40 درصد تخمه کشور در آذربایجان غربی تولید می‌شود

ارومیه(پانا)-عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: شهرستان خوی قطب تولید و توزیع تخمه آفتابگردان و کدو آجیلی کشور است.

کد مطلب: ۹۲۸۳۱۰
لینک کوتاه کپی شد
40 درصد تخمه کشور در آذربایجان غربی تولید می‌شود

سید تقی کبیری امروز در جلسه بررسی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در بخش تحقیقات و آموزش کشاورزی در جهت توسعه پایدار بخش کشاورزی آذربایجان غربی که با حضور اسدی رحمانی رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور و رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در سالن جلسات مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی برگزار شد، با تاکید بر مساله نظارت در واردات، تولید و توزیع محصولات کشاورزی گفت: شهرستان خوی قطب تولید و توزیع تخمه آفتابگردان و کدو آجیلی کشور است و در راستای تداوم و رونق تولید باید از تولیدات داخلی و کشاورزان حمایت شود.

سید تقی کبیری افزود: 30 تا 40 درصد تخمه کشور را کشاورزان این منطقه تولید می‌کنندکه 70 درصد از آن در سطح کشور توزیع می‌شود و بیش از 20 هزار نفر از این مسیر معیشت می‌کنند.

وی تصریح کرد: در سال‌های قبل واردات تخمه به کشور از چین موجب متضرر شدن بسیاری از کشاورزان در این منطقه شده بود که با پیگیری نمایندگان استان و بررسی‌های انجام شده در عرض 15 ماه موفقیت حاصل شد و تعرفه آجیلی آفتابگردان از پنج درصد به 55 درصد افزایش یافت.

کبیری با بیان اینکه در استان آذربایجان غربی ظرفیت‌های توسعه اقتصادی بسیاری وجود دارد، گفت: تا زمانیکه بخش دولتی در کشور فعال است موفقیت حاصل نمی‌شود و توجه به بخش خصوصی به ویژه در زمینه تحقیقات لازم و ضروری است.

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی بر لزوم تعامل تنگاتنگ بین بخش اجرایی سازمان جهاد کشاورزی با مرکز تحقیقات تأکید و گفت: باید در استان به سمت خصوصی‌سازی حرکت کرد چرا که محققان اصلی حوزه کشاورزی استان در این بخش هستند.

وی با اشاره به اینکه تحول کشاورزی کشور باید از استان شروع شود، خاطر نشان کرد: اگر این مهم اتفاق بیافتد میزان تولیدات کشاورزی استان چندین برابر افزایش می‌یابد.

به گفته کبیری داشتن هزار کیلومتر مرز فرصت و نعمتی استثنایی برای استان است، تا با تعامل‌های تحقیقاتی انجام شده با کشورهای خارجی و همسایه بتوان به تجارب و یافته‌های تحقیقاتی بسیاری در جهت توسعه پایدار بخش کشاورزی استان دست یافت.

همچنین معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی در این جلسه با تاکید بر ضرورت حضور فعال شرکت‌های دانش‌بنیان برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های بخش کشاورزی استان، اظهار داشت: تجاری‌سازی بخش کشاورزی می‌تواند باعث رونق تولید، ایجاد ارزش افزوده و تحول اقتصادی در استان شود.

رضا حسینی بیان کرد: محققین مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان با شناسایی فرصت‌ها و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی علاوه بر کمک به ایجاد اشتغال و پایداری تولید در روستاها، می‌توانند نقش موثری در افزایش حاشیه‌نشینی، مهاجرت روستاییان و جلوگیری از مشکلات اجتماعی ناشی از آن داشته باشند.

حسینی تصریح کرد: تاکنون منابع اعتباری زیادی در حوزه کشاورزی هزینه شده که به علت عدم هدف‌گذاری و سیاست‌گذاری های علمی، نتیجه بخشی کاربردی نداشته است و فقط در جهت تثبیت و حفظ اشتغال در بخش بوده است؛ لذا در صدد هستیم با کار کارشناسی و علمی، ضمن اصلاح و بهبود ساختار تأمین مالی پروژه‌های بخش کشاورزی، از منابع موجود به بهترین نحو در جهت توسعه پایدار بخش کشاورزی استان استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: در زمینهٔ تولید گیاهان دارویی فرصت‌های وجود دارد که می‌تواند از طریق کشاورزی قراردادی و ایجاد زنجیره زمینه مناسبی برای تولید ایجاد کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار