در گفت‌وگو با پانا

واعظی: ایران از تمام ابزارهایش برای آزادی نفتکش استفاده می‌کند

در مرحله اول، اقدامات دیپلماتیک برای رفع توقیف «گریس وان» در دستور کار است

تهران (پانا) – رئیس دفتر رئیس‌جمهوری از به‌کارگیری تمام ابزارهای سیاسی و حقوقی توسط دولت ایران برای آزادی نفتکش ایرانی توقیف شده در جبل‌الطارق خبر داد.

کد مطلب: ۹۲۸۱۷۲
لینک کوتاه کپی شد
واعظی: ایران از تمام ابزارهایش برای آزادی نفتکش استفاده می‌کند

محمود واعظی در گفت‌وگو با پانا با انتقاد از توقیف نفتکش ایرانی توسط نیروی دریایی بریتانیا در جبل‌الطارق، اظهار کرد: «قطعا جمهوری اسلامی ایران از تمام ابزارهایش چه اقدامات سیاسی و چه حقوقی نهایت استفاده را برای آزادی نفتکش ایرانی که اخیرا در اقدامی که می‌توان آن را راهزنی دریایی خواند توسط نیروی دریایی بریتانیا توقیف شده، انجام خواهیم داد.»

او با تاکید بر تلاش جمهوری اسلامی برای حل مشکل از طرق سیاسی، خاطرنشان کرد: «ایران در مرحله نخست تلاش می‌کند موضوع از طریق دیپلماتیک و سیاسی حل‌وفصل شود ولی اگر این اتفاق رخ ندهد، قطعا اقدامات دیگر به ویژه حقوقی در دستور کار قرار خواهد گرفت.»

پلیس و مأموران گمرک دولت محلی جبل‌الطارق، از سرزمین‌های فرادریایی بریتانیا واقع در جنوب اسپانیا، پنجشنبه گذشته با حمایت تفنگداران نیروی دریای سلطنتی بریتانیا ابرنفتکش «گریس۱» حامل محموله نفت ایران را توقیف کردند.

بعد از این اقدام، فابیان پیکاردو، رئیس دولت محلی جبل‌الطارق، گفته بود که «شواهد کافی» در دست است که «گریس۱» محموله «نفت خام» خود را به مقصد سوریه برده و قصد ارائه این نفت به پالایشگاه بانیاس در این کشور را داشته است. بعد از این ادعاها، جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا صراحتا از اقدام نیروی دریایی بریتانیا حمایت و آن را «عالی» خواند.

ادعاهای مقامات دولت محلی جبل‌الطارق و بریتانیا در حالی است که مقامات جمهوری اسلامی به ویژه سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران ضمن تکذیب این ادعاها، اعلام کردند که اساسا بندر مدنظر انگلیسی‌ها به لحاظ فنی توانایی پذیرایی از این سوپر نفتکش را ندارد.

هیچ یک از مقامات ایرانی تاکنون مقصد این سوپر نفتکش را اعلام نکرده‌اند و جالب اینکه سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه از مقصد آن ابراز بی‌اطلاعی کرده ولی نکته مشترک بین تمام مسئولان، تکذیب حرکت این نفتکش به سمت سوریه است. مسئولان ایرانی همچنین تاکید کرده‌اند که اقدام دولت بریتانیا در توقیف نفتکش ایرانی نه تنها به دلیل تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه دولت سوریه نیست بلکه کاملا اقدامی در جهت تامین منافع واشنگتن و تیم B است.

در همین رابطه راب مک کایر، سفیر بریتانیا در ایران سه مرتبه در وزارت امور خارجه به منظور ارائه توضیح حاضر شده است، جزئیاتی از جلسات او با مسئولان دیپلماتیک ایرانی منتشر نشده ولی اخیرا برخی رسانه‌ها از شرط بریتانیا برای ایران به منظور رفع توقیف این سوپر نفتکش سخن به میان آورده‌اند.

این رسانه‌ها آزادی نازنین زاغری را شرط بریتانیا برای رفع توقیف گریس وان اعلام کرده‌اند، موضوعی که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز گذشته صراحتا از آن ابراز بی‌اطلاعی و به نوعی به تکذیب آن پرداخت.

در همین حال، حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران همچنین روز گذشته (چهارشنبه ۱۹ تیرماه،۱۰ ژوئیه) در جلسه هیأت دولت، بریتانیا را تهدید کرد که با توقیف ابرنفتکش حامل سوخت ایران «آغازگر ناامنی» شده و «تبعات» آن را در آینده درک خواهد کرد.

او توقیف نفتکش حامل سوخت ایران توسط بریتانیا را «بسیار کودکانه، سخیف و اشتباه» توصیف کرد و گفت: «انگلیسی‌ها آغازگر ناامنی در دریا هستند و امیدواریم این کار را ادامه نداده و تکرار نکنند؛ چرا که تکرار آن موجب ناامنی در جهان شده و به زیان همه خواهد بود.»

رئیس قوه‌مجریه در بخش دیگری از سخنان خود با «اشغالگر» نامیدن بریتانیا در منطقه جبل‌الطارق، توقیف نفتکش مزبور را «به زیان آن‌ها» خواند و هشدار داد: «همه باید تلاش کنیم که در سطح جهان خطوط کشتیرانی از امنیت کامل برخوردار باشد و به انگلیسی‌ها گوشزد می‌کنم که شما آغازگر ناامنی هستید و تبعات آن را بعدا درک خواهید کرد.» روحانی همچنین خاطرنشان کرد: «البته ممکن است انگلیسی‌ها به دستور آمریکا و یا آنچه که گروهB نامیده می‌شود این کار را کرده باشند که البته باز هم اقدام غلط و اشتباهی است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار