نائب رئیس انجمن سنگ:‌ صادرات 2 میلیارد دلار سنگ‌های معدنی درسال جاری هدفگذاری شده است

تهران (پانا) – نائب رئیس انجمن سنگ با اشاره به هدفگذاری صادرات 2 میلیارد دلاری سنگ‌های معدنی از کشور می‌گوید تا سال 95 در مجموع صادرات سنگ‌های بریده و نیمه‌فرآوری 900 هزار تن بوده است که این رقم در سال 96 به یک میلیون و 552 هزارتن و در سال 97 به یک میلیون و 574 هزار تن رسیده است.

کد مطلب: ۹۲۶۱۴۳
لینک کوتاه کپی شد
نائب رئیس انجمن سنگ:‌ صادرات 2 میلیارد دلار سنگ‌های معدنی  درسال جاری هدفگذاری شده است

مالک رحمتی، نائب رئیس انجمن سنگ با بیان اینکه ایران کشوری است که 7 درصد ذخایر معدنی دنیا را در خود جای داده است در حالی که سهمش از جمعیت دنیا تنها یک درصد است، گفت: با وجود این پتانسیل تاکنون نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌های معدنی کشور استفاده کنیم. این درحالی است که در بیانیه گام دوم صراحتا بر این نکته تاکید شده است باید از ظرفیت 7 درصدی ذخایر معدنی جهان به خوبی استفاده شود و تشکل‌های معدنی نیز باید برنامه‌ای اجرایی برای گام دوم داشته باشند.

وی ادامه داد:‌ بسیاری از برنامه‌های تولید فولاد در کشوری مانند ترکیه درحالی اجرا شده است که ترکیه مواد اولیه تولید فولاد را در اختیار ندارد بنابراین انجمن‌های مرتبط باید برنامه‌ریزی تولید را به گونه‌ای انجام دهند که بتواند حداکثر استفاده از ظرفیت مواد معدنی در کشور را فراهم کند.

رحمتی با تاکید بر ایجاد زنجیره ارزش در حوزه صنایع معدنی کشور، عنوان کرد: یکی از چالش‌های مهم در صنایع کشور و از جمله معادن این است که به ایجاد ارزش به صورت زنجیره نگاه نمی‌شود. درحوزه سنگ‌های معدنی 2.5 میلیارد دلار ذخیره معدنی وجود دارد که نیازمند اکتشاف است و پس از آن استخراج کیفی، فرآوری و صادرات قرار دارد.

وی با بیان اینکه فعالان معدنی کشور در هیچ یک از چهار مرحله اکتشاف، استخراج، فرآوری و صادرات به صورت سیستمی و زنجیره‌وار حضور ندارند، گفت:‌ برخی از این فعالان تنها در حوزه اکتشاف، برخی از آنها در حوزه استخراج یا فرآوری حضور دارند بی‌آنکه به بازار و صادرات آن توجه نشان دهند یا برنامه‌ای برای‌‌ آن داشته باشند.

رحمتی اظهار کرد:‌ کشوری که می‌تواند 30 میلیون تن تولید و صادرات سنگ‌های معدنی داشته باشد اکنون 13.5 میلیون تن تولید دارد.

وی با اشاره به اخباری خوشایند از حوزه صادرات سنگ‌های معدنی گفت:‌ صادرات سنگ‌های معدنی و ساختمانی کارنشده به 42 کشور جهان و سنگ‌های فرآوری شده به 69 کشور جهان صادر می‌شود.

نائب رئیس انجمن سنگ با بیان اینکه در سال 97، حدود 581 هزار تن سنگ فرآوری شده از کشور صادرشده است، اظهارکرد:‌ از این میزان 269 هزار تن به کشور عراق و 101 هزار تن به امارات صادر شده است و آذربایجان، کویت و ارمنستان در رده‌های بعدی صادراتی قرار دارند.

رحمتی عنوان کرد: در حوزه سنگ‌های نیمه‌ فرآوری شده نیز 141 میلیون دلار صادرات به 44 کشور جهان صورت گرفته است.

نائب رئیس انجمن سنگ ایران تصریح کرد:‌ 812 هزار تن سنگ نیمه فرآوری شده به ارزش 140 میلیون دلار به کشور چین صادر شده است و هند، امارات، ایتالیا و ترکیه در رده‌های بعدی قرار دارند.

رحمتی تصریح کرد:‌ تا سال 95 در مجموع صادرات سنگ‌های بریده و نیمه‌فرآوری 900 هزار تن بوده است که این رقم در سال 96 به یک میلیون و 552 هزارتن و در سال 97 به یک میلیون و 574 هزار تن رسیده است.

نائب رئیس انجمن سنگ ایران با تاکید بر ضرورت احیای معادن تعطیل کشور گفت:‌ 2089 معدن سنگ‌های تزئینی دارای پروانه وجود دارد که تنها 1200 معدن آن فعال است و حدود هزار معدن غیرفعال در کشور وجود دارد به همین دلیل در برنامه‌ریزی انجام شده با سازمان ایمیدرو برنامه احیای این معادن در دستور کار قرار گرفته است و امسال 50 معدن کشور فعال می‌شود.

وی با تاکید بر ضرورت استفاده از رهنمودهای اقتصاد مقاومتی درکشور اظهار کرد: اقتصادمقاومتی‌ترین حوزه صنایع کشور صنایع معدنی است و این حوزه یکی از ظرفیت‌های مهم برای محرومیت‌زدایی از استان‌های کشور است. صنایع معدنی صنعتی با نیروی انسانی زیاد است که چندان هم ماشینی نشده است و به نیروی انسانی نیازمند است.

رحمتی گفت: صنایع معدنی می‌تواند در کنار استارت‌آپ‌ها رشد دانش‌بنیان‌شدن فعالیت‌ها در این حوزه را رقم بزند.

وی افزود: همچنین در راستای اقتصاد درون‌زای برون‌نگر خودکفایی در سنگ‌های تزئینی وجود دارد و نیازی به واردات حتی یک کیلوگرم سنگ‌های تزئینی وجود ندارد و حتی ماشین‌الات صنعتی در این حوزه که تاکنون از کشور ایتالیا وارد می‌شده است اکنون در کشور تولید می‌شود.

نائب رئیس انجمن سنگ ایران عنوان کرد: در سال 96 کل واردات سنگهای تزئینی 66 هزار تن بوده است که در سال 97 به 66 هزار تن رسیده است که نشان‌دهنده کاهش 66 درصدی واردات سنگ‌های تزئینی به کشور است.

وی با بیان اینکه بیشترین میزان صادرات سنگ‌های معدنی کشور به عراق است، گفت:‌ مشکلی در انتقال ارز صادراتی حاصل از صادرات سنگ به این کشور وجود ندارد. معاملات دلاری است اما پراکندگی زیادی در صادرات به این کشور وجود دارد و در مورد سنگ‌ةای تزئینی نیز بیشترین صادرات به کشور چین صورت می‌گیرد.

رحتی تاکید کرد:‌ در تلاش هستیم تا بتوان از ظرفیت‌های حمل و نقل ریلی برای صادرات به کشور چین استفاده شود.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه سنگ‌‌های تزئینی، معدن و ماشین‌الات و تجهیزات مربوطه که روزهای 18 تا 21 تیر برگزار می‌شود، ادامه داد: نمایشگاه فرصتی است تا زنجیره ارزش در نمایشگاه‌ها تکمیل شود و از هیات‌های تجاری نیز دعوت شده است تا در طول روزهای برگزاری نمایشگاه از ظرفیت‌های صنایع معدنی کشور بازدید شود تا زمینه‌ای برای صادرات بیشتر محصول باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار