رئیس شورای شهر تهران: نقدینگی سرگردان شهرها به سمت نوسازی بافت‌های فرسوده برود

تهران (پانا) - رئیس شورای شهر تهران گفت باید به گونه‌ای عمل شود که نقدینگی سرگردان در جامعه را به سمت بخش شهرسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده جذب کرد.

کد مطلب: ۹۲۶۰۷۸
لینک کوتاه کپی شد
رئیس شورای شهر تهران:  نقدینگی سرگردان شهرها به سمت نوسازی بافت‌های فرسوده برود

به گزارش سایت شورای شهر تهران، محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در نخستین اجلاس مشورتی رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شورهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان‌ها گفت: یکی از معضلات تهران و سایر کلان‌شهرها بافت فرسوده است، اما در سیاست‌گذاری‌ها به خوبی عمل نکرده ایم و سرمایه مردم در جاهایی بارگذاری شد که نمی‌خواهیم.

وی در ادامه گفت: سال‌هاست در تهران تلاش می‌کنیم مردم به سمت ساخت و ساز بافت فرسوده بروند اما سیاستگذاری طوری است که به سمت ساخت و ساز در باغ‌ها می‌روند.

هاشمی با اشاره به اینکه در یک سال اخیر رئیس جمهور در موضوع نوسازی بافت فرسوده تأکیدهای فراوان داشت افززود: اما هنوز نتوانستیم در این زمینه موفقیتی کسب کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: باید به گونه ای عمل شود که از نقدینگی سرگردان که رهبر انقلاب نیز از آن یاد کرده‌اند باید در جاهایی که نیاز بیشتری وجود دارد، استفاده کرد. می‌توان نقدینگی سرگردان در جامعه را به سمت بخش شهرسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده جذب کرد.

هاشمی به عمده چالش ها و مشکلات موجود در حوزه شهرسازی و معماری در کلانشهرها اشاره کرد و گفت: ضعف برنامه های توسعه شهری و نظارت بر آنها، فرسودگی شهر ، تلاطم بازار مسکن و شکل گیری اسکان غیر رسمی، کیفیت نازل ساخت و سازها و ضعف در اجرای ضوابط و مقررات، پراکنده رویی شهری و دست اندازی به حریم شهر ها ، سیما و منظر شهری نامناسب را می توان برشمرد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه افزود: یکی از مشکلات اصلی کلان شهر های ما به خصوص تهران و برخی از مراکز استان ها تقلیل دادن موضوع شهرسازی به معماری و تقلیل دادن حوزه معماری در توسعه شهری به بارگذاری است، یعنی ما در توسعه شهر ها، طرح جامع را عمدتا به طرح تفصیلی تنزل دادیم و سپس طرح تفصیلی را هم به روشی برای ایجاد درآمد برای شهرداری و مدیریت شهری تبدیل کرده ایم که نتیجه آن همین وضعیت بغرنجی است که مشاهده می کنیم.

وی با بیان اینکه این موضوع سبب شد تا معاونت های شهرسازی به عنوان یک قلک در شهرداری ها و منبع درآمد شهرداری ها باشند اظهار داشت: باید تلاش کنیم تا این نگاه باید اصلاح شود.

هاشمی در ادامه افزود: شهرسازی و توسعه شهر باید به عنوان یک موضوع و مساله جامع در نظر گرفته شود و باید معیارهایی در آن نقش ایفا کند که بیشترین اثر را در زیست شهری شهروندان دارد.

وی اضافه کرد: به طور نمونه حمل و نقل عمومی یکی از موثرترین عوامل در طراحی شهری و توسعه شهری است به نحوی که توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی امروز یکی از پارادایم های اصلی توسعه شهری محسوب می شود و دیگر سخن گفتن از توسعه و بهسازی و بهبود شهری بدون توجه به حمل و نقل عمومی معنایی ندارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار