از ابتدای امسال تا یازدهم تیر

فروش ارز صادراتی از ۵ میلیارد و ۲۳۸ میلیون یورو عبور کرد

تهران (پانا) - آمارهای استخراج شده سامانه نیما نشان می‌دهد از ابتدای ۱۳۹۸ تا یازدهم تیر، مجموع خرید ارز بابت واردات بیش از ۵ میلیارد یورو و مجموع فروش ارز صادراتی نیز بیش از ۵ میلیارد و ۲۳۸ میلیون یورو بوده است.

کد مطلب: ۹۲۶۷۰۲
لینک کوتاه کپی شد
فروش ارز صادراتی از ۵ میلیارد و ۲۳۸ میلیون یورو عبور کرد

معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به بررسی مجموع ارز خریداری شده بابت واردات و صادرات در سامانه نیمای بانک مرکزی پرداخته است.

براساس این گزارش از ابتدای امسال تا پایان یازدهم تیرماه، میانگین نرخ خرید یورو در بازار ثانویه سامانه نیما معادل ۱۰ هزار و ۸۴۱ تومان و میانگین نرخ فروش یورو در این بازار نیز برابر ۱۰ هزار و ۵۹۷ تومان بوده است.

براساس این گزارش در دوره مورد گزارش، بیشترین میزان معاملات خرید ارز بابت واردات و بیشترین مجموع معاملات فروش ارز صادراتی مربوط به اردیبهشت ماه بوده و به ترتیب معادل ۲ میلیارد و ۲۹ میلیون یورو و ۲ میلیارد و ۱۵۶ میلیون یورو اعلام شده اند.

مجموع معاملات خرید ارز بابت واردات در خرداد با کاهش ۲۷ درصدی نسبت به ماه قبل از آن روبه رو شده و مجموع معاملات فروش ارز صادراتی نیز کاهش ۴۲ درصدی را تجربه کرده است.

این گزارش می‌افزاید: بین دو نرخ میانگین موزون سنا (اسکناس) و میانگین موزون سنا (حواله ارزی) و همچنین نرخ بازار ثانویه سامانه نیما تفاوت هایی وجود دارد. به عنوان نمونه از ابتدای تیر تا یازدهم این ماه، میانگین نرخ فروش یورو براساس میانگین موزون سنا (اسکناس) برابر ۱۴ هزار و ۸۴۷ تومان، براساس میانگین موزون سنا (حواله ارزی) برابر ۱۲هزار و ۶۷۶ تومان و براساس بازار ثانویه سامانه نیما نیز برابر ۱۰هزار و ۵۹۷ تومان بوده است.

همچنین در یازده روز تیر تفاوت بین میانگین فروش یورو در بازار ثانویه سامانه نیما و میانگین موزون سنا (اسکناس) به کمترین میزان خود یعنی ۲هزار تومان و حدود ۱۶ درصد رسیده است.

اگرچه روند کاهشی تفاوت دو نرخ در جهت نزدیک سازی آنها اقدامی مثبت بوده ولی لازم است توجه شود که اولا طی این دوره تقریبا نرخ ارز اسکناس بازار سنا تغییری نداشته و ثانیا تفاوت ۱۶ درصدی دو نرخ در شرایط فعلی هم همچنان بالا و قابل توجه است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار