بریتانیا نفتکش حامل نفت ایران به مقصد سوریه را توقیف کرد

تهران (پانا) - طبق اعلام دولت محلی جبل‌الطارق، نیروی دریایی بریتانیا یک نفتکش که ظن آن می‌رود "حامل نفت ایران به مقصد سوریه" باشد را در این تنگه توقیف کرده است. بریتانیا از "اقدام قاطع" جبل‌الطارق استقبال کرد.

کد مطلب: ۹۲۶۴۵۵
لینک کوتاه کپی شد
بریتانیا نفتکش حامل نفت ایران به مقصد سوریه را توقیف کرد

به گزارش دویچه وله، فابیان پیکاردو، رئیس دولت محلی جبل‌الطارق، امروز پنجشنبه ۱۳ تیرماه (چهارم ژوئیه) گفت، یک نفتکش که مظنون به نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا و انتقال نفت خام به سوریه بوده را در سواحل این منطقه توقیف کرده است.

در بیانیه‌ای که از سوی دولت محلی جبل‌الطارق، از سرزمین‌های فرادریایی بریتانیا واقع در جنوب اسپانیا، منتشر شد، اعلام شده است که پلیس و مأموران گمرک این منطقه با حمایت تفنگداران نیروی دریای سلطنتی بریتانیا نفتکش "گریس۱" را در نخستین ساعات بامداد امروز متوقف کرده‌اند.

رئیس دولت محلی جبل‌الطارق در این بیانیه اعلام کرده است: «ما شواهد کافی داریم که "گریس۱" محموله نفت خام خود را به مقصد پالایشگاه بانیاس سوریه می‌برده است.»

این بیانیه ضمن اعلام "توقیف نفتکش و محموله آن" می‌افزاید، پالایشگاه مزبور متعلق به نهادی است که در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه قرار دارد.

به گزارش مؤسسات ردیابی کشتیرانی تجاری، نفتکش "گریس۱" با پرچم پاناما در حرکت بوده و احتمالا نفت خام خود را از ایران بار زده است.

توقیف محموله احتمالی نفت جمهوری اسلامی به مقصد سوریه که با ظن نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه دمشق همراه است، در شرایط حساس راه‌اندازی کانال ویژه مالی این اتحادیه برای معاملات تجاری با ایران انجام گرفته است.

تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه که از پایان سال ۲۰۱۱ میلادی اعمال می‌شوند، ۲۷۷ شخصیت حقیقی و ۷۲ نهاد نزدیک به بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، از جمله برخی وزیران این کشور را به خاطر نقش‌شان در "سرکوب خشونت‌آمیز" شهروندان سوری دربرمی‌گیرند.

تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه اشخاص حقیقی و حقوقی سوریه شامل انسداد دارایی‌های افراد و ممنوعیت سفر آنها به کشورهای عضو این اتحادیه و نیز تحریم نفتی، محدودیت‌های سرمایه‌گذاری و انسداد دارایی‌های بانک مرکزی سوریه می‌شود.

بریتانیا پنج‌شنبه از "اقدام قاطع" جبل الطارق در توقیف نفتکش مظنون به حمل نفت خام ایران به سوریه استقبال کرد و گفت که این حرکت دربرگیرنده پیامی روشن است مبنی بر اینکه نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا ناپذیرفتنی است.

سخنگوی ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، در این رابطه گفت: «ما از این اقدام قاطع به منظور اجرای تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه رژیم سوریه استقبال می‌کنیم و عملکرد مقامات جبل الطارق برای اجرای آن در عملیات صبح را تحسین می‌کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار