جاسک قطب گردشگری دریایی می‌شود

تهران (پانا) - سواحل بکر و زیبای جاسک چند سالی است مورد توجه علاقه‌مندان طبیعت قرار گرفته است که این موضوع برای گردشگری کشور مسئله‌ای مهم است.

کد مطلب: ۹۲۵۷۵۶
لینک کوتاه کپی شد
جاسک قطب گردشگری دریایی می‌شود

به‌گزارش همشهری‌آنلاین، نوروز ۹۸ هزاران گردشگر طی برنامه‌های متنوع فرهنگی در سواحل جاسک با رسم و رسوم و آیین‌های محلی آشنا شدند. این موضوع باعث شد برخی روستاهای ساحلی جاسک برای جذب بیشتر گردشگر رو به فضای‌مجازی آورند و با ایجاد امکانات و خدمات، میزبان تورهای طبیعت‌گرد و دوست‌داران سواحل جنوبی کشور شوند. یکی از فعالان حوزه گردشگری روستای ونک، بخش لیردف جاسک، گفت: یکی از جاذبه‌های گردشگری شرق استان، ساحل زیبای ونک در ۱۵ کیلومتری بخش لیردف است. من از طرف دهیاری این روستا، مسئول جذب و میزبانی از گردشگران منطقه هستم.

نبود اقامتگاه بوم‌گردی

«دادین آژخندان» در ادامه به‌علل توجه گردشگران نسبت به ساحل ونک پرداخت و بیان کرد: ساحل ونک، ۵ کیلومتر از سواحل زلال شرق استان را در بر می‌گیرد و همین عامل باعث جذب گردشگران برای شنا و قایق‌سواری شده است. وی افزود: ورود گردشگر به این منطقه، طی چند ماه گذشته افزایش جالب توجهی داشته است و تورهای مختلفی از اصفهان، کرمان و تهران به این منطقه آمده‌اند. از آن‌جا که هنوز اقامتگاه بوم‌گردی در این منطقه راه‌اندازی نشده است، طبیعت‌دوستان را در چند خانه‌روستا سکنی دادیم.

آژخندان ادامه داد: فروشگاهی در این روستا برای خدمات‌دهی به گردشگران فعال است. یک پارک کوچک نیز در حاشیه ساحل ایجاد شده که مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. او با اشاره به تاثیرگذاری فضای‌مجازی در آشنایی گردشگران با این منطقه، بیان کرد: فضای‌مجازی در شناسایی این منطقه به طبیعت‌دوستان تاثیر فراوانی داشته است.

راه‌اندازی پروازهای فرودگاه جاسک

فرماندار شهرستان جاسک درباره رونق گردشگری در جاسک، می‌گوید: توسعه بوم‌گردی روستاهای ساحلی شرق استان در دستور کار دولت است. با توجه بهجنگل‌های حرا و سواحل زیبای جاسک از ساحل سنگ سیاه تا ساحل مقسا و ساماندهی خور لوران در صدد هستیم سواحل پرجاذبه روستایی از جمله ساحل ونک را ساماندهی کنیم. «محمد رادمهر» با اشاره به راه‌اندازی اقامتگاه بوم‌گردی در این منطقه، می‌افزاید: با همکاری بخش خصوصی و اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری، برای ایجاد اقامتگاه بوم‌گردی در این بندر، تسهیلات مناسبی اعطا می‌شود.

او با بیان این‌که راه‌اندازی پروازهای فرودگاه جاسک موجب توسعه صنعت گردشگری در جاسک می‌شود، اظهار می‌کند: با ایجاد زیرساخت‌های لازم، راه‌اندازی پروازهای فرودگاه جاسک و گردشگری دریایی، شهرستان جاسک به‌زودی قطب گردشگری ایران خواهد شد. رادمهر می‌گوید: جاسک دارای جاذبه‌های طبیعی زیادی از جمله کوه‌های مینیاتوری و آبرفتی، سواحل بکر زیبا نظیر ساحل ونک، آثار و ابنیه‌ تاریخی مثل تلگراف‌خانه، برج تاریخی سنگ‌سیاه، گل‌افشان‌ها و آب‌گرم پوراف است. خورهای بی‌نظیری با جنگل‌های انبوه حرا از جمله خور «خلاصی» در روستای سورگلم بخش مرکزی و خور «کرتی» در بخش لیردف ظرفیت بالایی برای جذب گردشگر دارد.

نبود تبلیغات و زیرساخت‌های مناسب

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر جاسک می‌گوید: بندر جاسک با داشتن ۳۰۰ کیلومتر ساحل دارای ظرفیت بالایی در زمینه جذب گردشگر است. جاسک یک شهر ساحلی است و بی‌تردید می‌تواند در حوزه گردشگری دریایی و سواحل یکی از قطب‌های بزرگ گردشگری کشور باشد. «حسین روشنی» در ادامه می‌گوید: سواحل زیبا و بکر روستاهای ونک، عبد، بحل، بونجی، گتان، جاسک کهنه و حتی شهر جاسک از جمله ساحل مقسا، لوران و سنگ سیاه ظرفیت بالایی برای جذب گردشگر دارند. همچنین خورهای خلاصی و کرتی در شرق جاسک و گل‌افشان‌ها و آب‌گرم‌های بونجی و پوراف در هشدان می‌توانند در جذب گردشگر تاثیرگذار باشند.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر جاسک می‌افزاید: اما نبود امکانات زیرساختی و عدم معرفی آن به سرمایه‌گذاران، مردم منطقه را در استفاده بهینه از این سواحل بکر بی‌بهره گذاشته است. با ایجاد اندکی زیرساخت و تبلیغات مناسب برای شناسایی این سواحل برای گردشگران، بی‌شک شاهد رونق اقتصاد و اشتغال منطقه خواهیم بود.

جذب اعتبارات عمرانی

روشنی به نقش دولت در اختصاص اعتبارات عمرانی برای مکان‌های گردشگری بکر جاسک، اشاره می‌کند و می‌گوید: ورود سرمایه‌گذاران می‌تواند گردشگری و به‌دنبال آن اشتغال در منطقه را متحول کند. این اتفاق وابسته به اختصاص اعتبارات عمرانی در این حوزه است. او ابراز امیدواری کرد: ساحل ونک مزایایی خاصی نسبت به سایر سواحل شهرستان دارد. از جمله این ویژگی‌ها، ساحل شنی یک‌دست و زیبا، دسترسی و نزدیکی به جاده اصلی است. من امید دارم با حمایت مسئولان بخش گردشگری ساحل ونک توسعه بیشتری یابد.

مدیر کل گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی استان نیز می‌گوید: توسعه گردشگری سواحل در دستور دولت قرار گرفته است. اخیراً کارگروهی در سطح معاونت گردشگری استان‌های ساحلی کشور تشکیل شده است و قرار بر این است با هماهنگی اداره بنادر و کشتیرانی همه سواحل کشور، دارای ظرفیت جذب گردشگر شوند.

اجرای ۲۰ طرح گردشگری ساحلی

«رضا برومند» بیان می‌کند: سواحل هرمزگان ظرفیت بالایی برای جذب گردشگر دارند. در سواحل مکران و جاسک هم‌اکنون حدود ۲۰ طرح گردشگری ساحلی در حال اجراست. در این‌زمینه ۳ برنامه مهم برای جذب گردشگر در شهرهای ساحلی استان دنبال می‌کنیم. او اضافه کرد: قدم اول ایجاد اسکله‌های گردشگری با همکاری اداره بنادر و کشتیرانی است. بخشی از این طرح در خور آذینی سیریک انجام شده است. قدم دوم ایجاد تاسیسات گردشگری مانند ایجاد هتل‌ها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی است و قدم سوم ایجاد کمپینگ‌های گردشگری است. به‌گفته برومند بخش میراث فرهنگی با همکاری فرمانداری‌ها در این حوزه ورود کرده است.

مدیر کل گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی استان به اولین کمپینگ گردشگری در شرق استان اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: نخستین کمپینگ گردشگری در ساحل زیبای سیریک توسط بخش‌خصوصی شروع به‌کارکرده است. او افزود: خدمات‌رسانی آب و برق به بخشی از سواحل از جمله ساحل سیریک در حال اجراست. همچنین بخش خصوصی در حال ایجاد تاسیسات خدماتی در سواحل جزیره لارک و هرمز است. این اقدام به‌طورحتم باعث جذب بیشتر گردشگر به این ۲ جزیره خواهد شد.

برگزاری نخستین همایش گردشگری دریایی

برومند در ادامه عنوان می‌کند: ظرفیت‌های قانونی برای حمایت از حوزه‌های گردشگری ساحلی و دریایی فراهم شده است. فعالان گردشگری در روستاهای استان می‌توانند از وام‌های کم‌بهره بخش توسعه اشتغال روستایی استفاده کنند. وی با اشاره به برگزاری اولین همایش گردشگری در منطقه، بیان می‌کند: مدیران حوزه گردشگری در شهرستان‌ها باید ظرفیت‌های گردشگری سواحل استان را شناسایی و به معاونت گردشگری اعلام کنند. ما نخستین همایش گردشگری دریایی را در اواخر سال‌ جاری در بندرعباس برگزار، و با دعوت از همه فعالان این حوزه، فرصت‌ها و توانمندی حوزه گردشگری دریایی را معرفی خواهیم کرد.

مدیر کل گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی استان با اشاره به تسهیل شرایط پرداخت تسهیلات، می‌گوید: با توجه به ظرفیت‌های خوب برای ایجاد هتل و اقامتگاه بوم‌گردی در این منطقه، فعالان می‌توانند درخواست مجوز فعالیت خود را ارائه دهند و از طریق سامانه گردشگری پیگیر درخواست مجوز باشند.

توسعه زیرساخت در بنادر شرق استان

«اله‌مراد عفیفی‌پور»، مدیر کل اداره بنادر و کشتیرانی استان، به تشریح اقدامات و بسترسازی جذب گردشگر در جزایر و بنادر کوچک شرق استان اشاره می‌کند و می‌گوید: اقدامات مؤثری برای توسعه‌ زیرساخت‌های گردشگری دریایی در بنادر تیاب، سیریک، کوهستک انجام شده است. اجرای طرح‌های زیربنایی باعث رشد گردشگری، همچنین افزایش اشتغال در این بنادر شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار