گفتگو با سارقان سابقه داری که چندین بار بازداشت شده‌اند

بابت ۶۰ فقره دزدی، ۷۰ میلیون تومان گرفتم

تهران (پانا) - به‌گفته یک سارق سابقه‌دار از کل ۶۰ فقره دزدی فقط ۶۰ الی ۷۰ میلیون سهم من شد که بیشتر آن را هم برای مواد مخدر هزینه کردم.

کد مطلب: ۹۲۷۷۶۳
لینک کوتاه کپی شد
بابت ۶۰ فقره دزدی، ۷۰ میلیون تومان گرفتم

به‌گزارش ایلنا، پلیس تهران بزرگ در راستای ایجاد امنیت در جامعه طرح‌ها و برنامه‌های متعددی را در دستور کار پلیس‌های تخصصی قرار داده است؛ یکی از این طرح‌ها طرح کاشف است که با حضور نیروهای پلیس آگاهی انجام می‌شود. در این طرح سارقان سابقه‌دار شناسایی و دستگیر می‌شوند. در حاشیه طرح کاشف با چند نفر از سارقان درباره نحوه سرقت و علت آن گفت‌وگو کردیم.

از کل ۶۰ فقره دزدی، ۷۰ میلیون سهم من شد

اسمش علی است ۳۶ سال دارد، اما بین سارقان منازل به علی وانتی معروف است. به جرم حمل و نگهداری مواد مخدر در زندان بود و با دستگیری همدستانش مشخص می‌شود، در سرقت اماکن خالی از سکنه نیز به‌عنوان راننده حضور داشته است.

علی با بیان اینکه از حدود ۱۲ سال پیش که وانت خریدم به علی‌وانتی معروف شدم، می‌گوید: ۱۶ بار سابقه دارم و در مجموع ۱۸ سال هم در زندان بودم. هر بار هم با سند آزاد می‌شدم. آخرین‌باری که زندانی شدم، به‌دلیل انجام ۶۰ فقره سرقت بود. با ۵ باند همکاری می‌کردم و هر شب برای یک باند کار می‌کردم، تلفنم بین همه دوستان پخش است و همه من را می‌شناسند.

او درباره نحوه دزدی‌هایش می‌گوید: بیشتر در مناطق غرب تهران به سراغ خانه‌های خالی از سکنه می‌رفتیم. در این خانه‌ها را یا با کلید باز می‌کردیم و یا از طریق اتصال سیم‌های آیفون درب منازل و وارد می‌شدیم.

علی ادامه می‌دهد: از کل این ۶۰ فقره دزدی ۶۰ الی ۷۰ میلیون سهم من شده‌ که بیشتر آن برای مواد مخدر هزینه شده است.

از او می‌پرسم از چه‌زمانی مصرف مواد را شروع کردی که اینطور پاسخ می‌دهد: از ۱۸ سالگی مصرف مواد مخدر را شروع کردم، اولین‌بار هم هروئین مصرف کردم. در حال‌حاضر هم به جرم حمل و نگهداری مواد مخدر به ۹ سال حبس محکوم شده‌ام.

علی می‌گوید؛ زندان را دوست دارم و آنجا بسیار عالی است. در زندان قزل حصار اکثر زندانیان به دلیل مواد مخدر زندانی شده‌اند و کسی دعوا نمی‌کند، آنجا متادون درمانی هم می‌شویم و ترک هم می‌کنیم.

هر گوشی سرقتی را ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان می‌فروختم

کمی آن‌طرف‌تر سعید دستبند به‌دست ایستاده به‌گفته خودش چندین‌بار حبس شده که در نهایت با سند آزاد شده است.

از او می‌پرسم به چه دلیلی دستگیر شده، می‌گوید: به‌دلیل ۱۰۰ فقره گوشی‌قاپی بازداشت شده‌ام. در محله نواب با موتور خلاف جهت ماشین‌ها حرکت می‌کردم و وقتی حواس‌شان پرت گوشی بود فورا آن را می‌قاپیدم. پشت ترافیک و چراغ قرمز هم گاهی اوقات از غفلت مردم استفاده می‌کردم و گوشی را می‌قاپیدم و به مالخر می‌فروختم.

این سارق که متولد سال ۱۳۷۰ است، ادامه می‌دهد: پس از اینکه با سند از زندان آزاد شدم، برای دستفروشی به تهران آمدم، اما نتوانستم درآمد کسب کنم، از همین رو تقریبا نزدیک یک سال است که دزدی می‌کنم. هر گوشی را ۳۰۰ الی ۴۰۰ تومان می‌فروختم که باز هم با ۷ بچه و دو تا زن باز هم کفاف هزینه‌ها را نمی‌داد.

او با اشاره به اینکه در سن ۱۵ سالگی ازدواج کرده است، می‌گوید: از شمال به امید کار به تهران آمدم و در سرچهارراه دستفروشی می‌کردم، اما کفاف خانه را نمی‌داد. این اولین‌باری است که در تهران دستگیر شده‌ام، البته به‌دلیل مصرف و حمل مواد سابقه زندان دارم و ۱۶ سال حبس کشیده‌ام، ۷ سال از حبسم تمام شد و بعد با سند آزاد شدم و به تهران آمدم.

وضع‌ مالی‌مان خوب بود؛ هیچ دلیلی برای انجام سرقت نداشتیم

دو جوان که دستان‌شان بهم دستبند شده بود، در گوشه‌ای ایستاده بودند، یکی از آنها ۲۰ سال دارد. او درباره دستگیری‌اش می‌گوید: در قالب مسافرکشی با دوستم با یک قمه مردم را تهدید می‌کردیم و وسایل‌شان را می‌گرفتیم. من راننده بودم و دوستم در صندلی عقب ماشین بود، مسافر سوار می‌کردیم و بعد از یک مسیر دوستم تهدید می‌کرد و وسایل‌شان را می‌گرفتیم و پیاده‌شان می‌کردیم.

او با اشاره به اینکه تاکنون ۷ فقره سرقت در محدوده میدان آزادی و شهرک غرب انجام داده‌ایم، خاطرنشان می‌کند: دفعه اول به‌دلیل مصرف مواد و مشروب حال مناسبی نداشتیم و در توهم بودیم، سه مسافر سوار کردیم وقتی دو نفر پیاده شدند، نفر سوم را خفت کردیم. آن روز برای اولین‌بار ماده گل مصرف کرده بودیم.

این سارق جوان درباره علت سرقت‌هایش می‌گوید: هیچ دلیلی برای انجام این کارها نداشتیم، چون نیاز مالی نداشتیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار