گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و مکرون درباره ایران

تهران (پانا) - همزمان با اعلام لغو محدودیت‌های ناظر بر میزان غنی‌سازی اورانیوم از سوی جمهوری اسلامی، روسای‌جمهوری دو کشور آمریکا و فرانسه با یکدیگر درباره ایران گفت‌وگو کردند.

کد مطلب: ۹۲۷۶۲۲
لینک کوتاه کپی شد
گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و مکرون درباره ایران

روز گذشته جمهوری اسلامی رسما از مرز 3.67 درصد تعیین شده در توافق هسته‌ای عبور کرد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، غنی‌سازی 4.5 درصدی ایران را تایید کرد، این موضوع با واکنش‌های مختلف کشورهای اروپایی همراه شد. مقامات اروپایی عمدتا از تهران خواستند تا از تضعیف برجام بپرهیزد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در اظهاراتی تاکید کرد که ایران باید مراقب اقداماتش باشد.

جمهوری اسلامی نیز در مقابل تاکید کرد که در صورت تامین منافع اقتصادی‌اش براساس برجام، دوباره حاضر به اجرای تعهدات خود خواهد بود.

در همین حال کاخ سفید خبر از گفت‌وگوی دونالد ترامپ با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه داد.

در بیانیه‌ای که کاخ سفید بامداد دوشنبه (۱۷ تیر، هشتم ژوئیه) منتشر کرده، تاکید شده است که رهبران دو کشور در ارتباط با سیاست مانع شدن از دست‌یابی ایران به جنگ‌افزارهای هسته‌ای اتفاق نظر دارند.

براساس آنچه که دوویچه‌وله نوشته، گفت‌وگوی مکرون و ترامپ در ادامه تلاش‌های دیپلماتیک فرانسه برای کاهش تنش بین ایران و آمریکا صورت می‌گیرد.

رئیس‌جمهوری فرانسه علاوه بر گفت‌وگوی تلفنی با رئیس‌جمهوری ایران، امانوئل بن، مشاور خود را به زودی به ایران خواهد فرستاد. موضوعی که سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز آن را تایید کرده است.

پیش از آن، فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی از ایران درخواست کرده بودند تا به تعهدات پیش‌بینی شده در توافق هسته‌ای پایبند بماند و از مهلت یک هفته‌ای سخن به میان آورده بودند. موضوعی که علاوه بر کاخ الیزه، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری ایران نیز آن را تایید کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار