راهی جز واردات چوب نداریم

تهران (پانا) - به‌گفته معاون وزیر و رئیس سازمان جنگل‌ها، راه رفع مشکلات فراروی تولید صنایع چوب و کاغذ در کشور واردات چوب است و راهی جز واردات نداریم و برای آن آمادگی داریم.

کد مطلب: ۹۲۷۰۴۵
لینک کوتاه کپی شد
راهی جز واردات چوب نداریم

به‌گزارش مهر، خلیل آقایی در نشست ستاد تسهیل رفع موانع تولید در صنایع چوب و کاغذ مازندران با بیان اینکه راهی جز واردات چوب برای رفع مشکلات نداریم گفت: برای واردات چوب اعلام آمادگی کردیم.

آقایی با اشاره به کاهش برداشت و سیر نزولی برداشت چوب از جنگل گفت: ما با واردات چوب مشکل نداریم و فرایند را تسهیل خواهیم کرد و برای اعزام کارشناس چوب برای کنترل از مبدا نیز آمادگی داریم.

او زارعت چوب را از جمله سیاست‌ها در کشور بیان کرد و گفت: با اجرای طرح زراعت چوب نیز مشکلی نداریم و از آن حمایت خواهیم کرد.

۴۰ هزار هکتار از شمشادستان‌ها دچار آلودگی و آفت شده است

آقایی به آلودگی و آفت شمشادها در شمال اشاره کرد و گفت: این آلودگی و آفت از آن سوی مرزها به کشور وارد شده است و حدود ۴۰ هزار هکتار از شمشادستان‌ها را دچار مشکل کرده است.

او به ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی اشاره و اضافه کرد: جنگل‌های هیرکانی به‌عنوان میراث گران‌بها، افتخاری برای کشور بهشمار می‌رود و باید برای حفظ آن تلاش کرد.

رئیس سازمان جنگل‌ها با اظهار اینکه طرح تنفس از افتخارات نظام به شمار می‌رود از واحدهای تولیدی و صنایع چوب و کاغذ خواست تا همه مشکلات را به گردن این طرح نیندازند و عنوان کرد: طرح تنفس طرحی پنج ساله نیست و لازمه حیات جنگل‌های هیرکانی است و همه مشکلات بر گردن این طرح نیست.

آقایی با بیان اینکه از بابت قرارداد حفاظتی به نکاچوب و چوب و کاغذ بدهکار هستیم گفت: سعی کردیم بخشی از بدهکاری‌ها را پرداخت کنیم و مابقی را نیز پرداخت خواهیم کرد اما در زمینه جنگل کاری قبلاً بحث کردیم و باید جنگل واگذار شده را به ما تحویل دهند.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: سال‌های سال بیش از ۱۳۰ هزار هکتار جنگل در اختیار صنایع چوب مازندران بود و امروز دیگر حق برداشت از آن را ندارند.

برداشت درختان افتاده با روالی قانونی انجام می‌شود

او درباره درختان افتاده و شکسته در سطح جنگل اشاره کرد و گفت: برداشت این درختان از سال قبل شروع شده و ادامه خواهد یافت اما مشکل اساسی صنایع چوب و کاغذ با درختان افتاده و شکسته حل نمی‌شود.

خلیل آقایی یادآور شد: درختان شکسته و افتاده با یک نظمی از جنگل خارج می‌شود، اما تنها وظیفه سازمانی ما، حفظ جنگل و درختان است و برخی معتقدند که برداشت درختان خشک و افتاده کاری اشتباه و غلط است اما راه فعال شده صنایع چوب و کاغذ برداشت درختان افتاده و شکسته نیست.

او گفت: تمام فعالیت‌ها باید در قالب تشریفات اداری انجام و قانون رعایت شود و آمار برداشت چوب از جنگل‌ها نشان از سیر نزولی آن دارد و باید صنایع فکری به حال خود کنند.

آقایی با بیان اینکه ۱۱ هزار هکتار زراعت چوب در منطقه تالش انجام می‌شود بیان کرد: متأسفانه کیفیت برخی چوب و درختان مانند صنوبر از بین رفته است و باید در ۱۵ سالی برداشت شود.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری همچنین گفت: درختان افتاده و شکسته با نظم و سیاق قانونی که به جنگل آسیب وارد نشود، خارج می‌شود ولی باید برای این فرایند تشریفات اداری را رعایت کنیم و مزایده و مناقصه برگزار کنیم و برای زراعت چوب نیز زمین واگذار خواهیم کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار