اختلاف ۳۵ هزارتومانی مزد روزانه کارگران مرد و زن در مشاغل کشاورزی

تهران (پانا) - بررسی آمارها نشان می دهد که زمستان سال گذشته کارگران مرد بیل‌زن باغ با میانگین حقوق روزانه ۷۷ هزار و ۴۳ تومان و کارگران زن میوه‌چین با میانگین حقوق روزانه ۴۱ هزار و ۹۸۸ تومان بیشترین متوسط مزد روزانه در بخش‌ کارگری کشاورزی را دریافت کردند.

کد مطلب: ۹۲۶۵۲۴
لینک کوتاه کپی شد
اختلاف ۳۵ هزارتومانی مزد روزانه کارگران مرد و زن در مشاغل کشاورزی

بر این اساس، مقایسه بیشترین حقوق زن و مرد شاغل در بخش کشاورزی حکایت از اختلاف ۳۵ هزار و ۵۵ تومانی حقوق مردان نسبت به زنان دارد.

بررسی جداول آماری مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می‌دهد چیدن میوه، نشاکاری، وجین و تنک کاری، نهرکشی و مرزبندی، بیل زدن زمین زراعی و باغ شغل‌های منتخب کشاورزی در سال گذشته بود.

براساس این جداول بیشترین متوسط مزد روزانه در میان مردان با رقم ۷۷ هزار و ۴۳ تومان مربوط به کارگران بیل‌زن باغ و کمترین مزد با رقم ۵۷ هزار و ۳۳۳ تومان به کارگران میوه‌چین اختصاص دارد.

متوسط مزد روزانه نشاکاری در زمستان پارسال ۶۵ هزار و ۸۷۴ تومان، وجین کار و تنک‌کار ۷۱ هزار و ۹۳۱ تومان، نهرکش و مرزبند ۶۸ هزار و ۸۱۱ تومان و بیل زن زمین زراعی ۶۵ هزار و ۶۰۰ تومان بود.

مقایسه درصد تغییرات متوسط مزد روزانه مردان کارگر در زمستان سال گذشه نسبت به فصل مشابه سال قبل از آن (۱۳۹۶) گویای آن است که تمام مشاغل منتخب کشاورزی به جز کارگران نهرکش و مرزبند رشد داشته است.

براین اساس متوسط مزد روزانه کارگران مرد نشاکار بیشترین افزایش و مزد کارگران نهرکش و مرزبند کاهش داشته است.

بررسی متوسط مزد مشاغل کشاورزی در استان‌های کشور در زمستان ۱۳۹۷، کارگران میوه چین آذربایجان شرقی با حدود ۱۳۳ هزار تومان و کارگران نهرکش و مرزبند در خراسان جنوبی با ۳۰ هزار تومان به ترتیب بیشترین و کمترین مزد را دریافت کردند.

متوسط مزد زنان کارگر کشاورزی

جداول آماری نشان می‌دهد که کارگران زن میوه‌چین در زمستان سال گذشته بیشترین مزد (۴۱ هزار و ۹۸۸ تومان) و کارگران زن نشاکار با ۳۹ هزار و ۹۱۱ تومان کمترین مزد را دریافت کردند.

بیشترین افزایش متوسط روزانه مزد در زمستان ۱۳۹۷ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن مربوط به شغل نشاکاری است.

ایندر حالی است که در زمستان ۱۳۹۷ بالاترین متوسط مزد برای زنان در بین استان‌های کشور مربوط به کارگران میوه‌چین در استان اصفهان با ۸۰ هزار تومان بوده است.

بررسی شکاف جنسیتی مزد نشان می‌دهد که بیشترین شکاف همچون زمستان سال ۱۳۹۶ به کارگر وجین کار و تنک کار تعلق دارد و کارگران میوه‌چین در این دوره کمترین شکاف را داشتند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار