چالگ و میه کوت (هاون بزرگ چوبی) مردم ایلام در فهرست آثار ناملموس ملی ثبت شد

پانا ( ایلام ) - مدیرکل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایلام از ثبت وسیله قدیمی و ماندگار مردم ایلام چالک و میه کوت (هاون بزرگ چوبی) در فهرست آثار ناملموس ملی خبر داد.

کد مطلب: ۹۲۵۸۱۸
لینک کوتاه کپی شد
چالگ و میه کوت (هاون بزرگ چوبی) مردم  ایلام در فهرست آثار ناملموس ملی ثبت شد

عبدالمالک شنبه زاده با بیان این که چهار اثر ناملموس این استان در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است این آثار را شامل ساخت و موارد استفاده چالگ و میه کوت (هاون بزرگ چوبی) نحوه برداشت نمک، نحوه برداشت شوکه و کاربرد گژگ کاو در زندگی (مهره آبی) نام برد.

وی خاطر نشان کرد: این آثار در جلسه اخیر شورای سیاست‌گذاری ثبت آثار که در استان اردبیل برگزار شد در فهرست آثار ملی ناملموس قرار گرفتند.

وی گفت: تعداد ۷۷۰ اثر ایلام تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده که از این تعداد ۷۳۳ اثر تاریخی، ۲۴ اثر ناملموس، شش اثر طبیعی و هفت اثر نیز مکان‌رویداد دفاع مقدس است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایلام اظهار داشت: شهرستان دره‌شهر با ۱۴۶ اثر ثبت شده در ردیف نخست آثار ثبت شده ملی استان و شهرستان بدره با ۲۷ اثر رتبه دهم استان را دارد.

وی با ذکر اینکه ایلام بخشی از تمدن ایلام باستان بوده که در هزاره سوم پیش از میلاد به‌وجود آمده ادامه داد: استان ایلام به عنوان یکی از مهدهای حیات بشری مملو از آثار، محوطه‌ها و بناهای دوره‌های مختلف تاریخی و ماقبل تاریخ است.

شنبه زاده گفت: از ۱۷۰۰ اثر و محوطه تاریخی شناسایی شده استان ایلام تاکنون حدود ۸۰۰ اثر فهرست آثار ملی ثبت شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار