معاون حقوقی و امور مجلس آموزش و پرورش: بازپس‌گیری ساختمان‌های تصرف شده آموزش و پرورش در حال انجام است

درحمایت و معاضدت قضایی از فرهنگیان خدمات خوبی ارائه شده است

تهران (پانا) - معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش به ویژگی‌های سرپرست وزارت آموزش و پرورش، بیانیه گام دوم انقلاب و اقدامات وزارت آموزش و پرورش در این باره را تشریح کرد. عسکری تاکید کرد براساس اطلاعاتی که درباره ساختمان‌های تصرف‌شده آموزش و پرورش جمع‌آوری شده اجرای قانون درباره آن‌ها در حال انجام است.

کد مطلب: ۹۲۶۴۸۴
لینک کوتاه کپی شد
معاون حقوقی و امور مجلس آموزش و پرورش: بازپس‌گیری ساختمان‌های تصرف شده آموزش و پرورش در حال انجام است

علی عسکری در گفت‌و‌گو پانا به ابعاد ماهیتی آموزش و پرورش پرداخت و گفت: «خداوند انسان را در میانه خیر و شر، در میانه حق و باطل، در میانه جسم و روح قرار داده و در عین حال می‌فرماید "انا هدیناه السبیل اما شاکرا و اما کفورا". فضای آموزش و پرورش را اینگونه می‌بینم که سکاندار فضای آموزش و پرورش باید انسانی خلاق، تحول‌خواه، کارآمد و اثرگذار به لحاظ فکری و به لحاظ مدیریتی باشد که بتواند این رسالت و مسئولیت را تضمین کند.»

او ادامه داد: «دوستان خوبی آمده‌اند و رفته‌اند؛ از شهید باهنر و رجایی و کارهای ارزشمندی انجام شده تا نوبت رسیده است به جمع ما که در این حوزه توفیق خدمت پیدا کرده‌ایم. من بارها گفته‌ام که آموزش و پرورش باشگاه سیاسی نیست، بلکه مرکز انسان‌سازی کشور و حاکمیت انسانی و اسلامی است.»

آقای حسینی اولین وزیری است که از صف انتخاب شده است

علی عسکری درباره سرپرست جدید وزارتخانه گفت: «دکتر حسینی تحصیلات مرتبط با آموزش و پرورش دارد، تخصص و تجربه این حوزه را دارد و می‌تواند تحول‌آفرینی کند و بهترین جای تحول هم، آموزش و پرورش است. حرفه و رسالت اصلی او معلمی است. من ایشان را از زمان دانشجویی می‌شناسم، ایشان در خانواده‌ای بسیجی، هیئتی و انقلابی بزرگ شده و جزو بسیجیان فعال بوده است. از نظر من سرپرست وزارت آموزش و پرورش حرف برای گفتن دارد، برنامه دارد و اهل تحول‌آفرینی، پیگیری، وقت‌گذاری است و همچنین به شکل حرفه‌ای درک درستی از مشکلات در بخش‌های مختلف آموزش دارد و می‌تواند با محور قرار دادن سند تحول بنیادین این وزارت پهن‌پیکر را مدیریت کند.»

عسکری همچنین افزود: «دکتر حسینی اولین وزیری است که از صف در جایگاه وزارت قرار گرفته و چون از میان صف انتخاب شده است و خوشبختانه با اقبال بدنه آموزش و پرورش هم مواجه هستند. در حالی که وزرای دیگر اکثراً در وزارتخانه مسئولیت داشتند مثلا معاون بوده‌اند و سپس وزیر شده‌اند.»

کار به معنای حزبی پسندیده آموزش و پرورش نیست

او گفت: «با توجه به این که شاخص اصلی و کلان حاکمیت، رهبری است و ایشان فصل‌الخطاب هستند، مطالباتی در ارتباط با آموزش و پرورش دارند و در همین دیداری که امسال با فرهنگیان داشتند مطالبی فرمودند که حاکی از یک رسالت خطیر است. زیادی کار اصلاً اجازه نمی‌دهد که ما خواسته باشیم در آموزش و پرورش دنبال یک برنامه سیاسی پیش برنده جناحی باشیم. امسال سال انتخابات مجلس و سال آینده هم انتخابات ریاست‌جمهوری است. کار سیاسی به معنای حزبی، پسندیده ما در آموزش و پرورش نیست.»

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه به بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد و گفت: «بیانیه گام دوم انقلاب که توسط مقام معظم رهبری اعلام شد، کارهای بسیار مهمی را در بحث آموزش و پرورش منظور نظر قرار داده و در قالب سند تحول بنیادین هم امکان تحقق دارد. مقام معظم رهبری تاکید کردند که کارهای زیادی در آموزش و پرورش شده و تاکید ایشان این بود تا رسیدن به شرایط مطلوب فاصله داریم.»

عسکری ادامه داد: «به نظر من برای کاهش این فاصله باید راه‌حل‌هایی در قالب بیانیه گام دوم انقلاب و با محوریت سند تحول بنیادین در نظر گرفته شود. از جمله نکاتی که آموزش و پرورش می‌تواند در این رابطه موردنظر قرار دهد درسنامه‌ها و مفاهیم بلند انقلاب در کتب درسی است که باید با بهره‌گیری از بیانات حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری و بزرگان دلسوز و مراجع بزرگوار مورد توجه قرار بگیرد.»

او همچنین تاکید کرد نخبگان به خصوص نخبگان آموزش و پرورش باید برای این حوزه برنامه‌ریزی کنند. عسکری گفت: «آن‌ها باید مانیفست روشن، شفاف و مشخصی آماده کنند که گویای سه واژه مهم سند، تحول و بنیادین باشد. کارشناسی‌های لازم در این رابطه باید با نگاه تبیینی و اقدامی برای فرهنگیان و معلمان انجام شود. اقدامات دیگری که در این حوزه قابل عمل است، برگزاری جلسات فکری و توجیهی به شکل عمومی برای حوزه پرورشی و فرهنگی است که مقام معظم رهبری در سخنان‌شان تاکید دارند که باید در این حوزه از افراد با انگیزه و دارای فکر، بیشتر استفاده شود.»

امیدبخشی و عدالت آموزشی مورد توجه قرار گیرد

او ادامه داد: «آنچه در این بیانیه مشهود است، امیدبخشی است که این امیدبخشی در برنامه‌های تربیتی به ویژه تربیت اجتماعی، سواد رسانه‌ای، تربیت سیاسی هم در حوزه دانش‌آموزان و هم در حوزه معلمان باید مورد توجه قرار بگیرد. عدالت آموزشی هم در بعضی از بخش‌های بیانیه مورد تاکید است و باید یک نگاه ویژه به نقاط محروم و دوردست داشته باشیم و می‌دانیم که استعدادهای ناشناخته‌ای در میان مردم مناطق مرزی وجود دارد که نیازمند شناسایی و حمایت هستند.»

بیانیه گام دوم انقلاب باید به یک گفتمان در آمورش و پرورش تبدیل شود

در ادامه عسکری بیانیه گام دوم انقلاب را برای این مقطع زمانی یک فصل‌الخطاب دانست و گفت: «در بحث عدالت آموزشی و مدیریت جهادی به نظر من دو دانشگاه فرهنگیان و شهید رجائی می‌توانند اقدامات شایسته‌ای انجام دهند. در بخش مربوط به تحول هم باید با بوروکراسی اداری و موانع ساختاری و اداری که وجود دارد حتما مقابله جدی کنیم.»

او ادامه داد: «معلمان به عنوان پایه‌ اصلی کار در مدارس باید مورد توجه جدی‌تری قرار بگیرند. یکی از مواردی که می‌تواند در این ارتباط ما را کمک کند، استخراج کلیدواژه‌های مربوط به بیانیه گام دوم در حوزه آموزش و پرورش و متناسب‌سازی آن با شرح وظایف ستاد و صف در آموزش و پرورش است. بیانیه گام دوم باید به یک گفتمان در آموزش و پرورش تبدیل شود، هم در ساحت فرهنگیان و معلمان و هم در ساحت کاری اتحادیه انجمن‌های اسلامی و سازمان دانش‌آموزی.»

اداره املاک آموزش و پرورش ظرفیت تبدیل شدن به ستاد را دارد

معاون حقوقی و امور مجلس آموزش و پرورش در ادامه به فعالیت‌های حقوقی این معاونت هم اشاره کرد و گفت: «در حوزه حقوقی و برنامه کاری اداره کل حقوقی دو فعالیت مهم انجام می‌شود، اول حمایت و معاضدت قضایی از فرهنگیان که خدمات خوبی ارائه شده و دیگری هم بحث املاک است.»

عسکری گفت: «اداره املاک آموزش و پرورش در دفتر حقوقی این وزارتخانه قرار دارد که به نظر من ظرفیت تبدیل شدن به ستاد املاک را دارد. اکنون در حد مستندسازی و پیگیری‌های حقوقی و دعاوی مربوط به املاک کارهایی انجام می‌‌شود و اگر شکل ستاد به خود بگیرد، می‌تواند با شرکای مورد نظر آموزش و پرورش از شهرداری‌ها، بخش‌ها و نهادهای عمومی غیردولتی و حتی جذب سرمایه‌گذار و تغییر کاربری‌ها، تبدیل به احسن‌ها، همه در قالب آن ستاد طراحی شود.»

او به فعالیت‌های شورای هماهنگی حقوقی آموزش و پرورش هم اشاره کرد و افزود: «این شورا تاکنون دو جلسه برگزار کرده است و اولویت‌های کاری مشخص شده است. معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش از منظر حقوقی و رسیدگی به تخلفات اداری، یک ساحت کاری از نوع فعالیت در میانه هر سه قوه را دارد.»

60میلیون نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم با آموزش و پرورش در ارتباط هستند

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش پیگیری معوقات فرهنگیان را یکی از مهمترین برنامه‌های این معاونت اعلام کرد و گفت: «فرهنگیان باید به حقوق تضییع‌شده خود دست یابند و نباید به مثل گذشته این موضوع مورد غفلت قرار بگیرد.»

او هم‌چنین به اقدامات دیگر این معاونت اشاره کرد و گفت: «در حوزه بازپس‌گیری ساختمان‌ها و مراکزی که در تصرف دستگاه‌های اجرایی دیگر است اطلاعات و آمار متناسب و خوبی را دریافت کرده‌ایم و اجرای قانون در حال انجام است. از جمله مواردی که در بخش حقوقی مغفول واقع شده بود بحث طرح‌ها و لوایح بود، من فکر کردم که باید بخش طرح‌ها و لوایح کارشناسی تبدیل به اداره شود و اکنون اداره طرح‌ها و لوایح در دفتر حقوقی با کمک امور مجلس راه‌اندازی شده است. طرح سازمان معلمان را هم سعی می‌کنیم با حمایت معاونت حقوقی دولت و نمایندگان مجلس به سرانجام برسانیم؛ کارگروه مربوط به این طرح در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با مسئولیت آقای داوود محمدی راه‌اندازی شده است.»

عسکری گفت: «آموزش و پرورش یک وزارت پهن‌پیکر است، حدود یک میلیون معلم و کارمند با ۱۴ میلیون دانش‌آموز و 850 هزار بازنشسته یعنی تقریباً با 60 میلیون نفر از جمعیت کشورمان به صورت مستقیم و غیرمستقیم با آموزش و پرورش در ارتباط‌اند. پیگیری اجرای رتبه‌بندی معلمان، ایجاد سازوکار متناسب تعامل با قوه قضاییه و دولت و مجلس، پیگیری برای سالم‌سازی نظام اداری از راه آموزش تکالیف حقوقی به کارمندان و در مواردی مدیران، تعیین تکلیف مدارسی که دارای حکم قلع و قمع هستند، برگزاری مستمر شورای حقوقی برای رفع خلاءهای قانونی و تبیین قوانین و مقررات در بخش مربوط به مشارکت‌ها در آموزش و پرورش، بررسی پیش‌نویس لوایح پیشنهادی و مقررات و همچنین راه‌اندازی سامانه املاک و مکانیزه کردن پرونده‌ها از جمله مهمترین برنامه‌های این معاونت است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار