امیر ساعدی داریان*

شورایاری ها ابزار توسعه عدالت اجتماعی

بعد از تصویب قانون مرتبط با شوراهای شهر و روستا یکی از اقدامات موثر شوراها تدقیق قوانین مرتبط با شورایاری ها در محلات بود. پایه منطقی و اساس عملکرد شورایاری ها بر بحث مدیریت از پایین به بالا حاکم است .

کد مطلب: ۹۲۶۲۷۸
لینک کوتاه کپی شد
شورایاری ها ابزار توسعه عدالت اجتماعی

یکی از حلقه های مفقوده در مدیریت شهری بحث عدم اطلاعات کافی از وضعیت دقیق از محلات و مشکلات و معضلات موجود در شهر است. مدیران شهری معمولا انقدر در پیچ و خم معضلات کلان شهری درگیر می شوند که از مشکلات یومیه مردم غافل شده و گاها حتی مطلع هم نمی شوند. این حلقه مفقوده توسط شورایاری ها قابل حل است . چرا که اعضای شورایاری ها از بدنه اصلی هر محله انتخاب می شوند و برخلاف مدیران شهری که کمتر ارتباط سینه به سینه با مردم دارند ، در تماس هر روزه با مردم محله هستند و نتیجتا از مشکلات و معضلات به روز آگاهی دارند.مساله دیگری که در این میان مهم است دخیل کردن طیف گسترده ای از بدنه غالب جامعه در مدیریت شهری خودشان است. شورایاری ها بخشی از مدیریت شهری را بر عهده می گیرند. این مساله ضمن افزایش عدالت اجتماعی خواسته ها و تقاضاهای مردم را مستقیما در مدیریت شهری لحاظ می کند.
در این بین البته الگوی عملکردی شورایاری ها مصون از اشکالات و ایرادات نبوده است. به عنوان نمونه یکی از افت های شورایاری ها دخالت انها در حوزه مالی شهری است. برای انکه شورایاری ها بتوانند جایگاه ویژه خود را داشته باشند لازم این نهاد تا جای ممکن از حوزه مالی دور باشد . افت دیگر کم توجهی مدیران شهری به این نهاد و به حاشیه راندن آن است. متاسفانه مشاهده می شود که در بعضی مناطق شهرداران جایگاه و مسوولیت این نهاد را در نظر نگرفته و این نهاد را به عنوان مزاحمی در راستای عملکرد خود دیده اند. این مهم بایستی با توجه هر چه بیش از پیش نهاد های نظارتی و بالاخص شورای شهر ها به نحو مطلوبی حل و فصل شود.
در انتها به نظر می رسد با وجود همه کاستی ها اساسا این نهاد ، نهادی لازم بوده و قدرتگیری این نهاد کمک مناسبی در راستای حل مشکلات شهر می باشد . علاوه بر این ، حضور جوانان در شورایاری ها اولین گام در مسیر اماده سازی انها جهت پذیرش مسوولیت های بزرگتر و خطیر در مراحل اتی است.
انشالله حضور گسترده و پرشور مردم و بالاخص جوانان در انتخابات شورایاری ها ضمن قدرت بخشی هر چه بیشتر به این نهاد فضا را برای توسعه عدالت اجتماعی در جامعه فراهم کند.


* عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار