گلین بالا در اردبیل احیا و بازآفرینی می‌شود

اردبیل (پانا) - معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردبیل از احیا عروسک بومی استان اردبیل (گلین بالا) خبر داد.

کد مطلب: ۹۲۵۸۷۶
لینک کوتاه کپی شد
گلین بالا در اردبیل احیا و بازآفرینی می‌شود

ملکه گلمغانی زاده در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر افزود : طی روزهای اخیر با ثبت ملی عروسک گلین بالا زمینه احیای آن فراهم شده است .

او با بیان اینکه عروسک‌های بومی و محلی به عنوان نمادهای پیام رسان افسانه‌ها هستند، افزود: گلین بالا از عروسک‌های بومی استان اردبیل است که از آداب و رسوم و فرهنگ بومی نشات گرفته و در سال‌های دور به عنوان اسباب بازی کودکان در بیشتر مناطق استان اردبیل مرسوم بوده است .

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: در سال‌های اخیر با شکل گیری زندگی مدرن، اسباب بازی‌ها نیز دستخوش تغییراتی شده و با ورود عروسک‌های جدید به خانه‌های مردم گلین بالا نیز ارزش‌های گذشته خود را از دست داد .

گلمغانی زاده تصریح کرد: در این راستا برای حفظ فرهنگ بومی و پاسداشت فرهنگ، پوشش و آداب و رسوم مردمان این مرزو بوم عروسک بومی منطقه ( گلین بالا) بازآفرینی هویت شد و به همت صنعتگر توانمند شهرستان بیله سوار احیا و باززنده سازی شده است .

او عنوان کرد: در نظر داریم برای احیاء و توسعه بیشتر این هنر و صنعت و برای بازآفرینی گلین بالا، عروسک‌هایی که روایت‌های کودکانه را در سینه خود حبس کرده و در طول تاریخ رو به فراموشی هستند، اقدام و از معدود صنعتگران این رشته حمایت و شرایط آموزش رایگان این رشته را در شهرستان بیله سوار فراهم کنیم .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار