مطالعات طرح کاهش 40 درصد مصرف آب کشاورزی حوضه آبریز دریاچه ارومیه 90 درصد پیشرفت دارد

ارومیه (پانا)- مدیر طرح کاهش 40 درصد مصرف آب کشاورزی درحوضه های آبریز دریاچه ارومیه گفت: مطالعات طرح کاهش 40 درصد مصرف آب کشاورزی بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

کد مطلب: ۹۲۵۴۸۷
لینک کوتاه کپی شد
مطالعات طرح کاهش 40 درصد مصرف آب کشاورزی حوضه آبریز دریاچه ارومیه 90 درصد پیشرفت دارد

حبیب خداوردیلو با بیان اینکه ماموریت اجرای طرح "مطالعه و ارائه راهکارهای اجرایی نمودن مصوبه کاهش 40 درصدی مصرف آب کشاورزی حوضه‌های آبریز نازلو، باراندوز، شهرچای و روضه‌چای" طی قراردادی به دانشگاه ارومیه واگذار شده است افزود: متخصصین این طرح با تفکیک به 6 کمیته مختلف با مسئولین مشخص از شهریور 96 در محل پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه شروع به کار کرده و اجرای آن بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

این هیات علمی دانشگاه ارومیه هدف کلی این طرح را تحلیل یکپارچه و کلان ­مقیاس حوضه و بررسی وضعیت منابع و مصارف و امکان­ سنجی، پیشنهاد و اولویت ­بندی زمانی-مکانی اجرای راهکارهای عملیاتی برای کاهش 40 درصدی مصرف آب کشاورزی در دشت ارومیه عنوان کرد و اظهار کرد: مطالعات این طرح منجر به ارایه 23 جلد گزارش تخصصی و در نهایت تدوین یک جلد گزارش " بسته پیشنهادی راهکارهای کاهش مصرف آب کشاورزی" و همچنین گزارش "اعلام پروژه" حاوی برنامه زمان بندی شده برای عملیاتی کردن راهکارهای پیشنهادی گردید. در گزارش اخیر، فازبندی عملیاتی با جایابی و برآورد هزینه ها مشخص شده و در فاز اول، پایلوت­ها با مساحت مشخص و بودجه مشخص برای اجرا تعیین شده­اند و اقدامات ترویجی برای گسترش این پایلوت­ها تدوین شده است.

وی گفت: بر اساس برآوردهای کارشناسی و نتایج مدلسازی اجرای راهکارهای پیشنهادی منجر به سیو آب به میزان 40 درصد در بخش کشاورزی خواهد شد، بدون اینکه به معیشت کشاورزان آسیبی وارد شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار