استفاده از سلول های بنیادین در درمان بیماری های آلزایمر و دیابت

شیراز(پانا)-مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی‌ اظهار داشت:ظرف سه تا 5 سال آینده از سلول‌های بنیادی حاصل از خون بندناف در درمان بیماری‌های دیابت، آلزایمر، پارکینسون، سکته قلبی و مغزی استفاده خواهد شد .

کد مطلب: ۹۲۶۷۸۲
لینک کوتاه کپی شد
استفاده از  سلول های بنیادین در درمان بیماری های آلزایمر و دیابت

مرتضی ضرابی امروز در میان خبرنگاران سلول های بنیادین را ثروت هنگفت انسانی بر شمرد و افزود: کشور هایی که به دانش سلول های بنیادی دسترسی پیدا کرده اند مانند این است که به ثروت بزرگی دست پیدا کردند که میتوان از آن در ارتقا سلامت انسان ها استفاده کرد.

ضرابی در خصوص معنی سلول بنیادین گفت: هر سلول که دو ویژگی هم زمان را مانند قدرت خود نوزایی و تبدیل به یک سلول دیگر را به همراه داشته باشد سلول بنیادین نام دارد که میتواند سلولهای مانند خود را ایجاد کند .

او تاکیدکرد: 110 هزار نمونه خون بندناف در بانک عمومی و خصوصی این موسسه ذخیره شده است که 15 هزار نمونه از این تعداد مربوط به بانک عمومی میباشد که 54 درصد نمونه‌های ذخیره شده مربوط به نوزادن پسر و 46 درصد مربوط به نوزادان دختر می باشد.

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی‌ با بیان اینکه منابع سلول های بنیادین خون ساز مغز،استخوان،خون محیطی،خون بند ناف است گفت:بند ناف یک مجرای ارتباطی بین مادر و جنین می باشد که مملو از خونی است که دارای سلول های بنیادین است که اگر جمع آوری شود می‌تواند در بیماری‌هایی که منشا خونی دارد مورد استفاده قرار بگیرند.

ضرابی با اشاره به فعالیت های بانک های جمع آوری خون بند ناف بیان داشت:به دلیل اهمیت خون بند ناف بانک هایی برای جمع آوری خون بند ناف ایجاد شده اند.

او با بیان اینکه در هر بند ناف بین ٨٠ تا ٢٠٠سی سی میتوان خون جمع آوری کرد گفت:مهلت جمع آوری خون بند ناف بعد از تولد نوزاد می باشد که کارشناسان بین٨ تا ١٠دقیقه نمونه خون را جمع آوری می کنند.

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی‌ با اشاره به اهمیت جمع آوری خون بند ناف گفت: یکی از منابع در دسترس سلول های بنیادین،خون بند ناف است که بسیار مهم است.

ضرابی با بیان اینکه بانک های خون بند ناف در سر تا سر دنیا به دو شکل بانک خصوصی وعمومی است گفت: فرایند بانک خون بند ناف به این شکل است که بعد از تولد نوزاد خون به آزمایشگاه منتقل می شود و به داخل تانک های ذخیره نیتروژن وارد می شود.

اوبیان داشت:دربانک عمومی خون بند ناف دنیا ٨٠٠ هزار نمونه و در بانک خصوصی بیش از 5میلیون نمونه ذخیره سازی شده است که از این تعداد 40هزار نمونه تا به حال پیوند انجام گرفته است.

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی‌ با تاکید براینکه کشور ایران بزرگ ترین بانک سلول های بنیادین خون بند ناف در خاورمیانه است اضافه کرد:بانکی تحت عنوان اطلاعات ژنتیکی سلول وجود دارد که برای سلول های ژنتیکی شناسنامه درست می کنند.

ضرابی ادامه داد:بانک خون بند ناف در ٣١ استان نمایندگی دارد و در استان فارس از سال ١٣٨٨ فعالیت خود را آغاز کرده است.

او خاطر نشان کرد:خون بند ناف در بیماری هایی مانند بیماری سرطان خون، تالاسمی،نقص سیستم ایمنی و همخوانی های مادر زادی استقاه می شود.

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی‌ با بیان اینکه به جز دفاتر داخلی، در شهر مسقط عمان و اربیل عراق نیز دفاتر این پژوهشگاه راه‌اندازی شده است گفت: علاوه بر خون بندناف، پرده جنینی هم دراین موسسه، جمع‌آوری و فراوری می‌شود که در آینده‌ای نزدیک محصول آن وارد بازار خواهد شد.

ضرابی افزود: 86 درصد از نمونه‌های خون بندناف جمع آوری شده در دو بانک عمومی و خصوصی پژوهگاه رویان جهاددانشگاهی کشور مربوط به زایمان‌های حاصل از سزارین و 14 درصد زایمان طبیعی است .

‌او تصریح کرد:بانک‌های عمومی توسط دولت یا مرکز خیریه حمایت می شوند و دولت باید اعتباری برای توسعه این بانک بگذارد اما برای نگهداری نمونه‌ها در بانک خصوصی، خود خانواده‌ها اقدام می‌کنند .

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی تصریح کرد: هیچ کسی را به دلیل مشکلات مالی از ذخیره خون بندناف محروم نکرده‌ایم و ادامه داد: سال گذشته بیش از 400 میلیون تومان به خانواده‌های نیازمند ذخیره خون بندناف و پیوند توسط پزوهشگاه رویان کمک شد .

به گفته ی اوسالانه بیش از هفت هزار نفر برای درمان ناباروری به پژوهشگاه رویان مراجعه می‌کنند.

خبرنگار : محمد فروتن

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار