به مناسبت روز ادبیات کودک و نوجوان

دوازدهمین نشست انجمن ادبی صبا در اهواز برگزار شد

اهواز(پانا) - دوازدهمین نشست انجمن ادبی صبا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان کانون در اهواز برگزار شد.

کد مطلب: ۹۲۸۳۵۰
لینک کوتاه کپی شد
دوازدهمین نشست انجمن ادبی صبا در اهواز برگزار شد

دوازدهمین نشست انجمن ادبی صبا ویژه‌ی گرامیداشت روز ادبیات کودک و نوجوان با حضور اسماعیل امینی شاعر و عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران، فردین کوراوند شاعر و نویسنده، بهمن ساکی، قاسم آهنین جان و هادی سلیمانی شاعر استانی، مدیرکل، معاون فرهنگی و جمعی از کارشناسان، مربیان مسئول، مربیان و اعضا کانون پرورش فکری خوزستان در تالار اجتماعات مرکز فرهنگی هنری کانون شماره یک اهواز برگزار شد
در بخش نخست این نشست ادبی فاطمه پور هادی، ملیکا رضازاده، پریا حلاج، رؤیا حسینی، آتنا دهقان، حسین باز پور، فریما عادله، مریم زمانی، نرگس پولادگر، سلمان بابادی، ابوالفضل روشن افشار، امیررضا کاظمی، ابتسام باوی نژاد، بهار جهانگیری و زهرا دهقان 15 عضو نوجوان و ارشد کانون و عضو این انجمن به خوانش جدیدترین آثار ادبی خود پرداختند.
بهمن ساکی شاعر خوزستانی پیرامون اشعار نوجوانان عضو انجمن ادبی صبا گفت: نوجوانان باید در آثار شعر خود به بحث زیبایی‌شناسی و به کار بردن واژه‌ها اهمیت ویژه بدهند.
او با تأکید بر نگاره‌ها در شعر و توجه ویژه به آن از نوجوانان خواست تا با دید دقیق دنیای اطرافشان را ببیند.
در بخش دوم این نشست اسماعیل امینی شاعر و عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران، به تحلیل آثار نوجوانان پرداخت و گفت: در کلاس‌های ادبی کانون مربیان باید نکته‌های پیرامون عناصر شعری را به شیوه‌های روان و ساده آموزش دهند و در این راه نمونه‌های شعر خوب برای نوجوانان خوانده شود.
او با تأکید بر توجه به روابط درون زبانی و معنوی در شعر افزود: در اشعاری که برای کودک سرایش می‌شود باید به روابط درون زبانی و نحوی، و کلمات و واژه‌هایی که در شعر کودک به کار می‌برند توجه شود.
امینی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از تعدادی از شاعران که برخی کلمات را در روابط نحوی شعر کودک رعایت نمی‌کنند تأکید کرد؛ شاعران باید زبان شعر را چه در خوانش و چه در سرایش برای کودک ساده و زیبا بیان کنند و به محدوده‌های نحوی و زبانی کودکان توجه داشته باشند.
این عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران به روز بودن مربیان کانون در مطالعه منابع روز ادبیات را یکی از موارد مهمی عنوان کرد که می‌تواند در راهنمایی کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به شعر و داستان نقش اساسی ایفا کند.
امینی در انتخاب روش‌های درست شعر خوب از شعر بد بر معیارهای علمی تأکید کرد و یادآور شد: نباید در انتخاب‌هایمان از معیارهای ذوقی استفاده کنیم زیرا معیار علمی بر اساس فرد نیست بلکه در مورد کشفیات شاعران در شعر و دوری جستن از کپی کردن سخن می‌گوید.
دوازدهمین نشست انجمن ادبی صبا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان در سالن اجتماعات مرکز فرهنگی هنری کانون شماره یک اهواز برگزار شد.
گفتنی است: جشن‌ها و ویژه‌برنامه‌های روز ملی ادبیات کودک و نوجوان در مراکز مختلف کانون پرورش فکری خوزستان از 15 تیرماه آغاز شده است و تا 20 همین ماه ادامه خواهد داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار