رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کل کشور: هزینه زیادی بابت چاپ کتب درسی صرف می کنیم

تهران (پانا) - رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کل کشور تاکید کرد با مشارکت بیشتر آموزش و پرورش می‌شود مدارس را به صورت هوشمند اداره کرد.

کد مطلب: ۹۲۶۶۹۶
لینک کوتاه کپی شد
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کل کشور: هزینه زیادی بابت چاپ کتب درسی صرف می کنیم

محمد باقر اثنی عشری، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کل کشور در برنامه تلویزیونی پرسشگر درباره موضوع فناوری اطلاعات و نظام آموزشی با اشاره به موج فناوری اطلاعات در ایران و جهان گفت: «گردش مالی بازی‌های یارانه ای در سال 96 در ایران 800 میلیارد تومان بوده است.»

او به اندازه بازار آموزش در جهان اشاره کرد و گفت: «در سال 2018 گردش مالی بازار آموزش 6000 میلیارد دلار بوده است و در سال 2030 به 10 هزار میلیارد دلار میرسد. ما نیم‌درصد بازار جهان را در اختیار داریم و بازار ما باید 50 تا 100 میلیارد دلار در سال 2030 باشد که اینگونه نمی‌شود.»

او افزود: «در زمینه فناوری اطلاعات بالاترین نرخ رشد بیکاری را در فارغ‌التحصیلان آی‌تی داریم اما در این حال در بخش‌های تخصصی به شدت با کمبود نیرو مواجهیم. علت این تناقض این است که فارغ‌التحصیلان، صاحب مهارت‌های کاربردی آی تی نیستند و نظام آموزشی ما نتوانسته خود را تطبیق دهد و دانش‌آموزان و دانشجویانی تربیت کند که بتوانند وارد شغل‌های تخصصی مرتبط شوند.»

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای کل کشور افزود: «مردم در مناطق سیل‌زده از اولین تقاضاهایشان برقراری مخابرات و اینترنت بود و امروز دیگر ارتباطات برای مردم بسیار اهمیت دارد. کم‌سوادی دیجیتالی مدیران یکی دیگر از معضلات ماست. فارغ‌التحصیلانی داریم که برای ادامه تحصیل به خارج از کشور می‌روند و بازمی‌گردند و خدمت می‌کنند. اما گروهی هم داریم که بعد از فارغ‌التحصیلی توانمندی حرفه‌ای برای ورود به بازار کار ندارند. فارغ‌التحصیلان نرم افزاری داریم که نمی‌توانند برنامه نویسی کنند.»

او ادامه داد: «نرخ پذیرش در این رشته افزایش یافته است. به وزارت علوم بودجه‌ها و اعتبارات خوبی در سال‌های گذشته برای امر توسعه تخصیص یافت ولی بیشتر صرف ساختمان‌سازی در نقاط مختلف شده است.»

او افزود: «تفاوت آی‌تی با سایر صنایع در این است که سرعت رشد در آن بسیار بالاست و نمی‌توان کتاب پنج سال پیش را امروز تدریس کرد اگر در بیست و اندی سال گذشته تفاوت پیشرفت و تغییرات در تلفن همراه را با خودرویی چون پراید مقایسه کنید متوجه این سرعت پیشرفت خواهید شد.»

اثنی‌عشری گفت: «در برنامه هوشمندسازی مدارس دربخش خصوصی نقش داشتیم. هزینه زیادی بابت چاپ کتب درسی صرف می‌کنیم. اگر آموزش و پرورش با ما مشارکت بهتری داشته باشند و تبلت ارزان قیمت را در اختیار دانش‌آموزان بگذاریم بسیاری از مشکلات حل می‌شود. واقعیت این است که در چندین سال گذشته هنوز نقطه اتصال صحیح و درستی با آموزش و پرورش در این زمینه برقرار نشده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار