در گفت و گو با پانا

مدیر سازمان دانش‌آموزی خوزستان: هویت سازمان دانش آموزی نباید نادیده گرفته شود

برگزاری اردوهای درون و برون استانی برای دانش آموزان مناطق سیل زده خوزستان

تبریز (پانا) - مدیر سازمان دانش آموزی خوزستان گفت: هماهنگی با معاونت پرورشی و فرهنگی نباید منجر به این شود که هویت و استقلال سازمان دانش آموزی نباید نادیده گرفته شود.

کد مطلب: ۹۲۷۷۰۲
لینک کوتاه کپی شد
مدیر سازمان دانش‌آموزی خوزستان: هویت سازمان دانش آموزی نباید نادیده گرفته شود

علیرضا مسرور در حاشیه دیدار مدیر سازمان دانش آموزی آذربایجان شرقی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار پانا با بیان این که آموزش و پرورش خوزستان بعد از سیل، تصمیم به ارائه خدمات ویژه به دانش آموزان مناطق سیل زده گرفت، گفت: دانش آموزان این مناطق، حداقل دوهفته از چرخه آموزش دور شده بودند به همین دلیل تعدادی از دانش آموزان به مناطق دیگر منتقل شدند تا از فرایند آموزش عقب نمانند و برای دانش آموزان کنکوری، ستادی در هر منطقه تشکیل شد‌ وآموزش های چند هفته ای ویژه را دیدند.

وی افزود: در ایام تابستان نیز، اوقات فراغت آنان تحت پوشش فعالیت های فوق برنامه قرار گرفت و معاون فرهنگی و پرورشی وزارت قول دادند که ۵ هزار نفر برای اعزام به اردوهای خارج از استان و ۵ هزار نفر هم برای اردوی داخل استان را پشتیبانی کنند.

مدیر سازمان دانش آموزی خوزستان گفت: سازمان دانش آموزی در حادثه سیل برای کمک به هموطنان، فعال بود و تیم هایی تشکیل شد و مقرر شد، محل های اسکان به اردوگاه تبدیل شود و فرض کردیم این دانش آموزان در اردو هستند بنابراین با تیم‌های مشاوره و بسته های خاص و حضور مربیان، دانش‌آموزان را هدایت کردیم.

مسرور ادامه داد: مربیان با هدف پر کردن اوقات فراغت، سعی کردند سازگاری آنان را بالا برده و آموزش‌های مورد نیاز را به آنها می‌دادند و بسته های فرهنگی متناسب با سن دانش آموزان ارایه و بازی های فرهنگی و فکری اجرا می شد و سعی بر این بود تا اوقات مفرح و شاد برای دانش‌آموزان ایجاد شود.

وی با بیان این که نزدیک ۷۰ میلیون تومان بسته های آموزشی مثل کتاب های داستان، نقاشی و مداد رنگی تهیه کردیم، افزود: وظیفه آموزش و پرورش پشتیبانی اقتصادی نیست و نباید با برنامه های هلال احمر و واحدهای دیگر تداخل داشته باشیم و باید به سمت فرآیند فرهنگی برویم و بسته های فرهنگی و وسایل ورزشی فراهم کنیم.

معاونت پرورشی و سازمان دانش آموزی مانند دو حلقه هستند

مدیر سازمان دانش آموزی خوزستان در ادامه با بیان این که بین معاونت پرورشی و سازمان دانش آموزی، تقسیم کار وجود دارد و دلیل اصلی تاسیس سازمان همین است، گفت: معاونت پرورشی و سازمان مانند دو حلقه هستند که اگر به هم بپیوندند می توانند، یک بسته کامل از فعالیت‌های فرهنگی را ارایه دهند.

مسرور افزود: فعالیت های فرهنگی و پرورشی درون مدرسه ای با معاونت پرورشی و فعالیت های برون از مدرسه و فوق برنامه با سازمان دانش آموزی است.

وی اضافه کرد: جشنواره ها و مسابقات مخصوص معاونت پرورشی است و سازمان دانش آموزی مهارت آموزی را برعهده دارد و مکمل همدیگر هستند و با حمایت و هماهنگی معاونت پرورشی کارها بهتر انجام می شود.

مدیر سازمان دانش آموزی خوزستان تصریح کرد: در خوزستان رابطه وثیق بین معاونت پرورشی و سازمان دانش آموزی وجود دارد و خودمان بیشتر خواستار نظارت بر سازمان هستیم و همیشه در تسهیل امور کمک گرفته ایم ولی نباید این هماهنگی و ارتباط در نهایت باعث شود که هویت سازمان نادیده گرفته شود.

فعالیت های درآمدزایی سازمان دانش آموزی و عدم تمرکز بر اهداف اصلی

مسرور در خصوص دیدگاه خود نسبت به فعالیت های درآمدزایی سازمان دانش آموزی بیان کرد: خیلی از پیشکسوتان آموزش و پرورش این نوع فعالیت ها را یک نوع انحراف از اهداف سازمان می دانند که باعث عدم تمرکز سازمان روی اهداف اصلی می شود و واقعیت نیز همین است .

وی افزود: ولی در شرایط مالی کشور، چاره ای نداریم و در سازمان دانش آموزی خوزستان مدیریت اقتصادی را جدا کردیم و ساختمان آن را از ساختمان فعالیت‌های تشکیلاتی مجزا نموده و برای هر فعالیت اقتصادی، نفری استخدام و مسئول پروژه می‌شود و تشکیلات سازمان درگیر فعالیت های اقتصادی نیستند و فقط از نتایج آن استفاده می کنند.

سازمان دانش آموزی خوزستان عهده دار یک کانون فرهنگی تربیتی در هر منطقه

مدیر سازمان دانش آموزی خوزستان در مورد برنامه های فصل تابستان گفت: در تابستان برنامه های تکلیفی داریم و با معاونت پرورشی هماهنگ شده و تحت پوشش یک بخشنامه عمل کرده و از موازی‌کاری جلوگیری می کنیم.

وی ادامه داد: در هر منطقه، سازمان دانش آموزی عهده دار یک کانون شد که در آنها اهداف خود را دنبال کند و اداره کانون با سازمان دانش آموزی است و دانش آموزان در این کانون ها، آموزش های متفاوتی را می بینند.

مسرور گفت: معتقدم که دانش آموزان، ابتدا باید سازمانی شوند و بعد شروع به تحصیل در مدارس کنند و اهداف سازمان بر اهداف آموزش و پرورش رسمی مقدم است.

مدیر سازمان دانش آموزی خوزستان اردوهای آموزشی مهارتی پیشتازان را یکی دیگر ازبرنامه های تکلیفی سازمان دانش آموزی برشمرد و گفت: این اردوهای مهارتی در خوزستان شروع شده است و اردوی برون استانی پنج هزار نفر از دانش آموزان مناطق سیل زده نیز بر اساس منابع مالی سازمان مرکز و پشتیبانی مالی معاونت پرورش کشور شروع شده است و بخش درون استانی نیز منتظر پیش اردوی استانی است.

وی در ادامه با بیان این که پانا، یکی از ارکان و پایه های استوار سازمان دانش آموزی است و تقویت مهارت های اجتماعی دانش آموزان را بدون پایا نمی توان تعریف کرد، گفت: دنیای ما دنیای گردش اطلاعات است و قرن بیست و یک، قرن اطلاعات است به همین دلیل هر چه پانا فعالیت بیشتری داشته باشد و تعداد دانش آموزانی که می تواند تحت پوشش پانا باشند بیشتر است می توانند در چهارراه داد و ستد اطلاعات به عنوان شهروند ایفای وظیفه کنند.

مدیر سازمان دانش آموزی خوزستان افزود: با توجه به اتفاقاتی که در سطح جهان در حال رخ دادن است است، پانا نسبت به سه رکن دیگر سازمان یعنی پیشتازان، مجلس دانش آموزی و مجامع، نقش پررنگ تری دارد و هرچه در این زمینه هزینه بیشتری کنیم خروجی های سازمان دانش آموزی، شهروندان بهتری خواهند بود.

وی ادامه داد: دوره های آموزش جامع و کاملی در استان برای دانش آموزان پانا اجرا شده و یا در حال اجرا است و در هر اردو در هر گروه پیشتازان باید یک نفر پانایی باشد واگر در استان، پانا بخواهد برنامه ای اجرا کند، حمایت می کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار