واکنش ترامپ به گام دوم کاهش تعهدات

تهران (پانا) - رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا به دومین گام جمهوری اسلامی برای کاهش تعهدات هسته‌ای خود، واکنش نشان داد.

کد مطلب: ۹۲۷۲۵۹
لینک کوتاه کپی شد
واکنش ترامپ به گام دوم کاهش تعهدات

دونالد ترامپ، شب گذشته بعد از آنکه جمهوری اسلامی ایران به کاهش تعهدات برجامی خود اقدام و اعلام کرد که از امروز دیگر به میزان غنی‌سازی تعیین‌شده در توافق هسته‌ای موسوم به برجام (3.67 درصد) پایبند نخواهد بود، در اظهاراتی هشدارگونه تاکید کرد که ایران باید مراقب اقدامات خود باشد.

براساس آنچه فاکس‌نیوز منتشر کرده، رئیس‌جمهوری آمریکا بیان کرد: «بهتر است که ایران مراقب باشد. ایران اقدامات بد زیادی را انجام می‌دهد.»

او همچنین بارد دیگر در حالی تاکید کرده که «ایران هیچ‌گاه یک سلاح هسته‌ای نخواهد داشت» که مقامات جمهوری اسلامی از رئیس‌جمهوری و وزیر امور خارجه گرفته تا سایر افراد، بارها و بارها اعلام کرده‌اند که تهران نه تنها نیازی به بمب اتمی ندارد بلکه براساس فتوای آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، رهبر انقلاب، چنین موضوعی شرعا «حرام» محسوب می‌شود.

پیش از رئیس‌جمهوری آمریکا، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه این کشور در اظهاراتی تقریبا مشابه با ترامپ، تاکید کرده بود که «کاهش تعهدات برجامی ایران، منجر به تحریم‌های بیشتر خواهد شد.»

این اظهارات او در حالی است که ایالات متحده آمریکا با خروج یکجانبه خود از توافق هسته‌ای موسوم به برجام، تحریم‌های تازه‌ای را علیه ایران وضع کرد که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران بر آنها «تروریسم اقتصادی» نام گذاشت.

جمهوری اسلامی ایران روز گذشته در راستای عمل به بند 36 برجام، دومین گام خود در راستای کاهش تعهدات هسته‌ای‌اش را برداشت و تاکید کرد در صورتی که مطالبات تهران به ویژه منافع اقتصادی ایران مصرح در توافق هسته‌ای تامین نشود، گام سوم نیز برداشته خواهد شد.

سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه روز گذشته در جریان نشست مطبوعاتی مشترک با علی ربیعی، سخنگوی دولت و بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، از بیان جزئیات گام سوم ایران خودداری و تاکید کرد که اروپا بهتر است در طول مهلت 60 روزه ایران، نسبت به عمل به تعهدات خود اقدام کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار