نهمین جشنواره گل محمدی در روستای عنصرود اسکو

طهماسبی: در تلاش برای برگزاری جشنواره ملی گل محمدی به میزبانی آذربایجان شرقی هستیم

تبریز (پانا) - مدیر کل دفتر آموزش بهره برداران و مشاغل کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی از تلاش و برنامه ریزی برای برگزاری جشنواره ملی گل محمدی به میزبانی آذربایجان شرقی در سال آینده خبر داد.

کد مطلب: ۹۲۶۵۱۱
لینک کوتاه کپی شد
طهماسبی: در تلاش برای برگزاری جشنواره ملی گل محمدی به میزبانی آذربایجان شرقی هستیم

مریم طهماسبی در نهمین جشنواره گل محمدی درروستای گردشگری عنصرود اسکو بیان کرد: هر جشنواره اهداف مختلفی را دنبال می کند و ما در برگزاری جشنواره های مختلف محصولات کشاورزی سعی داریم تا زحمات کشاورزان را به سایرین بیان کنیم و برای آن منطقه و شهر و روستا نسبت به محصول منطقه، یک برند تعریف کنیم.

وی افزود: جشنواره گل محمدی روستای عنصرود اسکو، برندی برای استان است و هر سال نیز شاهد برگزاری جشنواره های باشکوه در این منطقه هستیم.

مدیر کل دفتر آموزش بهره برداران و مشاغل کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: این جشنواره سبب تشویق و ترغیب سایر کشاورزان منطقه و آشنایی آنان با مزایای گل محمدی و ترویج کشت این محصول در منطقه می شود.

طهماسبی تصریح کرد: با توجه به پتانسیل بالای منطقه در کشت گل محمدی، هنوز در اول راه هستیم و با برنامه ریزی و تلاش می توانیم شاهد توسعه کشت این محصول در منطقه باشیم.

وی بیان کرد: تمام تلاش وزارت جهاد کشاورزی در این است که با فراهم کردن زیر ساخت ها و با حضور کشاورزان سایر استان ها به خصوص کاشان که گلاب گیری این منطقه نیز یک نوع برند است، جشنواره گل محمدی در سطح بالاتر و در سطح ملی، سال آینده به میزبانی اسکو برگزار شود.

مدیر کل دفتر آموزش بهره برداران و مشاغل کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر استفاده از تکنولوژی های مناسب پس از برداشت، گفت: باید به صنایع جانبی پس از برداشت محصولات کشاورزی نیز توجه جدی داشته باشیم و اگر فقط به فکر کشت محصول باشیم و نسبت به فرآوری محصول، برنامه خاصی نداشته باشیم توفیقات چندانی حاصل نخواهد شد.

اسکو با 1820 کیلوگرم تولید گل محمدی رتبه اول استان را دارد

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در این مراسم با بیان این که آیین شکرگزاری یکی از سنت های حسنه کشاورزان پس از برداشت محصول است، ادامه داد: در واقع جشنواره های محصولات کشاورزی نیز یک نوع آیین شکرگذاری هستند که با هدف شناساندن محصولات غالب منطقه و استان برگزار می شوند.

اکبر فتحی ادامه داد: استان آذربایجان شرقی از مجموع بیش از 12 هزار هکتار گل محمدی حدود 10 درصد سطح زیر کشت باغات گل محمدی در سطح کشور را دارد و مقام پنج کشور را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: بیشترین سطح زیر کشت گل محمدی در شهرهای اسکو، آذرشهر، مرند، عجب شیر، شبستر، مراغه و تبریز است که شهرستان اسکو با 593 هکتار و تولید بیش از هزار و 820 کیلوگرم رتبه اول استان را دارد و 60 درصد این محصول در اسکو تولید می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان بر استفاده از دانش و فنون جدید برای افزایش متوسط عملکرد در واحد سطح این محصول تاکید کرد و گفت: بر اساس برآوردهای اولیه، میزان تولید گل محمدی در سال جاری بیش از 4 هزار و 400 تن برآورد می شود و متوسط عملکرد در هکتار 4 تن و عملکرد باغات شاخص بیش از 7 تن در هکتار است.

فتحی، ایجاد صنعت فرآوری محصول گل محمدی در منطقه را از اولویت های جهاد کشاورزی عنوان کرد و گفت: حدود 30 درصد گل محمدی استان یعنی هزار و 320 تن جهت مصرف خانگی اعم از مربا و شربت استفاده می شود و 70 درصد بقیه معادل 3 هزار و 80 تن در زمینه فرآوری گل محمدی مانند گلاب، اسانس و عرقیجات استفاده می شود.

وی با بیان این که سیاست وزارت جهاد کشاورزی حمایت از محصولات گل خانه ای و گیاهان دارویی است، گفت: گل محمدی یکی از مهم ترین محصولات در بین گیاهان دارویی است که نسبت به شوری خاک و خشکی تا حدودی مقاوم است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار