یک اقتصاددان در گفت و گو با پانا:

شرایط هشدار بر اقتصاد حاکم است نه بحران/نیازمند سیاست های ضد تورمی هستیم

خبرگزاری پانا: یک اقتصاددان با اشاره به اینکه چالشهای اقتصاد ایران در مرحله هشدار است نه در مرحله بحران گفت: اعتماد به بخش خصوصی و فعال سازی منابع این بخش و اعمال سیاست های ضد تورمی کمک می کند اقتصاد به شرایط عادی خود بازگردد.

کد مطلب: ۹۲۷۵۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی پانا، وضعیت اقتصادی جامعه امروز شاید مهمترین چالشی باشد که نه تنها مردم بلکه نامزدهای تصدی سمت ریاست جمهوری را نیز با بحران برنامه ریزی رو به رو کرده است. مشکلات اقتصادی مانند فقر، بیکاری، رشد اقتصادی، بحران در بدنه تولید کشور و مشکلاتی مانند کاهش ارزش پول ملی.
چگونگی رفع این چالشها در اقتصاد امروز ایران کار دشواری است اما قابل اجرا است به همین جهت به گفت و گو با دکتر حسین راغفر، استاد دانشگاه تهران نشستیم تا چگونگی حل مشکل اقتصاد را از دید وی بسنجیم.

حسین راغفر در پاسخ به این سوال که آیا توقف اجرای هدفمندی یارانه ها به نفع کشور است اظهار داشت: مجلس به دلیل کمبود منابع مجبور شد با اجرای گام دوم هدفمندی مخالفت کند.
وی ادامه داد: اصلی ترین دلیل مشکلات اقتصادی اخیر وجود تورم در اقتصاد است که حاصل سیاست های اقتصادی غلط در کشور بوده و مجلس با جلوگیری از اجرای گام دوم مانع از افسار گسیختگی تورم شد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه بیشترین آسیب از شرایط تورمی را اقشار ضعیف جامعه می بینند تصریح کرد: کسانی که دارایی خاصی ندارند و در طبقه ضعیف جامعه به سر می برند بیشترین آسیب را از شرایط تورمی می بینند زیرا ارزش پول آنها روز به روز در حال کاهش است و در مقابل کسانی که سرمایه به شکل مسکن، دلار یا طلا دارند به دلیل وجود همین تورم، با افزایش حجم سرمایه رو به رو می شوند.

راغفر تاکید کرد: این شرایط بر گسترش شکاف طبقاتی اثر گذاشته و روز به روز شاهد فقیرتر شدن طبقه متوسط و ضعیف و در مقابل غنی تر شدن طبقه ثروتمند هستیم.
وی در خصوص هدفمندی یارانه ها گفت: این طرح به پیشنهاد صندوق بین المللی پول در کشور اجرایی شد و درخواست این سازمان آزاد سازی قیمت ها بود، اما دولت نام هدفمندی بر روی آن گذاشت و یارانه نقدی در بین مردم توزیع کرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه تا کنون چندین تحقیق در سطح کارشناسی ارشد در زمینه درآمد طبقات مختلف جامعه انجام شده است خاطرنشان کرد: نتیجه حاصل از این تحقیقات با آنچه دبیر ستاد هدفمندی یارانه ها اعلام می کند مغایرت دارد زیرا بر اساس این تحقیقات، پس از هدفمندی یارانه ها اختلاف درآمدی در طبقات مختلف کشور بیشتر شده است؛ البته باید توجه داشت که درآمد دهک اول به دلیل پرداخت نقدی افزایش یافته است (سطح درآمد این دهک بسیار پایین بوده و یارانه توانسته است تا 2برابر این درآمد را افزایش دهد) و همین عامل اختلاف 2 دهک بالا و پایین را کم می کند.

راغفر با بیان اینکه خط فقر برای یک خانواده 5 نفره در تهران حداقل یک میلیون و 500 هزار تومان است اظهار داشت: این مساله بر اساس مخارج خانوارها محاسبه شده که اطلاعات آن از سازمان آمار بدست می آید.
بر اساس گفته های راغفر شرایط اقتصادی تنها با ایجاد ثبات در فضای اقتصادی قابل حل است. زیرا اقتصاد دستوری و با دستور العمل های لحظه ای مدیریت نخواهد شد.
از دید این اقتصاددان دانشگاه تهران، رییس جمهور، فارغ از اینکه از کدام دسته و طیف باشد باید به چند نکته اساسی دقت کند اول اینکه ثبات را به اقتصاد بازگرداند، دوم اطمینان به مردم و ایجاد فضای باز رقابتی بین تجار و سوم اعمال سیاست های ضد تورمی با جلوگیری از رشد نقدینگی و فعال سازی سرمایه های بخش خصوصی.

راغفر تصریح کرد: اقتصاد ایران هنوز به شرایط بحرانی نرسیده و در مرحله هشدار است و در صورتی که رییس جمهور بعدی برنامه های مدون اجرایی کند می توان در یک بازه زمانی شش ماهه آرامش نسبی به اقتصاد داد و سپس در یک دوره چهارساله اقتصاد کشور را به طور کامل سامان داد به شرط آنکه برنامه ها غیر متمرکز و با فعال سازی بخش خصوصی باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار