شرایط و نحوه هدایت تحصیلی دانش‌آموزان پایه نهم در کردستان اعلام شد

سنندج(پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش کردستان به تشریح فرآیند هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه نهم پرداخت وگفت: هدایت تحصیلی دانش آموزان از امروز شنبه 15تیر ماه 98 آغاز می شود.

کد مطلب: ۹۲۶۶۳۶
لینک کوتاه کپی شد
شرایط و نحوه هدایت تحصیلی دانش‌آموزان پایه نهم  در کردستان اعلام شد

حجت الله نریمانی معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش کردستان با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع هدایت تحصیلی دانش آموزان، به تبیین و تشریح این مهم پرداخت و گفت: هدایت تحصیلی فرایندی منظم و همه جانبه است که به منظور کمک به دانش آموز در انتخاب شاخه و رشته تحصیلی - حرفه ای متناسب با استعداد، علاقه، نیازها و امکانات جامعه انجام می شود.

وی شناخت خود، شناخت نیازهای جامعه و تصمیم گیری و انتخاب رشته تحصیلی با شناخت محیط را سه گام مهم در هدایت تحصیلی عنوان کرد و با بیان اینکه انتخاب شغل از مراحل سرنوشت‌ساز زندگی هر شخص است؛ تاکید کرد: باید به منظور ارتقای آگاهی دانش آموزان از مشاغل مختلف، برنامه‌ ریزی دقیق‌ در نظر گرفته شود.

نریمانی با بیان اینکه فرم هدایت تحصیلی دانش آموزان دارای 100 نمره است؛ گفت: آزمون های مشاوره ای 30 امتیاز، نظر دبیر 10 امتیاز، نظر والدین 5 امتیاز، نظر دانش آموز 10 امتیاز، نظر مشاور 10 امتیاز و عملکرد تحصیلی و نمرات دانش آموز در سه سال دوره متوسطه اول نیز دارای 35 امتیاز می باشد.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش کردستان در ادامه به معرفی شاخه ها و رشته های تحصیلی در دوره متوسطه دوم پرداخت و گفت: شاخه های تحصیلی که هریک از دانش آموزان در پایه دهم مقطع تحصیلی متوسطه می توانند انتخاب کنند شامل شاخه نظری، شاخه کاردانش و شاخه فنی و حرفه ای می باشد که هریک از شاخه ها به رشته های متفاوتی تقسیم می شوند.

وی هدف کلی شاخه نظری را اعتلای سطح فرهنگ و دانش عمومی و احراز آمادگی نسبی جهت ادامه تحصیلات عالی تر دانست و گفت: این شاخه شامل چهار رشته ریاضی، تجربی، انسانی و معارف اسلامی است.

معاون پرورشی و فرهنگی استان با بیان اینکه هدف کلی شاخه فنی و حرفه ای، اعتلای فرهنگ و دانش عمومی و احراز آمادگی نسبی جهت ادامه تحصیل در رشته های علمی- کاربردی است و گفت: دانش آموزان می توانند در یکی از گروه های تحصیلی مربوط به زمینه های صنعت، کشاورزی و خدمات ادامه دهند و این شاخه شامل چهار زمینه صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر است.

نریمانی ادامه داد: شاخه کاردانش نیز با هدف تربیت نیروی انسانی در سطوح نیمه ماهر، ماهر و استادکار و سرپرست برای بخش های صنعت، کشاورزی و خدمات است و شامل چهار زمینه صنعت، خدمات، کشاوری و هنر است .

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان اهمیت مشاوره در دوره اول متوسطه پرداخت و با بیان اینکه مشاوران تحصیلی مدارس استعداد، توانمندی و ویژگی‌های دانش آموزان را شناسایی و به آنها در انتخاب صحیح کمک می کنند؛ تاکید کرد: مشاوران ملزم هستند که در زمان انجام هدایت تحصیلی نشست هایی را با دانش آموز و والدینشان برگزار کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش با بیان اینکه در حال حاضر همه مدارس متوسطه اول دارای مشاور هستند؛ گفت: به ازای هر 15 دانش آموز یک ساعت مشاوره در مدارس داریم .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار