85 درصد بدهی‌های سیستم بانکی کشور متعلق به ۱۳۰ نفر است

ارومیه(پانا)-رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: ۸۵ درصد بدهی‌های سیستم بانکی کشور متعلق به ۱۳۰ نفر بوده و مابقی متعلق به صاحبان ۹۰ هزار واحد تولیدی در سطح کشور است.

کد مطلب: ۹۲۷۶۹۳
لینک کوتاه کپی شد
85  درصد بدهی‌های سیستم بانکی کشور متعلق به ۱۳۰ نفر است

محمدفاروق گرمیانی در جلسه با فعالان بخش خصوصی و تولیدکنندگان ارومیه که در سالن جلسات سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی برگزار شد، با اشاره به اینکه قیمت ارز در دولت‌های مختلف پس از انقلاب به تدریج افزایش پیدا کرده و در دولت‌های نهم و دهم این افزایش ارز و تورم به اوج خود رسید، اظهار کرد: در دولت یازدهم هم برخلاف ادعای کنترل تورم، در عمل تورم مهار نشد بلکه بر روی مشکلات سرپوش گذاشته شد.

وی با بیان اینکه در همه این مشکلات به وجود آمده برای کشور بخش خصوصی و فعالان اقتصادی نقش نداشتند، افزود: اکنون چرا باید تاوان این مشکلات را این افراد بدهند و آنهایی که با ایجاد صندوق‌های قرض‌الحسنه و موسسات مالی موجب سرازیر شدن سرمایه مردمی به این سمت و ضربه به تولید شدند جوابگوی این مشکلات نیستند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه آنها که در صندوق‌های مالی برای گرفتن سود بیشتر، پول‌های خود را در آنجا سرمایه‌گذاری کردند به نوعی نزول‌خوار هستند، ادامه داد: اما جای سوال است که دولت چرا بودجه مردم را به این صندوق‌ها می‌دهد.

وی با بیان اینکه ۸۵ درصد بدهی‌های سیستم بانکی کشور متعلق به ۱۳۰ نفر است، عنوان کرد: ۱۵ درصد قرض‌های فعالان اقتصادی به بانک نیز متعلق به ۹۰ هزار واحد تولیدی کشور است و دولت برای حل مشکلات اقتصادی باید تصمیم بگیرد که از ۱۳۰ نفر بدهکار بانکی یا صاحبان ۹۰ هزار واحد تولیدی حمایت کند و در واقع دولت باید تمام قرض‌های بانکی را از این ۱۳۰ نفر دریافت و به واحدهای تولیدی دیگر تزریق کند چرا که این ۱۳۰ مقروض خون مردم را می‌مکند.

گرمیانی با بیان اینکه ارائه وام‌های بانکی تنها به واحدهای تولیدی خاص بی‌عدالتی است، تصریح کرد: به طور کلی در ایران بانک‌های نظر مثبتی برای کمک به تولید ندارند و شرکت شستا نیز بازار ارز را ملتهب کرده است که باید جلوی این شرکت گرفته شود.

وی با بیان اینکه در طول سال‌های گذشته دولت به جز در کلام هیچ کمکی به صنایع نکرده است، خاطرنشان کرد: هر بار مشکلی در کشور به وجود آمده از جمله حوادثی مانند سیل، زلرله و سایر حوادث به مردم کمک شده اما هیچگاه به واحدهای تولیدی به هنگام بروز مشکل کمکی نشده است.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی با بیان اینکه در حال حاضر ۷۰ درصد واحدهای تولیدی استان فعال نیستند، گفت: صنایع تبدلی در آذربایجان‌غربی اغلب از نوع میوه است و اغلب دستگاه‌های کارخانه‌های کنساتره و آب میوه قدیمی بوده و اگر این دستگاه‌ها نوسازی نشوند بازار محصولات آنها از بین خواهد رفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار