بهاره آروین: شفافیت برای رسیدن به شهرداری شیشه‌ای ضروری است

همدان (پانا) - رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران در هفتمین نشست شهر اندیشی که روز گذشته در مرکز همایش های قرآنی و بین المللی همدان برگزار شد با بیان این که شفافیت یک مطالبه تجملی نیست، شفافیت را برای حل مشکلات اساسی جامعه از جمله بی اعتمادی مردم و رسیدن به شهرداری شیشه‌ای ضروری دانست.

کد مطلب: ۹۲۵۹۹۱
لینک کوتاه کپی شد
بهاره آروین: شفافیت برای رسیدن به شهرداری شیشه‌ای ضروری است

بهاره آروین با اشاره به وجود موانع بسیار در محقق شدن شفافیت، این هدف را قابل دست‌یابی دانست و گفت: مسئله اصلی و بنیادی جامعه امروز بی‌اعتمادی است که باعث تشدید دیگر فشارهای بر جامعه می‌شود اما باید توجه داشت که افشاگری با شفافیت تفاوت بسیاری دارد چراکه افشاگری فقط باعث تنش و افزایش بی‌اعتمادی مردم می‌شود اما شفافیت تنها راه حل کاهش این بی‌اعتمادی است.

رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران ضمن اشاره به معکوس بودن پیامدهای افشاگری و شفافیت تبیین کرد: شفافیت به معنای قرار دادن داده‌ها در اختیار مردم و متخصصان است و باید اجازه داده شود که مردم در کشف تخلفات، مسئولان را یاری کنند.
او با اشاره به تأثیر اعتماد مردم در افزایش مشارکت اجتماعی گفت: نبود شفافیت باعث می‌شود که حتی گام‌‌های مفید مدیران و دستگاه ها مورد توجه قرار نگیرد یا از این گام‌ها نیز سوء برداشت شود و همراهی شهروندان را بکاهد.

آروین گفت: کار آمدترین نوع نظارت، نظارت همگانی است نه نظارت متمرکز که مسئولان انجام می‌دهند چراکه در نظارت متمرکز امکان بروز فساد مدیران افزایش می‌یابد. یک مدیردر صورتی می‌تواند دچار فساد نشود که مردم بر او نظارت کنند.
او از جمله مزیت‌های شفافیت را ارتقای جنبه کارشناسی امور و سیاست گذاری مناسب دانست و گفت: شفافیت و قرار دادن داده‌ها در اختیار افراد متخصص باعث کاهش نواقص بدنه کارشناسی سازمان‌ها که به هر دلیلی ممکن است رخ دهد، می‌شود و همچنین در پیشبرد طرح های مفید تأثیرگذار است.
رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران تصریح کرد: استفاده از سامانه‌های هوشمند، سهولت انجام امور اداری مردم و کاهش تماس انسانی را در پی دارد که همین امر در کاهش فساد بسیار مؤثر خواهد بود.

رضوانه شعبانلو

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار