وزیر علوم خبر داد؛

بازنگری آیین‌نامه ارتقای اساتید

تهران (پانا) - وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری از بازنگری آیین‌نامه ارتقاء اساتید خبر داد و گفت در این آیین‌نامه، بخش امتیازدهی در فعالیت‌های علمی به پروژه‌های کاربردی نیز نقش موثری می‌تواند ایفا کند.

کد مطلب: ۹۲۷۳۴۲
لینک کوتاه کپی شد
بازنگری آیین‌نامه ارتقای اساتید

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، منصور غلامی در آیین افتتاح نشست روسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری سراسر کشور که با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری در دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد، با قدردانی از روسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور برای تلاش در حوزه آموزش، پژوهش و فناوری و خدمت به جوانان این مرز و بوم گفت: بی‌شک تلاش مجاهدانه شما مأجور حضرت باری تعالی است. ما همه خود را وابسته و دلبسته ایران عزیز می‌دانیم و برای اعتلای آن از هر نوع مجاهدت فروگذار نخواهیم کرد.

وی با اشاره به فعالیت مسئولان، محققان و پژوهشگران دانشگاهی در چهل سال گذشته و پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: تلاش‌های شما عزیزان در چهل سال گذشته، ایران عزیز ما را در جایگاه عزتمندانه‌ای از نظر علم و فناوری در میان کشورهای جهان قرار داده است. این جایگاه رفیع هنوز قابل ارتقا است و انشاالله در ۱۰ سال آینده با برنامه ریزی‌های منسجم و هدفمند، کشورمان در رده ۱۰ کشور برتر دنیا از نظر تولید و نشر علم قرار خواهد گرفت.

وزیر علوم با بیان اینکه ما نباید به یافته‌های خود قانع باشیم، گفت: آنچه در ۴۰ سال گذشته انجام شده، بی‌شک معادل ۱۰۰ سال تلاش بوده و ترسیم قله‌ها و هدف‌گیری جایگاه رفیع و تدوین آرزوها یک راهکار واقعی برای حصول نتایج بزرگ است.

غلامی با اشاره به اینکه همگی از ابتدا تا به امروز شاهد نقش بی‌بدیل دانشگاهیان در بسترسازی، پیروزی و تداوم این انقلاب بوده‌ایم، اظهار کرد: اگر به دانشگاه و کنش‌گران اصلی آن در بستر تاریخی ایران نظر کنیم، درخواهیم یافت که حافظه تاریخی‌جغرافیای ایران زمین گواه آن است که دانشگاه به ویژه در بزنگاه‌ها در قبال جامعه و مسائل و مشکلات آن دغدغه داشته و احساس مسئولیت کرده است.

وی افزود: اذهان مردمان این سرزمین به یاد دارند که نخبگان دانشگاهی‌اش همگام با آنان در حل مسائل اجتماعی و سیاسی جامعه حضور و مشارکت داشته‌اند و نقطه عطف این حضور در تاریخ معاصر این کشور، خود را در انقلاب اسلامی ایران نمایان ساخت.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست بیان کرد: بعد از پیروی انقلاب اسلامی دانشگاه‌ها وظایف مهم و گسترده‌ای به عهده داشتند و در هر مرحله توانستند، ایده‌ها و راهکارهایی را مطرح کنند، اما بدنه نیروی انسانی نیاز به مهارت فنی و دانشی داشت به همین خاطر ما با شیب نسبتاً تندی سعی بر افزایش این مهارت‌ها داشتیم و تربیت نیروی انسانی را در سطح ملی و منطقه ای گسترش دادیم به طوری که در دهه ۷۰ بخش‌های مختلف اجرایی و کارشناسایی به لحاظ جذب نیروی انسانی دانشگاهی به مرز اشباع رسید و در دهه ۸۰ دانشگاهیان می بایست اثرگذاری بیشتری ارائه می‌کردند.

وی ادامه داد: دانشگاه‌ها به خوبی با پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی به سمت انجام تحقیقات حرکت کردند. دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی ما توانستند به خوبی خود را نشان دهند و در منطقه جایگاه اول و در غرب آسیا جایگاه اول و دوم را به دست آورند و این مطلبی است که می‌توان به عنوان دستاورد دانشگاه‌ها از آن یادکرد. توجه به مسائل اجتماعی، حل مسائل اقتصادی، اشتغال و تولید به تدریج مورد توجه قرار گرفت.

غلامی با اشاره به تاسیس پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد در دهه 90 اظهار کرد: با تاسیس این مراکز شکل‌گیری و حرکت به سمت تبدیل ایده به محصول و تبدیل علم به ثروت با اشتغال جمع کثیری از دانش‌آموختگان دانشگاهی در این مراکز تحقیقاتی به سمت توسعه همه جانبه کشور رفتیم.

وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضع جدید کشور و تحمیل جنگ اقتصادی گفت: در وضع کنونی نیز باید به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنیم و با رصد و احصای مشکلات اقتصادی کشور به صورت همه جانبه وارد میدان عمل شویم و از فرصت به وجود آمده حداکثر استفاده را ببریم و سعی کنیم بیشتر فعالیت‌های علمی در سطح پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌ها، تقاضا محور باشند.

غلامی افزود: در شرایط کنونی کشور باید بتوانیم از عرصه سخت‌افزار، نرم‌افزار و نیروی انسانی دانشگاهی در مقابله با تروریسم اقتصادی که به ملت بزرگ ایران تحمیل شده، بهره‌برداری کنیم و این تهدید بالقوه را به فرصتی برای ملت عزیزمان تبدیل کنیم.

وزیر علوم در ادامه با بیان اینکه امروز بیش از هر زمان دیگر، دانشگاه‌های کشور بر مبنای تعهد و الزامی که نسبت به امر مسئولیت پذیری اجتماعی دارند پای کار هستند، گفت: دولت نیز اکنون بیش از هر زمان دیگر به نقش و سهم دانشگاه‌ها در عبور از بحران‌ها و گردنه‌های سخت باور دارد و این فرصت مهمی برای تحقق ایده‌هایی است که سالیان سال در قالب ارتباط دانشگاه و صنعت و جدیداً ارتباط و تعامل دانشگاه و جامعه مطرح است.

وی افزود: در زمینه این همکاری مشترک می‌توان به مواردی از قبیل امضا قرار داد با وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی درباره کارآموزی و کارورزی دانشجویان و اساتید جدید دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در بخش‌های مختلف این وزارتخانه‌ها اشاره کرد.

غلامی بیان کرد: از ابتدای ۱۳۹۸ اعضای هیات علمی که استخدام می‌شوند باید به مدت شش ماه در صنعت دوره بگذارند و بعد درخواست خود را مطرح کنند. ما همچنین بازنگری در آیین‌نامه ارتقا را مطرح کردیم که برای بررسی به دانشگاه‌ها ابلاغ شده و در این آیین‌نامه، بخش امتیازدهی در فعالیت‌های علمی به پروژه‌های کاربردی نیز نقش موثری می‌تواند ایفا کند.

وی همچنین برگزاری این نشست را بر آمده از ایده تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت و همچنین ارتباط و تعامل دانشگاه و جامعه دانست و گفت: وقتی سخن از دانشگاه مؤثر می‌رود، دیگر ایده‌های «دانشگاه در خود» و «دانشگاه برای خود» عیار و اعتبارخود را از دست می‌دهند و ایده دانشگاه برای جامعه و کشور جایگزین این ایده‌ها می‌شود.

وزیر علوم افزود: نشست «هم‌اندیشی دانشگاه و دولت در شرایط تحریم» و طرح مباحثی همچون بررسی سیاست‌های تولید ملی و اشتغال و تحلیل وضعیت اجتماعی، فرهنگی و ارتباط آن با تحریم، حکایت از رویکرد تازه اهتمام و اعتنای جدی دانشگاه به مسائل و موضوعات روز دارد که قالب‌های سنتی نشست‌های قبلی رؤسای محترم دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری را شکسته است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان سخنان خود با آرزوی توفیق برای روسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور در عمل به تعهد ملی و میهنی خود گفت: قطعاً آنچه که هست دانش بومی و حاصل فکر و اندیشه محققان و دانشمندان داخل است. در وضع فعلی دانشگاه‌ها تلاش می‌کنند بیش از گذشته حضور خود را توسعه دهند، رجای واثق دارم که دستیابی به اقتدار ملی، توانمندی و قدرت بیشتر در گرو بهره‌مندی و مسلح شدن به دانش و فناوری‌های نوین است و این مهّم نیازمند همفکری، عزم جدی و بسیج همه امکانات است که امیدوارم به همت شما عزیزان فراهم آید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار