در گفتگو با پانا اعلام شد؛

بانک اطلاعات گیاهان دارویی و طب سنتی گردآوری شد

خبرگزاری پانا:دبیر ستاد توسعه پژوهش و کاربرد گیاهان دارویی و طب سنتی گفت: مکتب طب سنتی در ایران از مکاتب قدیمی و با اهمیت دنیا است، اما در کشور مورد غفلت قرارگرفته‌است.

کد مطلب: ۹۲۷۳۲
لینک کوتاه کپی شد

محمدحسن عصاره، دبیر ستاد توسعه پژوهش و کاربرد گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری، در گفت‌وگو با پانا گفت: بانک اطلاعاتی با کمک بخش خصوصی از مسائل مرتبط با گیاهان دارویی و طب سنتی با گستره کشوری جمع‌آوری شده که یک قسمت آن مربوط به عطاری‌های کشور است. در این رابطه اطلاعات درستی در دست نداشتیم و با یک کار یک ساله این اطلاعات جمع‌آوری شد.

عصاره با اشاره به این مزلب که نعمت‌های مختلفی در کشور وجود دارد که مورد توجه قرار نگرفته‌اند، ادامه داد: تنوع گونه‌های گیاهی از جمله مواردی است که می‌توان در مورد آن سخن گفت، به طوری که تنوع گونه‌های گیاهی به تنوع اقلیم مربوط است. کشور ما از نظر تنوع اقلیم یک کشور ویژه است که برخی از اقلیم شناسان گفته‌اند که از 13 اقلیم جهان ایران از 11 اقلیم آن برخوردار است یعنی تنها اقلیم قطب و حاره را نداریم. همین موضوع باعث شکل‌گیری مناطق اکولوژیکی مختلف می‌شود که در ادامه گونه‌های مختلف گیاهی را هم بوجود می‌آورد. با مطالعات گسترده‌ای که صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که هشت هزار گونه گیاهی وجود دارد. از این گونه‌ها یک هزارو728 گونه اندمیک یا انحصاری ایران است بقیه گونه‌ها مشترک با سایر مناطق است.

دبیر ستاد توسعه پژوهش و کاربرد گیاهان دارویی و طب سنتی ادامه داد: بالای 2هزارو 400 گونه گیاهی در کشور وجود دارد که می‌تواند در اعداد گیاهان دارویی تلقی شود که 650 گونه از آن‌ها مربوط به گیاهان معطر هستند و این گیاهان در صنعت عطرسازی و آرایشی بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. 80 تا 100 گونه هم در طب سنتی مورد تجویز و نگارش نسخه‌ها قرار می‌گیرد، ما تعدادی از گیاهان را داریم که مستقیم یا غیرمستقیم وارد صنعت داروسازی می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار