چرایی سرگردانی 8 هزار دانش‌آموز در ۱۱ مدرسه پایتخت

مدیرکل دفتر حقوقی آموزش و پرورش: با خیلی از دستگاه‌ها مانند بنیاد مستضعفان و هلال احمر توافق کردیم؛ در بنیاد شهید هم اگر نگاه اقتصادی صرف حاکم نباشد، مسیر توافق هموار است

تهران (پانا) - پلمپ 11 مدرسه در تهران؛ خبری است که در روزهای اخیر باعث نگرانی بسیاری از دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان شده است، خبر پلمپ مدارسی که هشت هزار دانش‌آموز را در خود جای داده بودند همچنین بازتاب گسترده‌ای در کشور داشت.

کد مطلب: ۹۲۶۴۷۸
لینک کوتاه کپی شد
چرایی سرگردانی 8 هزار دانش‌آموز در ۱۱ مدرسه پایتخت

اما ماجرا برای افکار عمومی از آنجا ناراحت‌کننده‌تر شد که متوجه شدند نهادی انقلابی و عمومی به نام بنیاد شهید و امور ایثاگران معارض آموزش و پرورش شده و حکم پلمپ یا تخلیه مدارس را گرفته است. حتی به گفته مدیرکل دفتر حقوقی، املاک و حمایت قضایی آموزش و پرورش، معلمان و دانش‌آموزان در مدرسه شهدای هسته‌ای در حالی که مشغول فعالیت‌های تابستانه بوده‌اند، دیگر امکان حضور در مدرسه‌‌شان را ندارند.

به گفته منصور اردستانی، مدیرکل دفتر حقوقی، املاک و حمایت قضایی آموزش و پرورش و نماینده تام‌الاختیار وزارت آموزش و پرورش در مراجع قضائی، در موضوع پلمپ مدارس، بنیاد شهید و امور ایثارگران در مراجع قضایی معارض آموزش و پرورش شده است. او که روز چهارشنبه هفته جاری مهمان خبرگزاری پانا بود، درباره دلیل پلمپ مدارس و اخراج دانش‌آموزان و کادر این مدارس توضیحانی به این شرح ارائه کرد و گفت امیدوارند تا قبل از آغاز سال تحصیلی جدید، مشکلات حقوقی مدارس مذکور حل شده و بزودی نگرانی دانش آموزان و اولیا، مرتفع شده باشد.

مدیرکل دفتر حقوقی، املاک و حمایت قضایی آموزش و پرورش گفت: «در حوزه املاک مهم‌ترین چالش ما املاک دارای حکم قضائی قلع و قمع است. مالکانی وجود دارند که اراضی‌شان به دلایلی و در زمانی، بنا به نیاز یا ضرورت‌ها و نیازهای اجتماعی تصرف شده است اما مسیر تملک املاکشان قانونی طی نشده و سند ابطال شده، یا مسیر واگذاری کامل نشده و سند هنوز منتقل نشده است. در نتیجه این وضع، املاکی متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی، دولتی و غیردولتی وجود دارد که زمانی آموزش و پرورش در آنها احداث بنا کرده است. پرونده این املاک بعد از طی یک مسیر رسیدگی قضائی، وقتی به حکم قطعی می‌رسد و حکم خلع ید و قلع و قمع یا تخلیه ملک صادر می‌شود، آموزش و پرورش طبق قانون باید با مالک توافق و رضایتش را یا از طریق خرید و تملک قانونی ملک، اجاره عرصه یا تخلیه و تحویل ملک به مالک قانونی جلب کند. متاسفانه موارد متعددی در کشور مشمول این روند قضائی است ، مثلا در همین شهر تهران ۷۰ مورد مدرسه دارای این مشکل هستند اما اگر بنا بر اجرای احکام قلع و قمع و خلع ید باشد، واقعاً در حوزه زیرساخت و تامین فضاهای آموزشی در شهر تهران با مشکل مواجه خواهیم شد. متاسفانه تهران استانی است که طبق اعلام سازمان نوسازی مدارس از نظر محرومیت در فضای آموزشی جزو سه استان اول کشور و در کنار استان‌هایی چون سیستان و بلوچستان قرار دارد.»

اردستانی ادامه داد: «کمیته ساماندهی فضاهای آموزشی و پرورشی شهر تهران تشکیل شده، چندین جلسه هم داشته‌، اما متاسفانه به نحوی است که ما هنوز تا رسیدن به نتیجه مطلوب فاصله زیادی داریم. در این حوزه بخشنامه‌ای را تهیه و تنظیم و راهکارهای حل‌و‌فصل املاک اختلافی را به استان‌ها ابلاغ کرده‌ایم. اما اجرای این راهکارها هم توان مدیریتی، هم توان فنی و حقوقی و هم اعتبارات و منابع مالی و پولی را می‌طلبد که اگر به طور همزمان اینها هماهنگ و فراهم نشود، آن نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد.»

قیمت‌گذاری کاربری آموزشی به نرخ کابری مسکونی

قوه قضاییه علی‌رغم اینکه شورای تامین استان مصوبه داده است که احکام پلمپ مدارس فعلا اجرا نشود، همکاری لازم را در جهت اجرای مصوبه شورای تامین به عمل نیاورده و به ویژه در موضوع مدرسه شهدای هسته‌ای که از طرف دادگاه انقلاب پیگیری شده، دستور قضایی با شدت و حدت اجرا و مدرسه پلمپ شده است حتی همکاران و دانش‌آموزان که در پایگاه‌ تابستانی مدرسه فعال بودند با قهر و غلبه و اجبار به بیرون هدایت شده‌اند

مدیرکل دفتر حقوقی، املاک و حمایت قضایی آموزش و پرورش به موضوع مدارسی که اخیرا پلمپ شده است، اشاره کرد و گفت: «حکم خلع ید و قلع و قمع ۱۱ مدرسه‌ای را که اخیرا پلمپ شده است یک بنیاد انقلابی یعنی بنیاد شهید و امور ایثارگران گرفته است. ما پیگیر توافق بودیم. به دوستان در بنیاد شهید در موسسه کوثر با حفظ حقوق مالکانه‌شان و احترام به حقوق قانونی‌‌شان گفتیم که توافق کنیم. جلسات متعدد و مختلفی در بین دو دستگاه و در کمیسیون مستندسازی ریاست‌جمهوری در معاونت حقوقی برگزار شد. کلیت چارچوبی که ما بسته بودیم این بود که با هم توافق کنیم فضاها به صورت مدرسه باقی بمانند، مردم را در دسترسی به فضاهای آموزشی و در تحقق عدالت آموزشی با مشکل مواجه نکنیم و اختلالی در این جهت ایجاد نشود، اما متاسفانه دوستان ما در بنیاد شهید و امور ایثارگران می‌گویند املاکی که در تصرف آموزش و پرورش است با قیمت روز اگر بخواهد ارزیابی شود باید بدون لحاظ کاربری آموزشی در نظر گرفته و ارزیابی شود، فلذا کاربری مسکونی را در نظر می‌گیرند. ما هم بر اساس این قاعده که مبنای تحلیل و ارزیابی قیمت ملک، وضع فعلی آن است، به آنها پاسخ دادیم اگر اینجا اکنون تجاری بود شما حاضر بودید با قیمت مسکونی از ما پول بگیرید؟ ما می‌گوییم که نه حرف شما نه حرف ما، آنچه قانون گفته این است که هیئت کارشناسی ارزیابی و اتفاقا قیمت روز را بر مبنای وضع فعلی ملک ارزیابی کند. بنیاد شهید نهادی فرهنگی و اجتماعی است، یک نهاد مقدس است، مردم و افکار عمومی هم چنین انتظاری ندارند که دو دستگاه حاکمیتی چنین وضعی را در تقابل و تعارض با هم ایجاد کنند.»

او افزود: «اتفاقاً شورای تامین استان برای مدارس مورد اشاره، مصوبه داده است که احکام پلمپ آنها فعلا اجرا نشود، اما متاسفانه در قوه قضاییه، همکاری لازم در جهت اجرای مصوبه شورای تامین به عمل نیامده است؛ به ویژه در موضوع مدرسه شهدای هسته‌ای که حکم تخلیه صادره از طرف دادگاه انقلاب، با شدت و حدت اجرا و مدرسه مذکور پلمپ شد، متاسفانه حتی همکاران و دانش‌آموزان که در پایگاه‌ تابستانی مدرسه فعال بودند با قهر و غلبه و اجبار به بیرون هدایت شدند و وضع ناخوشایندی را در تخلیه آن فضا ایجاد شد»

مکاتبه آموزش‌وپرورش با دفتر مقام معظم رهبری

نماینده تام‌الاختیار وزارت آموزش و پرورش در مراجع قضائی گفت: «در هر حال ما پیگیر هستیم و سازوکارهای حل‌و‌فصل موضوع برای اینکه در اول مهر تمامی فضاها با تمام ظرفیت‌ها در اختیار مردم برای ثبت‌نام و تحصیل دانش‌آموزان باشد، در حال پیگیری است. تلاش‌های ما معطوف به حل‌و‌فصل قطعی قضیه است. حتی با دفتر حضرت آقا هم مکاتبه داشته‌ایم. معاون اول رئیس‌جمهوری هم دستور دادند باید توافق کنید؛ اما اکنون متأسفانه در مسیر توافق، برخی دوستان همکاری ندارند. به همین علت خواهش کرده‌ایم که دفتر حضرت آقا ورود کنند و مسیر را برای آموزش و پرورش و ادامه خدمات تعلیم و تربیت هموار کنند.»

منصور اردستانی ادامه داد: «البته این امیدواری هست که دوستان پای توافق بیایند، مسیر برای توافق و حل و فصل موضوع فراهم است، آمادگی لازم برای تامین اعتبارات با همراهی سازمان برنامه‌و‌بودجه و سازمان مدیریت‌و‌برنامه‌ریزی استان وجود دارد. مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران و همکاران هم این موضوع را دنبال می‌کنند و ما هم همراهی می‌کنیم. قرار است با آقای علی امینی، معاون حقوقی سازمان اموال و املاک بنیاد شهید جلسه داشته باشیم و ان‌شاءالله این موضوع را پیگیری می‌کنیم، برای همین امیدواریم قبل از آغاز سال تحصیلی جدید، این مشکل مرتفع شده باشد.»

نگاه اقتصادی صرف حاکم نباشد، مسیر توافق هموار است

به گفته مدیرکل دفتر حقوقی، املاک و حمایت قضایی آموزش و پرورش حساسیتی که درباره املاکی از این دست در شهر تهران و شهرستان‌های آن وجود دارد در دیگر نقاط کشور نیست و اگر هم باشد مواردی است که خیلی خاص نیست. او افزود: «ما در این زمینه با خیلی از دستگاه‌های دیگر مانند بنیاد مستضعفان و هلال احمر توافق کردیم و مسیر همراهی و همکاری را هموار کرده‌ایم. در بنیاد شهید هم اگر نگاه اقتصادی صرف حاکم نباشد، مسیر توافق هموار است. خدا کمک می‌کند و این موضوع هم ختم به خیر می‌شود و مردم و همشهریان خوب‌مان با مشکلی از حیث زیرساخت‌های آموزشی و فضای مدرسه مواجه نخواهند بود.»

مصوبه شورای تامین به واحدهای قضایی و اجرای احکام ابلاغ نشده است

اردستانی از وجود 30 ملک اختلافی بین آموزش و پرورش و بنیاد شهید و امور ایثارگران خبر داد و گفت: «یازده مورد آن حکم خلع ید و قلع و قمع گرفته‌اند. این در حالی است که مصوبه شورای تامین به واحدهای قضایی و اجرای احکام ابلاغ نشده است که اگر این مصوبه ابلاغ شود، مراجع قضائی و اجرای احکام به رعایت مفاد آن تکلیف دارند.»

نماینده تام‌الاختیار وزارت آموزش و پرورش در مراجع قضایی در پایان گفت: «آرای صادرشده برای یکی از مدارس از دادگاه انقلاب و بقیه از دادگاه‌های عمومی بوده است. انتظار از بنیاد شهید و امور ایثارگران بیشتر از اینهاست. از این بنیاد که نهادی انقلابی و ارزشمند است، انتظار بیشتری می رود که به آموزش و پرورش کمک کنند و در حوزه تعلیم و تربیت، نقش و مسئولیت اجتماعی خود را به ویژه در برابر فرزندان شاهد ایفا کنند، اما متاسفانه اکنون نسبت به سایر افراد حقیقی یا حقوقی معترض در این زمینه، سخت‌گیری بیشتری در حل و فصل موضوع دارند به گونه‌ای که مالکان خصوصی در برابر آموزش و پرورش تا این‌حد سختگیر نیستند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار