مرگ 47 درصد از استان فارسی ها به علت فشار خون بالا

شیراز(پانا)-معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره بر اینکه 47 درصد از فوت های سال گذشته ی استان فارس به دلیل بیماری های قلبی و عروقی و همچنین سکته قلبی و مغزی بوده است گفت: فشار خون قاتل خاموش است زیرا وضعیت فرد تا زمانی که به حد حاد نرسد متوجه نمی شود و زمانی متوجه می شود که دیر است.

کد مطلب: ۹۲۵۳۴۵
لینک کوتاه کپی شد
مرگ 47 درصد از استان فارسی ها به علت فشار خون بالا

عبدالرسول همتی با تاکید بر تغییر شیوه زندگی و رژیم غذایی افزود: مصرف نمک در سفره ی ایرانی ها 12 گرم در روز است که استاندارد جهانی آن 5 گرم در روز بیان شده است.

همتی با اشاره به اینکه 30 درصد از فشارخون افراد ناشی از نمکدان‌های سر سفره است گفت:ایستگاه های فشارخون که ثابت و سیار بودند از 27 اردیبهشت ماه طراحی شد و طرح غربالگری همزمان با سراسر کشور آغاز شد.

او ادامه داد: در فارس 2 هزار و 200 پایگاه کنترل فشار خون وجود داشت که علاوه بر آن 200 ایستگاه هم در مکان های عمومی یا به شکل سیار فعالیت داشتند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان داشت: شیوع فشار خون بالا در فارس 22 درصد است و انتظار می رود 480 هزار بیمار فشار خونی داشته باشیم.

همتی با اشاره به اینکه 321 هزار نفر از افراد مبتلا به فشارخون، شناسایی شده اند که 60 درصد این افراد آقایان هستند گفت: افراد پس از غربالگری به متخصص ارجاع داده می شوند و زیر نظر پزشک قرار خواهند گرفت.

در ادامه سخنگوی طرح غربالگری فشار خون دانشگاه علوم پزشکی اظهار داشت: فشارخون قابل پیشگیری و در صورت ابتلا قابل کنترل است.

محمد رضا کریمی افزود: در طول سال،هشت هزار نفر در فارس دچار سکته و 700 نفر نیز دچار نارسایی کلیه می شوند که دلیل یک سوم آنها فشار خون بالا است.

خبرنگار: مهدیه پژاوند

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار