آرش معیریان: خاستگاه سینما در همه جای دنیا «شهر» بوده است

تهران (پانا) - آرش معیریان معتقد است، جامعه و مدنیت شهری بود که موجب پدید آمدن صنعتی به نام سینما شد. چون اگر شهر نباشد سالن سینمایی نیست و وقتی فرهنگ شهری هم نباشد ارتباطات و هم‌نشینی با مقوله‌ای به نام تصویر متحرک معنی ندارد، به همین دلیل خاستگاه سینما در همه جای دنیا، شهر بوده است.

کد مطلب: ۹۲۶۲۰۹
لینک کوتاه کپی شد
آرش معیریان: خاستگاه سینما در همه جای دنیا «شهر» بوده است

به گزارش ستاد خبری هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر، آرش معیریان، عضو هیأت انتخاب و داوری بخش اقلام تبلیغات سینمای ایران درباره مقوله شهر و سینمای شهری گفت: سینما پدیده‌ای است که برای جامعه شهری اختراع شد و برای آن شکل گرفت. یعنی اگر بخواهیم دلیل پیدایش سینما را ریشه‌یابی کنیم، جامعه و مدنیت شهری بود که موجب پدید آمدن صنعتی به نام سینما شد. چون اگر شهر نباشد سالن سینمایی نیست و وقتی فرهنگ شهری هم نباشد ارتباطات، دمخوری و هم‌نشینی با مقوله‌ای به نام تصویر متحرک معنی ندارد. به همین دلیل خاستگاه سینما در همه جای دنیا، شهر بوده است.

وی افزود: نکته‌ای که به آن باید توجه کرد این است که در هر صورت موضوعی که به شدت می‌تواند دستمایه ساخت فیلم قرار بگیرد، موضوع شهری است. اگر نگاهی به آمار تولید سالیانه فیلم‌ها در سراسر دنیا بیندازیم به جرأت می‌توان گفت 70 درصد آنها در جامعه شهری فیلمبرداری می‌شود و دغدغه آن موضوعات شهری است که طبیعی هم است. چرا که اجتماع انسان‌ها در جایی جمع می‌شوند و تعدادشان زیاد می‌شود با خود چیزایی را می‌آورد که منجر به پیدایش شهر می‌شود و همین بهترین موضوع و دستمایه‌ها را به فیلمسازان می‌دهد. به همین دلیل اولا جای تقدیر و تشکر دارد که شهرداری تهران متولی برگزاری چنین جشنواره‌ای است چرا که سینما بیش از آنکه نیاز به متولی غیر از خود و شهر داشته باشد نیازمند متولی شهری است که در مقوله‌ای به نام شهرداری می‌گنجد و این نشانه حسن دلسوزی و احترام به سینما به عنوان هنر هفتم است.

معیریان با اشاره به حضور خود در دوره‌های گذشته این جشنواره گفت: من این افتخار را داشتم که در دوره‌های گذشته جشنواره فیلم شهر به عنوان شرکت‌کننده در بخش آنونس و تیزر حضور داشته باشم و جایزه دریافت کنم. امسال هم به عنوان عضو هیأت انتخاب و داور مواد تبلیغی در خدمت این جشنواره باشم. امیدوارم که تقدیر و تشکری که از شرکت‌کنندگان و برگزیدگان این جشنواره می‌شود انگیزه‌ای برای آن شود که در تولیدات خود با فیلتری از مقوله‌ها و مسائل شهری اثری را خلق کنند.

این تدوینگر درباره ارزیابی آثار در بخش اقلام تبلیغات سینمای ایران عنوان کرد: در آثاری که ارزیابی کردیم آثاری بود که به لحاظ تخصصی و تبلیغی کارهای خوبی بودند ولی با نگاه و موضوع جشنواره هم‌خوانی نداشته و به ناچار کنار گذاشته شدند. به همین دلیل داوری و ارزیابی این گونه آثار کاری سهل و ممتنع است. از طرفی سهل که تمام فیلم‌ها مقوله شهر را به راحتی در دل خود دارند و نمی‌توانیم بگوییم این فیلم‌ها ارتباطی به شهر نداشته‌اند. از طرفی سخت است چون باید با اهداف و موضوع جشنواره هم‌خوان باشد و بحث‌های تخصصی و موارد تکنیکی هم در کارها باید لحاظ شود که کمی ارزیابی در این مقوله را دشوار می‌کند. من سال گذشته در جشنواره فیلم فجر، داور بخش مواد تبلیغی بودم، در آنجا کار ساده‌تر بود چون آنجا شما از زاویه فیلم و سینما به ارزیابی آثار می‌پردازید اما در جشنواره فیلم شهر در کنار کار داوری یک تبصره و شرط بزرگ‌تر وجود دارد و آن هم‌خوانی با مقوله‌های شهری است. امیدوارم از پس ارزیابی خوب برآمده باشیم.

کارگردان فیلم سینمایی «کما» درباره معیارهای داوری خاطرنشان کرد: عمدتا آثار از سطح کیفی خوبی در تمام بخش‌ها اعم از پوستر، تیزر، آنونس، عکس و حتی لوگو برخوردار بود. حسن این بخش این بود که این گونه نبود که ما هجمه‌ای از آثاری که از گوشه و کنار به دستمان رسیده باشد. مجموعه آثار تعداد معقولی بود و در تمام آنها هم به راحتی جای پای نگاه شهری و یا ارزیابی شهری را می‌دیدیم، ولی شدت و حدت داشت. فکر می‌کنم یک نوع یک دستی به لحاظ کیفی در آثار وجود داشت و حتی در بخش آنونس و تیزر با اثری مواجه نبودم که به شدت ضعیف یا قوی باشد. تقریبا در یک طیف قابل قبول گنجانده شده بودند و این مسئله داوری را برای من کمی دشوار کرده بود.

معیریان اضافه کرد: با توجه به تمامی مشکلاتی که این روزها شاهد آن هستیم برگزاری جشنواره کار آسانی نیست، همین اندازه که در این اوضاع اقتصادی ناخوشایند، متولیان این جشنواره همواره تداوم برگزاری جشنواره را حفظ کرده و ثابت قدم آن را پیش می‌برند، خوب است. این جشنواره در دوره‌های گذشته که در آن حضور داشتم خوب برگزار شد و با چشم‌اندازی که اکنون از آن می‌بینم، به نظر می‌رسد یکی از بهترین دوران برگزاری آن باشد.

هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر 26 تا 31 تیرماه سال جاری به دبیری هاشم میرزاخانی و با شعار «شهروند مسئول، شهر سالم» در پردیس سینما گالری ملت برگزار می‌شود.


ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار