بررسی افزایش غلظت آلاینده‌ها؛

ازن چه تاثیری بر سلامت شهروندان دارد

تهران (پانا) - افزایش آلاینده‌های هوا در تابستان، عوارض خاص خودش را به دنبال دارد که در این بین، آلاینده ازن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

کد مطلب: ۹۲۸۴۶۳
لینک کوتاه کپی شد
ازن چه تاثیری بر سلامت شهروندان دارد

به‌گزارش مهر، مهدی کمری کارشناس بهداشت هوا، اظهار کرد: ازن با توجه به موقعیت قرار گرفتنش در اتمسفر می‌تواند هم خوب باشد هم بد. اگر ازن در لایه‌های بالایی جو (استراتوسفر) تولید شود، تشکیل یک سپر ایمنیدر مقابل پرتوهای مضر خورشید مثل پرتو فرابنفش را می‌دهد که همه ما آن را با نام لایه ازن می‌شناسیم. این لایه برای سلامتی انسان بسیار حیاتی بوده و وجود آن باعث جلوگیری از ایجاد بیماری‌های از قبیل سرطان‌های پوستی و آب مراوید می‌شود.

او افزود: اگر همین گاز در لایه‌های پایینی زمین (تروپوسفر) و در محدوده تنفسی انسان تولید شود، به عنوان یک آلاینده شناخته شده و می‌تواند اثرات مخربی بر سلامتی انسان داشته باشد.

این کارشناس بهداشت هوا، با بیان این مطلب که ازن یک آلاینده تابستانه است، اظهار کرد: ازن یک اکسید کننده بسیار قوی است و شاخص اکسیدان‌های فتو شیمیایی است و از طریق دستگاه‌های تصفیه هوا، لامپ‌های UV، ماشین‌های فتوکپی و پرینترهای لیزری در محیط‌های بسته تولید و منتشر می‌شود اما در اتمسفر توسط واکنش‌های فتوشیمیایی در حضور نور خورشید و آلاینده‌های پیش ساز نظیر اکسیدهای نیتروژن، منواکسید کربن و ترکیبات آلی فرار به‌وجود می‌آید و به‌عبارتی در حضور آلاینده‌های پیش‌ساز، شدت تشعشع خورشید با غلظت آلاینده ازن ارتباط مستقیم دارد و تابش خورشید در روزهای گرم باعث افزایش غلظت ازن می‌شود.

کمری درخصوص تأثیرات ازن بر بدن انسان، اذعان کرد: ازن می‌تواند تأثیرات سوئی بر سلامت انسان داشته باشد. مواجهه با این آلاینده می‌تواند سبب تحریک سیستم تنفسی، ایجاد سرفه، تحریک گلو، درد قفسه سینه، ایجاد و تشدیدآسم و آلرژی و در صورت مواجهه مکرر سبب تخریب بافت ریه شود. این عوارض در کودکان و سالمندان و افراد دارای بیماری‌های تنفسی عوارض بسیار جدی‌تری را به‌همراه دارد. لذا در روزهایی که هوای شهر به‌علت غلظت بالای این آلاینده در وضعیت ناسالم قرار می‌گیرد توصیه می‌شود که این افراد در هوای آزاد قرار نگیرند و فعالیت خود را محدود کنند.

او یادآور شد: اقدامات کنترلی برای کاهش میزان ازن در سطح زمین عمدتاً بر کنترل انتشار گازهای پیش‌ساز ازن متمرکز است. بزرگترین منابع انتشار این گازهای پیش‌ساز که قابل کنترل هستند نیروگاه‌ها، پمپ‌های بنزین و تردد وسایل نقلیه موتوری است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار