آیت‌الله سید محمد حسینی شاهرودی درگذشت

تهران (پانا) - آیت‌الله سید محمد حسینی شاهرودی از فقها و استادان اخلاق و علمای وارسته حوزه علمیه قم، دعوت حق را لبیک گفت.

کد مطلب: ۹۲۷۱۶۶
لینک کوتاه کپی شد
آیت‌الله سید محمد حسینی شاهرودی درگذشت

به گزارش خبرآنلاین آیت‌الله سید محمد حسینی شاهرودی عصر امروز به علت ایست قلبی و در سن 94 سالگی دعوت حق را لبیک گفتند.
وی از علمای اخراج شده از نجف در زمانرژیم بعث عراق بود که از سال 1359 ساکن قم شده بود. سیدمحمد حسینی شاهرودی در آذرماه ۱۳۰۴ در نجف به دنیا آمد. پدر او سیدمحمود حسینی‌شاهرودی بود که پس از فوت سید ابوالحسن اصفهانی سال‌های متمادی زعامت دینی و علمی و مرجعیت حوزه‌های علمیۀ تشیع را برعهده داشت. شاهرودی مقدمات را نزد پدر خود و همچنین شیخ علی شهربابکی و شیخ شمس زنجانی بود و دورۀ سطح را از میرزا هاشم آملی و شیخ عبدالحسین رشتی فراگرفت. وی مدت زیادی در جلسات درس خارج پدر خود، سیدمحمود شاهرودی، شرکت کرده و تقریرات درس اصول و فقه او را به رشتۀ تحریر درآورد و از پدر خود و سید جمال الدین گلپایگانی (از شاگردان میرزای نائینی) اجازۀ اجتهاد دریافت کرد.

در ۳۹سالگی، در مسجد هندی در حوزۀ علمیۀ نجف خارج فقه و اصول تدریس می‌کرد. پدر وی سید محمود شاهرودی در سال ۱۳۴۷ هجری شمسی مقلّدین خود را در احتیاطات مسائل شرعی به او ارجاع داد و بدین جهت بود که عده‌ای از مقلدان پس از درگذشت آن مرجع در سال ۱۳۵۳ هجری، به تقلید فرزند وی گرویدند. در سال ۱۳۵۷ هجری قمری، رساله عملیه وی به زبان فارسی و عربی، در نجف به چاپ رسید. در پی اخراج وی توسط رژیم بعث عراق از نجف به ایران در سال ۱۳۵۹، در شهر قم ساکن شد و همچنان به تدریس فقه و اصول می‌پ‍ردازد.

ازجمله آثار سید محمد حسینی شاهرودی عبارتند از: ذخیرة المؤمنین لیوم الدین، به زبان عربی./ رساله توضیح المسائل، به زبان فارسی. / توضیح مناسک حج» احکام حج به زبان فارسی. / رساله توضیح المسائل» به زبان اردو./ کتاب استفتائات فارسی./ رساله مختصر الاحکام» به زبان اردو. / «دروس فی احکام النساء» به زبان عربی.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار