معاون سازمان محیط زیست در گفت‌وگو با پانا

تجریشی : ثبت جنگل‌های هیرکانی در یونسکو مانع از انجام پروژه دراین مناطق نمی‌شود

تهران (پانا) - اخیرا جنگل‌های هیرکانی به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند اما اجرای برخی پروژه‌های محیط‌زیستی در این جنگل‌ها موجب نگرانی کارشناسان طبیعت شده است چون اعتقاد دارند با اجرای این پروژه‌ها جنگل‌ تخریب می‌شود و این میراث طبیعی از فهرست یونسکو خارج می‌شود اما معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید جای نگرانی وجود ندارد.

کد مطلب: ۹۲۷۵۶۱
لینک کوتاه کپی شد
تجریشی :  ثبت جنگل‌های هیرکانی در یونسکو  مانع از انجام پروژه  دراین مناطق نمی‌شود

مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با پانا، ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی در یونسکو را یکی از اتفاقات خوب در حوزه حفاظت از طبیعت عنوان کرد و گفت: ثبت جهانی این جنگل‌های ارزشمند با همت سازمان محیط زیست، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و سازمان جنگل‌ها صورت گرفته است و یک اتفاق خوب برای حفظ منابع طبیعی کشور محسوب می‌شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تأثیر پروژه‌های محیط زیستی در این جنگل‌ها از جمله (پروژه‌های انتقال آب دریای خزر به سمنان و سد لاسک) در تخریب این عرصه‌های طبیعی گفت: این طور نیست که در هیچ جای دنیا وقتی عرصه‌ای طبیعی ثبت می‌شود، آن کشور نتواند از آن استفاده کند و غیرقابل استفاده باشد بلکه باید موارد حفاظتی رعایت شود. نابراین اگر قرار باشد روزی پروژه انتقال آب خزر اجرا شود نیز جای نگرانی نیست بلکه باید حفاظت بیشتر شود. حالا که جنگل‌های هیرکانی ثبت جهانی شده است هم باید از تمام ابعاد به موضوع حفاظت از درختان توجه شود.

وی افزود: اکنون در تمام پروژه‌هایی که در جنگل‌های هیرکانی اجرا می‌شود، کاشت درخت برای بهره‌برداران تعهدی است که باید انجام شود. در زمینه ثبت جنگل‌های هیرکانی در یونسکو نیز ایران تعهداتی دارد که در راستای حفظ این جنگل‌های ارزشمند است اما این امر دلیل نمی‌شود که نتوانیم هیچ کاری انجام دهیم.

تجریشی خاطرنشان کرد: نباید فراموش کنیم که در موضوع جنگل‌های کشور قبل از اینکه وارد کنوانسیون‌ها شویم نیز این محور مطرح بوده که به میزانی که تخریب صورت گرفته است، باید 20 برابر کاشت درخت انجام شود و گسترش جنگل نباید فراموش شود.

کارشناسان محیط‌زیست می‌گویند در صورت اجرای طرح انتقال آب خزر به سمنان بیش از 26 هزار اصله درخت هیرکانی قطع خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار