خاتمی: دفاعیات و مستندات خود را منتشر خواهم کرد

تهران (پانا) - نایب رئیس ششمین دوره مجلس شورای اسلامی از انتشار مستندات و متن کامل دفاعیات خود در آینده نزدیک خبر داد.

کد مطلب: ۹۲۶۹۲۹
لینک کوتاه کپی شد
خاتمی: دفاعیات و مستندات خود را منتشر خواهم کرد

محمدرضا خاتمی بعد از اعلام حکم دادگاه بدوی پرونده‌اش در خبرگزاری فارس و سپس ابلاغ آن به وکلایش، طی بیانیه‌ای به این موضوع واکنش نشان داد.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

«به نام خدا

رای صادر شده از دادگاه در مورد اینجانب همان بود که در تمام پرونده‌های سیاسی انتظار می‌رفت، در حالیکه دادگاه افکار عمومی رایی خلاف آن صادر کرده است.

من و وکلای اینجانب طبق روال قانونی تقاضای تجدیدنظر خواهیم کرد و در این فاصله برای نشان دادن میزان اتقان رای قاضی محترم و نیز بی‌ارتباط بودن دفاعیات نماینده محترم دادستان در رد اسناد و مدارک ارائه‌شده به دادگاه، متن کامل دفاعیات و مستندات را به پیشگاه مردم شریف ایران ارائه خواهم کرد.»

روز گذشته خبرگزاری فارس پیش از آنکه حکم دادگاه خاتمی به او یا وکلایش ابلاغ شود، در خبری به نقل از منابعی آگاه، از حکم دو سال حبس تعزیزی برای نایب رئیس ششمین دوره مجلس شورای اسلامی خبرداد. خبری که ساعاتی بعد وکلای این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ابلاغ شد.

گذشته از نحوه اعلام حکم خاتمی، روند برگزاری دادگاه او نیز با انتقاداتی مواجه بود. علی اکبر گرجی، معاون پیگیری اجرای قانون اساسی معاون حقوقی رئیس‌جمهوری و استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی، در همین زمینه با انتقاد از روند برگزاری دادگاه محمدرضا خاتمی در یادداشتی که در روزنامه اعتماد منتشر شد، نوشت: «دادگاه محمدرضا خاتمی قرار بود به صورت علنی برگزار شود اما رییس دادگاه اعلام کرد مطالبی که در دادگاه مطرح می‌شود، نباید جایی منتشر شود. در این مورد باید گفت که ما وضعیت بینابینی نداریم؛ جلسه دادرسی یا علنی است یا غیرعلنی. هنگامی که دادگاه علنی اعلام می‌شود باید تمام شرایط علنی بودن را داشته باشد. معنای علنی بودن هم شفافیت و حضور آزادانه رسانه‌ها و شهروندان در آن جلسه دادگاه است. همچنین باید به این نکته اشاره کرد که معنای علنی بودن، قطعا انتشار تمام جزییات دادرسی را هم شامل می‌شود. به همین خاطر است که ما باید در برخورد با مفاهیم حقوقی صادقانه‌تر عمل کنیم و اگر بنا است که یک دادگاهی را غیرعلنی برگزار کنیم دقیقا به مبانی و لوازم غیرعلنی بودن عمل کنیم و اگر بناست علنی برگزار کنیم‌کاملا باید شرایط علنی بودن دادگاه را رعایت کنیم.»

او همچنین نوشت: «اینکه ما در مقام سخن اعلام کنیم که جریانات قضایی و رسیدگی علنی است اما در مقام عمل ویژگی‌های دادگاه غیرعلنی را بر آن رسیدگی اعمال کنیم، هرگز با موازین حقوقی سازگار نیست و با مبانی اخلاقی حاکم بر نظام جمهوری اسلامی هم مغایرت آشکار دارد. همچنین روز گذشته یک خبرگزاری حکم صادر شده برای آقای خاتمی را منتشر کرد. این اتفاق در شرایطی افتاده که وکیل آقای خاتمی و خود او می‌گویند که هنوز حکمی به آنها حتی به صورت الکترونیکی هم ابلاغ نشده است. حکم در صورت ابلاغ به اصحاب دعوی، قابلیت انتشار دارد. یعنی اگر حکم صادره به دست آقای خاتمی یا وکیل ایشان رسیده بود اما آنها متن آن را منتشر نمی‌کردند، باز هم ایرادی به انتشار آن از سوی این خبرگزاری وارد نبود اما اینکه پیش از ابلاغ به اصحاب دعوی حکم از رسانه‌ها سر دربیاورد، به گمان من نشانه خوبی نیست.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار