نرخ بیکاری ۱۳ استان در بهار امسال تک رقمی بود

تهران (پانا)- براساس آمارهای مرکز آمار، نرخ بیکاری بهار امسال ۱۰.۸ درصد بود و بررسی جداول نشان می‌دهد که در این دوره ۱۳ استان (استان‌های شمالی کشور) نرخ بیکاری تک رقمی داشتند.

کد مطلب: ۹۲۸۱۹۴
لینک کوتاه کپی شد
نرخ بیکاری ۱۳ استان در بهار امسال تک رقمی بود

آمارها بیانگر این است که بهار امسال از میان ۲۷ میلیون و ۳۳۹ هزار و ۴۳۱ نفر جمعیت فعال، ۲ میلیون و ۹۵۶ هزار و ۶۸۷ نفر بیکار بودند. سهم مردان از جامعه بیکار ۲ میلیون و ۲۳ هزار و ۸۰۶ نفر و سهم زنان ۹۳۲ هزار و ۸۸۱ نفر بود.

مقایسه نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ بهار امسال با سال گذشته حاکی از کاهش ۱.۸ درصدی این جمعیت است.

در سه ماهه نخست امسال استان‌های اردبیل، ایلام، بوشهر، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، زنجان، سمنان، فارس، گیلان، مازندران، مرکزی و همدان نرخ بیکاری تک رقمی داشتند.

این در حالی است که زمستان ۱۳۹۷ تنها پنج استان دارای نرخ بیکاری تک رقمی بودند.

استان همدان با رقم ۶.۱ درصد و چهار محال و بختیاری با ۱۶.۷ درصد به ترتیب کمترین و بیشترین نرخ بیکاری کشور را به خود اختصاص دادند. نرخ بیکاری پایتخت ۱۰.۷ درصد بود.

بررسی نرخ بیکاری در یک سال گذشته نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در سال گذشته از کانال ۱۲ درصد خارج نشد و بهار امسال نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ۱.۳ درصد کاهش به رقم ۱۰.۸ درصد رسید.

کاهش نیم درصدی نرخ مشارکت اقتصادی در یک سال گذشته

نرخ مشارکت اقتصادی یکی از متغیرهای مهم در ارزیابی جمعیت شاغل و بیکار است و این شاخص در واقع مجموع جمعیت شاغل و بیکار کشور را در بر می گیرد.
تناسب میزان افزایش جمعیت شاغل و بیکار مهم است به شکلی که ممکن است در یک دوره زمانی معین یک ساله شاهد افزایش جمعیت بیکار جامعه باشیم، اما به دلیل افزایش نرخ مشارکت این احتمال وجود دارد که با وجود افزایش جمعیت بیکار، تعداد شاغلان نیز افزایش یابد. بنابراین برای سنجش نیروی کار، تناسب رشد اشتغال و بیکاری ارزیابی می شود.

مقایسه نرخ مشارکت اقتصادی سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۶ حاکی از افزایش چهار دهم درصدی آن در سال گذشته است. البته اگر این نرخ را در بین چهار فصل سال ۱۳۹۷ بررسی کنیم می‌بینیم که بهار ۱۳۹۷ با نرخ مشارکت اقتصادی ۴۱.۱ درصد، بیشترین میزان را داشت و پس از آن سیر نزولی یافت و به این ترتیب در تابستان به ۴۰.۹ درصد و در پاییز به ۴۰.۵ درصد و سرانجام در زمستان ۱۳۹۷ به رقم ۳۹.۵ درصد رسید.

براساس آمار نرخ مشارکت اقتصادی بهار امسال ۴۰.۶ درصد اعلام شد که نسبت به بهار ۱۳۹۷ (که ۴۱.۱ درصد بود) کاهش ۰.۵ درصدی داشته است.

در این دوره سه ماهه استان گیلان با ۴۸.۱ درصد بشترین نرخ مشارکت اقتصادی و کهگیلویه و بویراحمد با ۳۵.۶ درصد کمترین نرخ مشارکت اقتصادی را دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار