سهم کالاهای صادراتی از کل تولید کمتر از 5 درصد است

مدیر کل صادرات محصولات کشاورزی: گرانی‌ها ربطی به صادرات ندارد

تهران (پانا) - از سال گذشته گرانی برخی از کالاها به صادرات نسبت داده می‌شود و به دلیل گرانی سیب‌زمینی ستاد تنظیم بازاردر جلسه روز گذشته خود با هدف کنترل بهای سیب‌زمینی در بازار، خواستار وضع عوارض صادراتی بر این محصول کشاورزی شد.

کد مطلب: ۹۲۷۲۴۷
لینک کوتاه کپی شد
سهم  کالاهای صادراتی از کل تولید کمتر از 5 درصد است

اما محمود بازاری، مدیر کل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت معتقد است سهم کالاهای صادراتی از کل تولید حدود 5 درصد است و نباید مشکلات تامین و توزیع یا سایر کاستی‌ها را به صادرات نسبت داد.

قیمت هر کیلوگرم سیب‌زمینی که در روزهای پس از تعطیلات نوروزی حدود 4 هزار تومان بود، امروز به کیلویی حدود ۱۰ هزار تومان رسیده است موضوعی که در جلسه روز گذشته ستاد تنظیم بازار نیز مطرح و مقرر شد تا درخواست وضع عوارض صادراتی برآن مطرح شود.

محمود بازاری، مدیر کل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا درباره تاثیر صادرات در گرانی برخی از کالاها در بازار اظهار کرد:‌ «گرانی گاه و بی‌گاه برخی از اقلام غذایی در کشور ربطی به صادرات ندارد. صادرات بسیاری از کالاها تنها 5 درصد از تولید کشور است، پس چگونه می‌تواند موجبات گرانی کالاها را فراهم کند.»

مدیر کل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ادامه داد:‌ «مکانیسم‌های داخل بازار از تامین تا توزیع مناسب در تعادل‌بخشی به قیمت کالاها تاثیرگذار است و نباید هر گرانی و کمبودی را به صادرات نسبت داد. در واقع می‌توان گفت که صادرات مظلوم واقع شده است و هر کمبود، نقص و ضعفی را به صادرات نسبت می‌دهند، چون حساسیت عمومی در میان مردم نسبت به آن وجود دارد. سهم صادرات از تولید ناچیز است و سهم اقلام صادراتی موجود مصرفی در سبد خانوار از کل تولید رقم قابل توجهی نیست.»

بازاری با بیان اینکه صادرات اقلامی که مواد اولیه آنها با ارز 4200 تومانی به کشور وارد شده است ممنوع است، گفت:‌ «صادرات کالاهایی که ارز مواد اولیه آنها با نرخ دولتی و 4200 تومانی به کشور وارد شده است نیاز به تصمیم‌گیری دولت دارد و موکول به برگشت مابه‌التفاوت ارز است.»

وی در این باره که صادرات کالاهایی که برخی از مواد اولیه آنها با ارز دولتی در یک سال گذشته تهیه شده است، نیاز به تدابیر ویژه‌تری دارد، اظهار کرد:‌ «برخی از کالاهای صادراتی صنعتی هستند و سهم مواد اولیه در تولید آنها بسیار ناچیز است. فرآیندهای تولید، خطوط تولید، گردش سرمایه و سایر مواد اولیه در تولید بسیاری از کالاهای صادراتی بسیار بالاتر از آن چیزی است که مواد اولیه کالاهای اساسی دارد و نمی‌توان این انتقادات را به صادرات تنها از این منظر مطرح کرد.»

بازاری عنوان کرد:‌ «دولت به تمامی موارد توجه دارد و اگر هم مواد اولیه واحدهای تولیدی با نرخ ارز مناسب‌تر تهیه می‌شود به دلیل حفظ اشتغال و گردش تولید است و اگر قرار باشد جلوی صادرات گرفته شود یا هزینه زیادی به آن از محل عوارض تحمیل شود طبیعی است که فرآیند تولید واحدهای صنعتی با اخلال مواجه می‌شود.»

نباید کمی‌ها وکاستی‌ها را به صادرات نسبت داد

وی درباره بحث‌های مطرح ‌شده درباره گرانی سیب‌زمینی و ارتباط آن با صادرات گفت:‌ «ما دلیل و مستندات خود را ارایه دادیم و از سال گذشته اعلام کردیم که دلیل نوسان‌های قیمتی یا صادرات نیست یا نقش صادرات در آن بسیار ناچیز است و نباید تمامی کمی‌ها و کاستی‌ها را به صادرات نسبت داد.»

مدیر کل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت گفت:‌ «از سال گذشته گزارش‌های مستندی با آمار و ارقام در مورد خرما، پسته، گوجه فرنگی، پیاز و بسیاری از اقلامی که نرخ آنها در بازار با افزایش همراه بوده است ارایه و عنوان شد صادرات بسیاری از این کالاها حتی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با کاهش همراه بوده است.»

وی ادامه داد:‌ «البته اگر سهم کالاهای اساسی که با ارز ارزان به کشور وارد شده است در تولید کالاهای اساسی زیاد باشد و موجب کاهش این کالاها در بازار شود طبیعی است که صادرات آنها ممنوع است. البته اگر دولت تشخیص دهد که برخی از این کالاها می‌تواند صادر شود باید مابه‌التفاوت ارزی آنها پرداخت شود.»

کالاهایی که با ارز ارزان تولید می‌شوند باید مابه‌التفاوت ارزی پرداخت کنند

بازاری درباره صادرات 120 میلیون دلار آبنات از کشور که با شکر ارزان تولید شده است، عنوان کرد:‌ «طبیعی است که کالایی که با مواد اولیه ارزان تولید شده است باید مابه التفاوت صادراتی خود را به دولت ارایه دهد و در غیر این صورت این موضوع توسط مراجع قضایی قابل پیگیری است.»

وی اضافه کرد:‌ «در حوزه‌های صنعتی و فرآیندهای تولید می‌توان سهم کالاهایی که با ارز ارزان در اختیار تولیدکننده قرار گرفته است را مشخص کرد. گاهی هدف دولت ارایه مواد اولیه با نرخ‌های مناسب‌تر ادامه فرآیند تولید و جلوگیری از کاهش اشتغال است که البته ارزآوری هم به دنبال دارد بنابراین جای بحث فراوانی وجود دارد.»

بازاری اظهار کرد:‌ «اگر تولیدکنندگان صادراتی ارز حاصل از صادرات را به کشور وارد نکنند یا مابه‌التفاوت ارز یارانه‌ای را پرداخت نکنند قابل پیگیری خواهد بود. در ماده 37 رفع موانع تولید به صراحت عنوان شده است که برای چه کالاهایی می‌توان ارز عوارض صادراتی وضع کرد. توضیحات و مستندات لازم برای تعیین عوارض صادراتی ضروری است.»

براساس این گزارش ستاد تنظیم بازار با هدف کنترل بهای سیب زمینی در بازار خواستار وضع عوارض صادراتی بر این محصول کشاورزی شده است. اعضای این ستاد در نشست اخیر خود تاکید کردند با عنایت به گزارش‌های ارائه شده به جلسه در خصوص افزایش غیرمتعارف قیمت محصول سیب‌زمینی و برنامه تولید و آسیب‌های بروز نموده در استان‌های سیل زده مقرر گردید، صادرات سیب‌زمینی سریعاً مشمول پرداخت عوارض صادراتی شود.

گمرک ایران 5 خرداد امسال در بخشنامه‌ای رفع ممنوعیت صادرات سیب زمینی و پیاز را به گمرک‌های اجرایی کشور ابلاغ کرد و از آن پس صادرات این دو محصول پس از چند ماه وقفه دوباره آغاز شد.

مشکلات تامین و توزیع یا صادرات هر چه باشد اکنون شاهد آن هستیم که هر از گاهی قیمت یکی از کالاها با افزایش مواجه می‌شود یک روز سیب زمینی یک روز پیاز یا کالاهای دیگر و مدیریت وضع کنونی تدابیری ویژه‌تر می‌طلبد تا مردم هر روز از کمبود، بحران و تنش قیمتی در بازار در رنج نباشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار