استخراج از معادن مهاباد ۳۵ درصد افزایش یافت

ارومیه(پانا) - رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت مهاباد گفت: ۵۵ هزار و ۲۹۵ تن انواع مواد معدنی در سه ماهه نخست سال جاری از معادن این شهرستان استخراج شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۵ درصد افزایش نشان می دهد.

کد مطلب: ۹۲۶۱۲۹
لینک کوتاه کپی شد
استخراج از معادن مهاباد ۳۵ درصد افزایش یافت

صادق قادری با اشاره به اینکه ۱۲ نوع ماده معدنی از معادن این شهرستان استحصال می شود، افزود: مهمترین و بیشترین سنگ های استخراج شده به ترتیب شامل سنگ لاشه آهکی به میزان ۲۲ هزار تن و سنگ های آهن و سیلیس هر کدام به میزان ۱۲ هزار تن است.

وی با بیان اینکه بیش از ۴۰ درصد کل باریت کشور به عنوان ماده موثر در صنعت نفت در مهاباد تولید می شود، اضافه کرد: چهار هزار و ۲۲۰ تن سنگ باریت نیز از ابتدای امسال تاکنون از معادن مهاباد استخراج شده است.

قادری با اشاره به اینکه ۱۴ معدن فعال و ۶ معدن غیرفعال باریت در مهاباد وجود دارد، ادامه داد: از سنگ باریت در خنک و روان کردن مته های حفاری، پوشش درونی چاه نفت، انتقال مواد ناشی از حفاری به داخل زمین و کنترل فشارهای غیرعادی درون چاه های نفت و گاز استفاده می شود.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت مهاباد اظهار داشت: هم اکنون ۲۷ معدن فعال و ۳۰ معدن غیرفعال و ۱۳ معدن سلب فعالیت در این شهرستان وجود دارد که ۲۴۲ نفر به طور مستقیم و بیش از ۵۰۰ نفر به طور غیرمستقیم در آنها مشغول به کار هستند.

قادری عنوان کرد: امسال سه پروانه بهره برداری برای معادن صادر شده است و ۱۳ پروانه معادن نیز به علت فعالیت نداشتن آنها در شرف لغو شدن قرار دارد.

وی گفت: علاوه بر این امسال ۹ پرونده اکتشاف نیز پس از تکمیل مراحل آن برای صدور پروانه بهره برداری به مرکز استان ارسال شده است.

قادری با بیان اینکه هم اکنون ۱۸ واحد فناوری مواد معدنی در این شهرستان فعال است، گفت: ۴۰ درصد کل مواد استخراجی در این شهرستان فرآوری و بقیه به علت کمبود ماشین آلات به تبریز و اصفهان ارسال می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار