مهر تایید آژانس بر غنی‌سازی 4.5 درصدی؛ سقف برجامی رسما شکست

تهران (پانا) - آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزایش سطح غنی‌سازی جمهوری اسلامی را رسما تایید کرد.

کد مطلب: ۹۲۷۵۶۳
لینک کوتاه کپی شد
مهر تایید آژانس بر غنی‌سازی 4.5 درصدی؛ سقف برجامی رسما شکست

کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین المللی در وین، اعلام کرد که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار گزارش خود، غنی‌سازی فراتر از ٣.۶٧ درصدی در ایران تایید کرد.

او ادامه داد: «بر اساس این گزارش و برابر اعلام اپراتور کارخانه غنی‌سازی سوخت، این غنا ۴.۵ درصد است.»

نماینده ایران همچنین بیان کرد: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین اذعان داشته که اطلاعات طراحی جدید این کارخانه را نیز روز گذشته از ایران دریافت کرده است.»

شانزدهم تیرماه بود که جمهوری اسلامی طی نشستی مطبوعاتی مشترک با حضور علی ربیعی، سخنگوی دولت، سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پایان اولتیماتوم 60 روزه ایران به اروپا، آغاز گام دوم تهران و افزایش سطح غنی‌سازی را اعلام کردند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی روز گذشته با اعلام عبور سطح غنی‌سازی ایران از 3.67، گفته بود که میزان غنی‌سازی به 4.5 رسیده است. او همچنین در نشست مطبوعاتی مشترک تاکید کرده بود که میزان غنی‌سازی در ایران سطح مشخصی ندارد و تهران به اندازه نیاز خود به غنی‌سازی اورانیوم خواهد پرداخت.

عراقچی نیز در همین زمینه گفته بود که میزان غنی‌سازی جمهوری اسلامی امر مهمی نیست، مهم آن است که تهران دیگر به سطح غنی‌سازی در نظر گرفته شده در برجام (3.67) پایبند نخواهد بود.

بعد از این اقدام، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر، تاکید کرد که تهران در صورت انجام تعهدات توسط کشورهای 1+4 و تامین منافع ایران در چهارچوب توافق هسته‌ای به ویژه منافع اقتصادی (فروش نفت و همکاری بانک‌ها) به تعهدات خود بازخواهد گشت، موضوعی که رئیس‌جمهوری ایران نیز پیشتر به آن تاکید کرده بود.

شب قبل از این اعلام، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در تماسی تلفنی با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران درباره مسائل دوجانبه و برجام گفت‌وگو کردند، گفت‌وگویی که طی آن روحانی دوباره از 1+5 سخن به میان آورد. سخنی که عراقچی روز بعد در تکمیل آن، تاکید کرد که ایران مشکلی با حضور آمریکا در مذاکرات 1+4 ندارد ولی شرط این مهم، لغو تمامی تحریم‌های اعمالی علیه تهران است.

در همین حال کاخ ریاست‌جمهوری فرانسه (الیزه) از درخواست مهلت یک هفته‌ای مکرون از روحانی پیش از آغاز گام دوم داد، موضوعی که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری روز گذشته در اظهاراتی ضمن تایید آن به انتقاد از عدم انجام تعهدات توسط کشورهای روسیه، چین، انگلستان، آلمان و فرانسه به عنوان کشورهای باقی‌مانده در برجام، پرداخت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار