نشست شورای حکام درباره ایران آغاز شد

تهران (پانا) - نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران آغاز شد.

کد مطلب: ۹۲۸۱۱۷
لینک کوتاه کپی شد
نشست شورای حکام درباره ایران آغاز شد

به گزارش مهر، آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز چهارشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: اعضای شورای حکام درباره راستی آزمایی و نظارت بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در خصوص قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل بحث و گفتگوی خود را آغاز کردند.

تصاویر منتشره از محل این نشست نشان می‌دهد دقایقی پیش خبرنگاران از این مکان خارج شدند و نشست مذکور به پیشنهاد آمریکا درباره برجام پشت درهای بسته آغاز شده است.

گفتنی است به دنبال بدعهدی آمریکا و تعلل اروپا در عمل به تعهداتشان در برجام، حدود ۲ ماه پیش جمهوری اسلامی ایران هشدار داده بود تا در صورت ادامه بدعهدی‌های طرف‌های غربیِ ایران در توافق هسته‌ای ۱۴ جولای سال ۲۰۱۵ میلادی (۲۳ تیر ماه ۱۳۹۴) میان کشورهای ۱+۵ با ایران موسوم به برجام، تهران بر اساس مواد ۲۶، ۳۶ و ۳۷ این توافق بین المللی مجبور به کاستن از سطح برخی تعهدات خود شده؛ اما تصمیمی به لغو برجام ندارد.

لازم به ذکر است، یکشنبه ۱۶ تیر ماه سال ۹۸ و در آغاز گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران وفق مواد ۲۶، ۳۷ مندرج در توافق هسته‌ای، عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه در نشست خبری سخنگوی دولت در راستای گام دوم کاهش تعهدات برجامی گفت: امروز در مهلت پایان ۶۰ روز کاهش تعهدات برجامی خود قرار داریم و از آنجا که خواسته‌های ایران در خصوص برجام مبنی بر بازگشت میزان فروش نفت به پیش از خروج آمریکا از برجام اجرایی نشده است، لذا امروز گام دوم برداشته می‌شود.

وی در این باره افزود: اگر در گام اول به تعهدات خودمان در مورد محدودیت در میزان ذخایر پایبند نبودیم، در گام دوم نسبت به تعهد خودمان در سطح غنی‌سازی و غلظت آن، تجدیدنظر کردیم و عدم پایبندی خود به این تعهد را اعلام می‌کنیم. امروز نامه‌ای توسط آقای دکتر ظریف به خانم موگرینی نوشته شده که ارسال خواهد شد. در این نامه به صراحت بندهایی از برجام که بعد از این متعهد نیستیم و مربوط به غنی‌سازی است، اعلام خواهیم کرد و مجدداً مهلت ۶۰ روزه خواهیم داد و بعد از آن، روند کاهش تعهدات ادامه می‌یابد.

شایان ذکر است، چندی پیش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عبور ذخایر اورانیوم ایران با غنای ۳.۶۴ درصد از سقف ۳۰۰ کیلوگرم (گام اول برجامی ایران) را تأیید کرد و در پاسخ به گزارشات متعدد رسانه‌های بین الملل در بیانیه‌ای اعلام کرد «یوکیو آمانو» مدیرکل آژانس به شورای حکام اطلاع داده و تأیید کرده در تاریخ اول جولای میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از سقف مجاز در توافق هسته‌ای فراتر رفته است.

ایران نه به منظور نقض توافق هسته‌ای؛ بلکه بر اساس بندهای ۲۶، ۳۶ و ۳۷ برجام تصمیم گرفته است که از تعهداتش در توافق هسته‌ای کاهش دهد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشتر در آخرین گزارش خود، برای پانزدهمین بار پایبندی ایران به تعهداتش در برجام را تأیید کرده بود.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی چندی پیش در نشست خبری که در مجتمع هسته‌ای آب سنگین اراک برگزار شد، اظهار داشت: ششم تیرماه (۲۷ ژوئن) از مرز تولید ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده عبور خواهیم کرد و علاوه بر آن، افزایش تولید به شدت بالا خواهد رفت و ما بعد از عبور از ۳۰۰ کیلوگرم، سرعت افزایش اورانیوم غنی شده با درجه پایین را از ۳.۶۷ درصد بیشتر خواهیم کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار