جشنواره نوجوان خوارزمی فرصتی برای ایجاد موقعیت های جدید یادگیری است

مشهد (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در آیین اختتامیه مرحله استانی پنجمین جشنواره نوجوان خوارزمی در بخش دختران این جشنواره را فرصتی برای ایجاد موقعیت های جدید یادگیری دانست.

کد مطلب: ۹۲۸۱۹۱
لینک کوتاه کپی شد
جشنواره نوجوان خوارزمی فرصتی برای ایجاد موقعیت های جدید یادگیری است

قاسمعلی خدابنده مدیرکل آموزش و پرورش استان در این مراسم گفت: وجود جشنواره جابربن حیان در دوره ابتدایی و جشنواره جوان خوارزمی در دوره دوم متوسطه، نیاز به ایجاد جشنواره ای برای دانش آموزان دوره اول متوسطه را دو چندان نمود تا دانش آموزان متوسطه اول در زمینه شناسایی و شکوفایی استعدادهایشان دچار توقف و خلاء نشوند و با ابداع و ایجاد جشنواره نوجوان خوارزمی توسط آموزش و پرورش خراسان رضوی این مشکل حل شد و منجر به ادامه و توسعه فعالیت های خلاقانه محور در این دانش آموزان گردید.

وی افزود: آموزش و پرورش خراسان رضوی در چهار دوره گذشته جشنواره نوجوان خوارزمی رتبه اول این رویداد مهم را در کشور به خود اختصاص داده و حضور بیش از ۷۹۳ هزار نفر-رشته در این جشنواره نشان از علاقه دانش آموزان و اهتمام دستگاه تعلیم و تربیت استان به این جشنواره مهم را دارد و امید داریم در کنار حضور گسترده این دانش آموزان در یک رویداد علمی پژوهشی، این جشنواره با کیفیت برگزار شود تا بر آموزش و فرآیندهای تعلیم و تربیت اثرات مثبت و ماندگاری بگذارد.

خدابنده تصریح کرد: سند تحول بنیادین به دنبال این موضوع است که برای دانش آموزان موقعیت ها و فرصت های جدید یادگیری ایجاد کرده و از آموزش زدگی و حافظه محوری فاصله گرفته و موقعیت های مکانی متعددی برای یادگیری دانش آموزان فراهم کرده و مشارکت تمامی ارکان تعلیم و تربیت را موجب شود که همه این موارد در جشنواره نوجوان خوارزمی دیده می شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: وقتی برای دانش آموزان فرصتی فراهم شود که موقعیت های یادگیری از کلاس درس به کتابخانه ها، آزمایشگاه ها و کارگاه ها منتقل شود زمان یادگیری افزایش می یابد و این مهم در جشنواره نوجوان خوارزمی دیده می شود که در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین است.

وی با اشاره به اینکه فاصله گرفتن از حافظه محوری یک امر ضروری است و باید به سمتی حرکت کرد که آموخته های دانش آموزان بتواند در آینده در موقعیت های گوناگون زندگی آن ها به صورت کاربردی مورد استفاده قرار گیرد اظهار کرد: وقتی دانش آموز دانش تئوری کلاس درس را با کارهای عملیاتی، پژوهشی، تحقیقاتی و فناورانه پیوند بزند آن یادگیری کاربردی تر و ماندگارتر خواهد بود و این مدل آموزشی در جشنواره نوجوان خوارزمی کاملا نمایان و ملموس است.

خدابنده در ادامه گفت: فاصله گرفتن از روش های آموزش سنتی و استفاده از فناوری های نوین توسط معلمان و داوران جشنواره یکی از ملزومات این مسابقات است و موجب به روز شدن اطلاعات دست اندرکاران این جشنواره می شود و این مهم نیز در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین می باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در پایان بیان کرد: اگر قرار است سند تحول بنیادین با کیفیت اجرایی شود قطعا مشارکت همه ارکان تعلیم و تربیت ضروری است و در جشنواره نوجوان خوارزمی همراهی خانواده ها در کنار معلمین و دانش آموزان بسیار نمود دارد و یقینا این مشارکت موجب ارتقاء فرآیند تعلیم و تربیت می شود.

قابل ذکر است در ابتدای این مراسم رضا صابری تولایی، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: استان خراسان رضوی به عنوان مبدع و مبتکر جشنواره نوجوان خوارزمی توانسته این ایده و ابتکار را در سطح کشور اشاعه دهد.

وی افزود: ویژگی های مهم جشنواره نوجوان خوارزمی پژوهش محوری، مشارکت پذیری و علمی بودن آن است.

صابری تولایی تصریح کرد: در پنجمین دوره جشنواره نوجوان خوارزمی بیش از ۷۹۳ هزار نفر-رشته و به تفکیک قریب به ۴۳۱ هزار و ۶۶۰ نفر-رشته مربوط به دانش آموزان دختر و ۳۶۱ هزار و ۶۵۶ نفر-رشته مربوط به دانش آموزان پسر در این مسابقات شرکت نمودند و استان خراسان رضوی قریب به یک پنجم کل شرکت کنندگان کشور را در این جشنواره به خود اختصاص داده است و از لحاظ تعداد شرکت کننده در این جشنواره رکورددار است.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه خراسان رضوی در طی چند سال گذشته با رویکردی که به سمت رشته های مهارتی و مشارکت گروهی داشته دستاوردهای خوبی را در سطح کشور بدست آورده است اظهار کرد: برگزاری این مسابقات زمینه ای است برای ورود دانش آموزان به عرصه تولید، اشتغال و کارآفرینی و استان خراسان رضوی در خط مقدم مهارت محوری و مهارت گرایی قرار دارد و توفیقات فراوان بدست آمده نشان از این رویکرد دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار