ معتقد است میزان تولید گندم در کشور کاهش نداشته است و با وجود سیل حتی پیش‌بینی‌هایی برای افزایش تولید وجود دارد اما حاشیه سود اندک و نرخ پاییین خرید تضمینی انگیزه کشاورزان را کاهش داده است و نگرانی‌هایی هم درباره استفاده از گندم در مصارف دامی وجود دارد.

کد مطلب: ۹۲۸۵۷۸
لینک کوتاه کپی شد
سرپرست شرکت غله منطقه 12 کشور: حاشیه سود اندک انگیزه کشاورزان گندمکار را کاهش داده است

حجت‌الله بیرانوند در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پانا در پاسخ به این پرسش که در وضعی که یارانه به آرد و گندم داده می‌شود صادرات آرد و ارایه آمار و ارقام در این زمینه به چه معناست، گفت: «صادرات گندم تنها از محل گندم وارداتی به کشور است به این معنا که از ظرفیت کارخانه‌های آرد کشور برای تبدیل گندم به آرد استفاده می‌شود.»

راهکار کنترلی برای قاچاق گندم و آرد اصلاح قیمتی است

سرپرست شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۱۲ درباره کنترل قاچاق آرد و گندم نیز گفت: «در وضعی که تفاوت قیمت فاحش میان گندم و آرد در کشور با کشورهای همجوار و نرخ‌های بین‌المللی وجود دارد، طبیعی است که پدیده قاچاق نیز وجود داشته باشد. باید زمینه کنترل قاچاق فراهم شود و هر گونه راهکار کنترلی میسر نیست مگر آنکه قیمت آرد و گندم در کشور اصلاح شود؛ البته این بدان معنا نیست که به طور مثال قیمت گندم پنج هزار تومان شود. سیاست‌های کنترلی می‌توانند سیاست‌های حمایتی نیز باشند.»

وی با بیان اینکه نرخ خرید تضمینی گندم در وضع کنونی انگیزه‌ای برای کشاورزان برای تولید بیشتر باقی نگذاشته است، افزود:‌ «ارایه کمباین رایگان، نهاده رایگان و سایر موارد می‌تواند انگیزه کشاورزان را در وضع کنونی افزایش دهد. اکنون در برخی از استان‌ها از جمله لرستان کشت برنج به نحو قابل توجهی افزایش یافته است به این دلیل که نرخ آن به 20 هزار تومان رسیده است. کشاورزان به دنبال آن هستند که از زمین و امکانات خدادای خود بیشترین بهره مالی را دریافت کند و فکر اقتصادی دارند.»

کشاورز باید انگیزه تولید داشته باشد

بیرانوند اظهار کرد:‌ «سیاست‌های حمایتی و جبرانی باید به گونه‌ای تنظیم شود که کشاورز انگیزه لازم را برای کشت داشته باشد اما ملزم باشد که گندم تولیدی را به دولت تحویل دهد.»

وی ادامه داد:‌ «فاصله کنونی قیمتی با وجود تمام فشارها برای کنترل قاچاق موجب قوی‌ترشدن انگیزه قاچاقچیان برای قاچاق آرد و گندم از کشور خواهد شد.»

سرپرست شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۱۲ در پاسخ به این پرسش که با وضع کنونی تولید گندم و هزینه تمام‌شده آن نرخ منطقی برای هر کیلوگرم گندم که بتواند نظر مساعد کشاورزان را به خود جلب کند چه رقمی است؟ اظهار کرد:‌ «برای تعیین نرخ خرید تضمینی گندم باید محاسبه شود که قیمت هرکیلوگرم گندم وارداتی حتی با محاسبه ارز 4200 تومانی چه رقمی خواهد بود. تعیین این نرخ محاسبات پیچیده‌ای ندارد فقط دولت یا باید نرخ خرید تصمینی را نزدیک به قیمت‌های واقعی تعیین کند یا آنکه سیاست‌های جبرانی را برای تولید گندم و آرد در کشور در نظر بگیرد تا انگیزه‌ کشاورزان را برای ادامه تولید افزایش دهد.»

بیرانوند اظهار کرد:‌ «قیمت خرید گندم معمولی اکنون 1700 تومان و جو بیش از 2000 تومان است بنابراین تا زمانی که فاصله قیمتی وجود دارد نمی‌توان به کنترل قاچاق دل بست. نگرانی دیگر آن است که گندم به مصارف غیرانسانی برسد به این معنا که دامداران به جای علوفه ترجیح بدهند که از گندم برای خوراک دام استفاده کنند.»

سرپرست شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۱۲ افزود: «کشاورزان در وضع کنونی درحال جهاد و خدمت به مردم هستند چون با هزینه‌تمام شده بالا گندم تولیدی را با حاشیه سود اندک تحویل می‌دهند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار