مسابقات قرآن،نماز و عترت فرهنگیان پنجره ای زیبا و مسیری روشن برای نزدیکی به خدا

مشهد(پانا)- به گفته برخی از متسابقین مسابقات قرآن، نماز و عترت فرهنگیان این مسابقات پنجره ای زیبا و مسیری روشن برای قرب الهی و به نمایش گذاشتن استعدادهای فرهنگیان در عرصه های قرائت، روش تدریس احکام، حفظ کل و حفظ ده جزء و نهج البلاغه است.

کد مطلب: ۹۲۶۲۹۶
لینک کوتاه کپی شد
مسابقات  قرآن،نماز و عترت فرهنگیان پنجره ای زیبا و مسیری روشن  برای نزدیکی به خدا

خبرنگار پانا به مصاحبه با برخی از متسابقین بخش های مختلف چهارمین دوره از مسابقات نماز، قرآن و عترت فرهنگیان پرداخت که بخشی از ان در زیر آمده است:

معصومه آفنداک از استان بوشهر شرکت کننده بخش نهج البلاغه

هدف من از شرکت در این مسابقات آشنایی بیشتر با کتاب شریف نهج البلاغه بود. از نظر من این مسابقات که چهارسال است درحال برگزاری می باشد پنجره ای زیبا و مسیری روشن برای فرهنگیان فرهیخته است تا بتوانند بهتر در این عرصه ها حضور یافته و استعدادهای خویش را نمایان کنند.

بنده معاون پرورشی هستم و هرساله این مسابقات که برای دانش آموزان برگزار میشود را بطور جدی و مستمر دنبال کرده و سعی میکنم دانش آموزانم را به مرحله کشوری برسانم و خب شرکت دانش آموزان برای ما مربیان تجربه بسیار خوبی بوده است همچنین شرکت ما نیز به دانش آموزان کمک بسیاری می کند چرا که از این طریق بهتر متوجه هستیم که بایبد چگونه به آماده سازی دانش آموزان بپردازیم و میتوانیم راهنمایی هایی در اختیارشان بگذاریم تا باعث درخشش بیشتر آنها در مسابقات شود.

موضوع من در این دوره از مسابقات خودسازی بود با توجه به چیزی که امروزه مشاهده می شود خودسازی در افراد به ویژه در نسل جوان بسیار کمرنگ شده است. گذاشتن دوره های خودسازی برای فرهنگیان تاثیر بسیار مهمی در تربیت دانش آموزان خودساخته دارد.

این به این دلیل است که دانش آموزان در سنی قرار دارند که به شدت از معلمان خود تاثیر میپذیرند به همین خاطر معلمان از نقش الگویی مهمی برخوردارند. همچنین استفاده از آموزه های ذکر شده مولا که در کتاب شریف نهج البلاغه در کتب درسی دانش آموزان با موضوعیت خودسازی به اینکه دانش آموزان از همان کودکی با این مفهوم والا آشنا شوند کمک زیادی خواهد کرد.

به نظر من ایرادی ندارد که دانش آموزان در هر سال کتابی با عنوان نگاهی به نهج البلاغه داشته باشند و اینکه من خودم به شخصه خیلی دوست دارم بطور عمیق روی این موضوع خودسازی کار بشه واقعا چون اکثر مشکلاتی که ما با آنها مواجهه هستیم از این جهت هست که دانش آموزان چه از لحاظ تعلیمی در مدرسه و چه از لحاظ تربیت در منزل درحال خارج شدن از حالت خودساختگی هستند بطوری که هر تنش کوچک کاملا آنها را از کنترل خارج می کند و تحمل بعضی از مشکلات را ندارند .

آشنایی دانش آموزان با خودساختگی و آشنایی فرهنگیان با این موضوع و تعلیم و ترویج آن در میان دانش آموزان به رشد خودسازی و بدست آوردن اعتماد به نفس دانش آموزان کمک شایانی میکند.

در جمله پایانی حکمت 89 را از حضرت علی بیان میکنم که حضرت در آن می فرمایند: هرکس میان خود و خدا را اصلاح کند خدا میان او و مردم را اصلاح می کند؛ هرکس آخرت خویش را اصلاح کند خدا دنیای او را آباد می کند و هرکس که از درون جان واعظی دارد خدا برای او حافظی است.

مریم ارمندیی از استان البرز شرکت کننده بخش نهج البلاغه

من خودم در دوران تحصیل دبیرانی داشتم که در دفترچه خاطرات من جملات تشویقی زیادی نوشته بودند و به من گفته بودند که به درجات علمی بالا نائل می شوی و من هم به شدت این جمله را باور کردم و مدام به آن فکر میکردم و هم اکنون در مرحله دفاع از پایان نامه دکترا با معدل 20 هستم ضمن اینکه از نخبگان شهرستان و دانشجو ممتاز ارشد هستم.

بنده تصمیم دارم همین کار را برای دانش آموزان خودم هم انجام بدهم چرا که هم راه دبیرم را ادامه دهم و هم با تشویق آنها آینده روشنی برایشان رقم بزنم.

خیلی خوشحال هستم که این دوره از مسابقات در مشهد الرضا برگزار شده و بنده هم توفیق شرکت در مسابقات در جوار امام مهربانی را پیدا کرده ام.متن اصلی من دررابطه با شیوه ها و روش های تربیتی از منظر نهج البلاغه بود، که این روش ها عبارتند از موعظه که در آن حضرت علی (ع) قرآن را بزرگترین پند دهنده معرفی می کنند.

یکی دیگر از روش ها روش محبت هست که در این مورد حضرت به فرزندشان امام حسن (ع) می فرمایند اگر برادرت به تو پشت کرد تو به او روی آور و پیوند دوستی برقرار کن. در ادامه روش دیگری هست به نام روش الگویی دراره این روش حضرت می فرمایند: هرفرد پیش از اینکه دیگران را تعلیم دهند باید خودش را تعلیم دهد آن هم با رفتار نه با گفتار.

روش آخر هم که روش تشویق و تنبیه هست که این روش موضوع مورد مطالعه خود من برای این بخش از مسابقات بود. در خطبه 368 آورده شده است که خداوند افراد را با پاداش هایی که در بهشت به آنها وعده داده شده به سوی کارهای شایسته وامی دارد و با خوفی که از جهنم در دل مسلمانان انداخته است آنها را از بدی ها دور گردانیده است.

معلمین که سکان دار کشتی تعلیم و تربیت هستند باید شیوه های درست تشویق و تنبیه را در مدرسه بکار ببرند به خصوص باتوجه به مشکلاتی که هم اکنون در جامعه مشاهده می‌کنیم از جمله فضای مجازی و دهکده جهانی و سند تحول بنیادین معلمین میتوانند بااستفاده از شیوه درست به حل این مشکلات کمک کنند و درنهایت اینکه از الگوهای برتراخلاقی خودمان استفاده کنند و الگوبرداری های غلط غربی را کنار بگذارند.

سیده شکوفه حسینی از استان بوشهر شرکت کننده بخش قرائت

هدف من از شرکت در مسابقات سنجیدن سطح توانایی و آمادگی علمی خودم بود. چرا که من رشته تخصصی خودم هم صوت و لحن هست و دیگر هدف من این بود که من کلا به شدن علاقه به حضور در محافل قرآنی دارم.

در مرحله استانی که ما با دوستان به صورت یک خانواده درآمده ایم زیرا سال به سال مرتب یکدیگر را ملاقات می کنیم.

در این جلسات هم دیدارهایمان را تازه می کنیم و هم با یکدیگر تبتدل اطلاعات داریم و از این طریق می توانیم سطح علمی خود را ارتقا دهیم.

مهم ترین نکته این دوره از مسابقات فرهنگیان برگزاری آن مشهد هست و این حضور ما در جوار امام مهربانی برایمان بزرگترین انگیزه است.

من خودم در یک استان تقریبا محروم پرورش یافته ام . یکی از مشکلات ما این بود که مربی خانم برای صوت و لحن خیلی کم است و آن تعدادی هم که وجود دارد معمولا در مرکز کشور، پایتخت و استان های هم جوار آن انباشته شده است و ما در شرایط بسیار سختی به این سطح رسیده ایم.

اگر ما بتوانیم سطح معلوماتمان را بالا برده و به روز کنیم میتوانیم برای دانش آموزانی که به این رشته ها علاقه دارند و در آنها استعداد دارند مربی باشیم تا آنها محدودیت ها و رنج ها و زحمت های مارا متحمل نشوند .

بنده خودم در حیطه قرآن و عترت شهرستانم فعالیت دارم و بزرگترین گلایه دانش آموزان از مسابقات اطلاع رسانی ناکافی است.

آموزش و پرورش نهاد مهمی هست که انتظار میرود اطلاع رسانی کافی و دقیق برای برنامه هایی همچون مسابقات را بصورت یکسان برای تمامی استان ها داشته باشد.

ما دانش آموزان با استعدادی داشتیم که در برخی رشته ها همچون حیفه سجادیه، نهج البلاغه و ... نخه بودند ولی به دلیل عدم اطلاع رسانی صحیح کلا دست از رشته های خود برداشته اند و متاسفانه ما هم نمیتوانیم آنها را وادار به ادامه مسیرشان کنیم.

باز هم می‌گوییم که از آموزش و پرورش خواستار اطلاع رسانی دقیق و به موقع به استان های دور افتاده تر را داریم تا انشاالله همه بتوانند استعدادهایشان را به نمایش بگذارند.

در نهایت صحت هایم یک درد دل کوتاه دارم. من خودم را یک نیازمند آموختن می دانم و احساس میکنم که مسیر بسیار طویلی در پیش دارم تا بتوانم خود را در مقام مربی صوت و لحن قرار دهم.

وقتی در همچین محافلی قرارمیگیریم دوستانی هستند که به واسطه امکانات و مربی های خوب و استعدادهای ذاتی شان نخبه هستند و سال های متوالی تجربه و سررشته دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار